دکتر چک: بیشتر عوام معتقدند که میوه های قرمز رنگ خون ساز هستند اما این موضوع در خصوص میوه های بنفش هم وجود دارد که کاملا خون ساز هستند. اما ما منکر نمی شویم که انار خون ساز است به دلیل اینکه حاوی آنتی اکسیدان است و سلامت بدن را تضمین می کند.

آهن موجود در گوشت، ماهیچه گوسفندی و جگر و ماهیچه گوساله به یک میزان است. بعضی از افراد برای خون رسانی بدنشان مصرف خودسرانه قرص آهن را شروع می کنند. وقتی می توانید از قرص های آهن استفاده کنید که از قبل آزمایش کم خونی انجام دهید و کم خونی تان مشخص شود. بعد از آن بسته به نوع ضعیف متوسط شدید کم خونی تان و وزن بدن تان پزشک دوز آهن مورد نیاز را تجویز می کند.

از طرف دیگر، بیشتر خانم ها (حدود 50 درصد) کم خونی دارند. خانم هایی که در دوران قاعدگی قرار دارند به دلیل از دست دادن خون زیاد، پزشک برای آن ها قرص آهن تجویز می کند. اما از آن جایی که ممکن است این قرص در کلیه یا کبد رسوب کند و خطرساز شود، باید مواد غذایی خون ساز را بشناسید و بعد از استفاده از آن ها کم خونی تان را درمان کنید.

منابع غذایی خون ساز

به منابع غذایی خون ساز می گوییم که سرشار از آهن باشند که از این منابع می توان از جگر، زرده تخم مرغ و ماهی، حبوبات مثل: عدس و لوبیا و گیاهان سبز برگ مانند: اسفناج و جعفری نام برد. البته برگه یا میوه خشک هم جز منابع خون ساز به شمار می رود مثل: برگه زردآلو

عوامل افزایش دهنده جذب آهن

اسید اسکوربیک ویتامین سی و اسید سیتریک در برخی از منابع غذایی وجود دارند که آهن بدن را جذب می کنند مثل: گل کلم ریواس طالبی گلابی خربزه سبزی ها لیموترس لیموشیرین آناناس و …

حتما بخوانید: علائم کم خونی ؛ این نشانه ها میگویند که شما کمبود آهن

اسید تارتاریک و اسید مالیک در برخی از مواد غذایی مانند: کدو تنبل، هویج، سیب زمینی، شلغم، چغندر، گوجه فرنگی و کلم پیچ و محصولات تخمیری مثل سویا سس نیز به افزایش جذب آهن کمک می کنند.

توصیه‌های مهم برای افزایش آهن

  • از غذا‌های غنی از آهن استفاده کنید.
  • گوشت قرمز، ماهی یا مرغ در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • از مصرف چای و قهوه همراه یا بلافاصله بعد از غذا خودداری کنید.
  • مشکلات گوارشی و یبوست را درمان کنید.
  • عادات غذایی اشتباه خود (مصرف مواد غیر خوراکی مانند خاک، یخ) را ترک کنید.
  • پیش گیری به موقع و یا بهبود کم خونی از یک مشاوره یا متخصص تغذیه کمک بگیرید.
  • از نان ‌هایی که از خمیر ورآمده تهیه شده، استفاده کنید.
  • خشکبار مختلف مثل: توت خشک، برگه آلو، انجیر خشک و کشمش مصرف کنید.
  • از غلات و حبوبات جوانه زده استفاده کنید.
  • سبزی ها را به خوبی بشویید و ضد عفونی کنید
  • پیش از تهیه غذا و پس از هر بار اجابت مزاج، دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • خانم های باردار باید از پایان ماه چهارم بارداری شان تا سه ماه پس از زایمان به طور روزانه یک عدد قرص آهن مصرف کنند.
  • کودکان هم زمان با شروع تغذیه تکمیلی تا پایان ۲ سالگی باید  قرص آهن مصرف کنند.

معرفی چند میوه خون ساز

وقتی تعداد گلبول های قرمز خون به صورت طبیعی در آمدند، فرایند اکسیژن رسانی با سهولت بیشتری انجام می شود؛ اما وقتی بدن به کم خونی دچار شود، میزان گلبول های قرمز به شدت کاهش می یابد و بدن انسان با کم خونی روبرو می شود که برای درمان این مشکل می توانید از منابع طبیعی استفاده کنید که در ادامه به این منابع خون ساز پرداخته ایم.

انار

از قدیم تا حال خون ساز بودن انار مطرح شده است. انار سرشار از آهن است و استفاده از این میوه کم خونی را از بین می برد و باعث خون سازی می شود.

سیب

سیب ها آهن را به بدن جذب می کنند و میزان آن را در بدن متعادل می سازند. سعی کنید هر روز یک عدد سیب میل کنید.
آلو و زردآلو

این میوه ها نیز منابع سرشار از آهن هستند و برای رفع کم خونی به بدن انسان کمک می کنند و خون رسانی بدن را بهبود می بخشند. برای همین بهتر است این دو میوه را در صبحانه تان مصرف کنید

پرتقال

این میوه سرشار از ویتامین سی است که می تواند تاثیر زیادی روی کم خونی بدن و سطح گلبول های قرمز خون بگذارد و به خون سازی بدن کمک کند.

موز

این میوه تعداد گلبول های قرمز خون را زیاد می کند و چون حاوی فولیک اسید است به خون رسانی بدن کمک می کند. بهتر است هر روز یک عدد موز مصرف کنید تا برای خون سازی بدنتان بهتر شود.