یکی از داروهای های شناخته شده که در اکثر خانه ها پیدا می شود، قرص پروپرانولول است، که می توان آن را با نسخه یا بدون نسخه پزشک و به صورت قرص، کپسول یا شربت، از داروخانه تهیه کرد.

داروی پروپرانولول جزو گروهی از داروها به نام مسدود كننده های بتاست و معمولا برای درمان مشکلات قلبی، کمک به از بین بردن اضطراب و جلوگیری از میگرن استفاده می شود. عوارض اصلی پروپرانولول احساس سرگیجه یا خستگی، سردی دست ها یا پاها، بد خوابی و کابوس دیدن است که معمولا این عوارض، خفیف و کوتاه مدت هستند.

در این مقاله از سایت دکتر چک، می خواهیم به معرفی کامل این دارو بپردازیم تا با تمام ویژگی های مثبت و منفی، نحوه مصرف، تداخلات دارویی و هشدارهای آن آشنا شوید. با ما همراه باشید…

قرص پروپرانولول برای چیست؟

پروپرانولول با کنترل کردن ضربان قلب، باعث می شود قلب، کار پمپاژ خون را در بدن راحت تر انجام دهد. معمولا پزشکان برای درمان فشار خون بالا و سایر مشکلات قلبی، این دارو را تجویز می کنند.

اگر مشکل قلبی دارید، مصرف پروپرانولول می تواند فواید زیر را برایتان به همراه داشته باشد:

اگر به تیروتوکسیکوز مبتلا هستید و میزان ترشح هورمون تیروئید در بدنتان بیشتر از حد مجاز است، قرص پروپرانولول می تواند به کاهش علائمتان کمک کند.

پزشکان معمولاً برای درمان بیماری تیروئید پرکار، این دارو را همراه با سایر داروها تجویز می کنند.

اما کارایی دیگر این دارو، کاهش علائم جسمی اضطراب مانند: تعریق و لرزش است.

پس از مصرف قرص پروپرانولول، ممکن است کمی احساس سرگیجه داشته باشید؛ بنابراین، بهتر است قبل از خواب آن را مصرف کنید. اگر به سرگیجه دچار نمی شوید، می توانید آن را صبح مصرف کنید.

چه کسانی می توانند و چه کسانی نمی توانند قرص پروپرانولول مصرف کنند؟

هم بزرگسالان و هم کودکان، می توانند از این دارو استفاده کنند؛ اما از این دارو برای درمان فشار خون بالا در کودکان زیر 12 سال نباید استفاده کرد!

چه کسانی می توانند و چه کسانی نباید تواند پروپرانولول مصرف کنند؟

مصرف این دارو برای همه افراد مناسب نیست و اگر می خواهید مطمئن شوید که مصرف این دارو مشکلی برایتان پیش نمی آورد، قبل از آن، در صورت داشتن هر یک از مشکلات زیر، به پزشکتان اطلاع دهید:

  • داشتن واکنش آلرژیک به پروپرانولول یا هر داروی دیگری؛
  • فشار خون پایین یا ضربان قلب کند؛
  • نارسایی قلبی در حال پیشرفت؛
  • مشکلات شدید گردش خون در اندام ها، مانند: پدیده رینود که باعث سوزن سوزن شدن و رنگ پریدگی یا کبود شدن انگشتان دست و پا می شود؛
  • اسیدوز متابولیک: وجود مقادیر بیش از حد مجاز اسید در خون؛
  • بیماری های ریوی یا آسم.

اگر قصد بارداری دارید، باردار یا شیرده هستید با پزشکتان مطرح کنید تا داروهایی که به شما و فرزندتان آسیب می زند، تجویز نکند.

نحوه و زمان مصرف پروپرانولول

قرص پروپرانولول 2 نوع مختلف دارویی دارد: دیر آزاد شونده و زود آزاد شونده (استاندارد)

زود آزاد شونده (استاندارد): این نوع قرص، پروپرانولول را به سرعت در بدن آزاد می کند. ممکن است برای ماندگاری اثر این دارو، به چندین بار مصرف آن در یک روز نیاز داشته باشید.

دیر آزاد شونده: این نوع قرص ها به آرامی در بدن حل می شوند و دارو را تا مدت زمان زیادی نگه می دارند. بنابراین مجبور نیستید چند بار در روز آن را مصرف کنید و معمولاً تنها یک بار در روز برایتان کافی است.

اگر روزانه فقط یک بار این دارو را مصرف می کنید، ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند که اولین قرصتان را قبل از خواب مصرف کنید تا دچار سرگیجه نشوید. بعد از اولین مصرف، اگر احساس سرگیجه نداشتید، می توانید صبح ها آن را مصرف کنید.

مهم : حتی اگر پس از چند بار مصرف این دارو مشکل خاص نداشتید، باید مصرف آن را تا زمانی که پزشک معین کرده، ادامه دهید و از قطع خودسرانه آن خودداری کنید!

مقدار مورد نیاز مصرف پروپرانولول برای هر فرد چقدر است؟

میزان مصرف تان به مشکلتان بستگی دارد.

دوز مصرفی برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال:

دارو ها

 

  • برای درمان فشار خون بالا: معمولا دوز شروع 80 میلی گرم و دو بار در روز است. اگر این دوز برای درمان فشار خون بالا کافی نباشد، ممکن است پزشک آن را به حداکثر 160 میلی گرم و دو بار در روز افزایش دهد.
  • برای درمان میگرن یا آنژین (درد قفسه سینه): معمولا دوز شروع 40 میلی گرم است که 2 یا 3 بار در روز مصرف می شود. ممکن است پزشک تشخیص دهد که این مقدار به 120 تا 240 میلی گرم در روز افزایش یابد. پزشک یا داروساز، نحوه تقسیم و زمان مصرف دارو را به شما توضیح می دهند.
  • برای درمان ضربان قلب نامنظم: دوز معمول این دارو، 10 تا 40 میلی گرم و 3 یا 4 بار در روز است.
  • برای درمان اضطراب: دوز معمول این دارو، روزانه 40 میلی گرم است، اما ممکن است پزشک بخواهد آن را به 40 میلی گرم و 3 بار در روز افزایش دهد.
  • برای درمان ترشح زیاد هورمون تیروئید (تیروتوکسیکوز): دوز مصرفی برای درمان این مشکل، 10 تا 40 میلی گرم و برای 3 یا 4 بار در روز است.

مقدار این دوزهای تجویزی برای افراد مسن یا افرادی که مشکل کلیوی یا کبدی دارند، کمتر خواهید بود.

زمانی که کودک زیر 12 سال است و به پروپرانولول نیاز دارد، پزشک معمولاً با محاسبه وزن او، دوز مناسب را تخمین می زند.

پروپرانولول را چطور مصرف کنیم؟

این دارو معمولاً باعث ایجاد دل درد نمی شود؛ بنابراین می توانید آن را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

بهتر است قرص ها را با یک لیوان کامل آب میل کنید. اگر بلعیدن قرص برای شما سخت است، می توانید قرص هایی که به راحتی نصف می شوند را از داروخانه تهیه کنید؛ اما قبل از نصف کردن آن ها، بهتر است بروشور درون بسته را بخوانید تا مطمئن شوید که می توانید این کار را انجام دهید یا خیر.

در صورتی که شربت پروپرانولول را تهیه کرده اید، می توانید با استفاده از قطره چکان یا قاشق پلاستیکی مدرج، مقدار دقیق مصرف آن را مشاهده و اندازه گیری کنید.

بهتر است از قاشق آشپزخانه استفاده نکنید؛ زیرا مثل قاشق مخصوص پلاستیکی، مقدار دقیق مصرف را مشخص نمی کند.

اگر فراموش کردیم که دارو را مصرف کنیم، باید بعد از یادآوری چه کاری انجام دهیم؟

اگر یادتان آمده که باید قرص پروپرانولول را مصرف می کردید اما فراموش کردید، در صورتی که مدت کمی از زمان مصرف آن نگذشته باشد، می توانید به محض یادآوری آن را مصرف کنید.

در غیر این صورت، اگر زمان کمی به نوبت مصرف بعدی نمانده، دوز قبلی را کنار بگذارید و فقط دوز بعدی را مصرف کنید.

یادتان نرود که هیچوقت نباید 2 دوز را به طور هم زمان مصرف کنید؛ زیرا مصرف دو دوز با فاصله زمانی کم، احتمال عوارض جانبی این دارو را چند برابر می کند.

اگر فراموش کردید و معمولا یادتان می رود که داروهایتان را سر وقت مصرف کنید، می توانید از زنگ هشدار گوشی همراه یا نوشتن یادداشت و چسباندن آن در محل های پر رفت و آمدتان استفاده کنید یا از کسی بخواهید که زمان مصرف دارویتان را به شما یادآوری کند.

اگر بیشتر از حد مجاز تعیین شده مصرف کنیم، چه کار باید بکنیم؟

مصرف بیش از حد قرص پروپرانولول باعث کندتر شدن ضربان قلب می شود و نفس کشیدن را دشوار می کند. علاوه براین، می تواند باعث سرگیجه و لرزش بدن شود.

بدن هر فرد تحمل دارویی متفاوتی دارد. ممکن است شخصی با دو برابر شدن میزان دارو و شخص دیگر با چهار برابر شدن آن، دچار عوارض مصرف بیش از حد شود.

توصیه فوری: در صورتی که بیش از حد مجاز از این دارو مصرف کردید، هر چه سریع تر با پزشکتان تماس بگیرید یا بلافاصله به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید!

یادتان باشد که هرگز برای رسیدن به بیمارستان خودتان رانندگی نکنید!

از شخص دیگری بخواهید شما را به بیمارستان برساند یا با آمبولانس تماس بگیرد. قبل از حرکت به سمت بیمارستان، بسته یا بروشور این قرص و همچنین داروی باقی مانده را به همراه داشته باشید.

عوارض جانبی قرص پروپرانولول

پروپرانولول هم مانند همه داروها در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد می کند. اما بسیاری از افراد، پس از مصرف آن دچار هیچ عارضه جانبی نمی شوند و یا فقط به عوارض جانبی جزئی دچار می شوند.

در بیشتر مواقع، معمولا مدتی پس از مصرف این دارو، بدن به آن عادت می کند و عوارض جانبی بهبود می یابند.

عوارض جانبی شایع

حداقل 1 نفر از هر 100 نفر، به این عوارض جانبی دچار می شوند. شدت این عوارض معمولاً در حد متوسط و مدت زمان درگیری فرد با آن ها کم است.

اگر با این عوارض جانبی مواجه شدید یا بیشتر از چند روز است که به آن ها دچار هستید و شدت آن پس از چند روز کمتر نشده، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید و مشکلتان را مطرح کنید:

  • احساس خستگی، سرگیجه یا سبک شدن سر که ممکن است نشانه کندتر شدن ضربان قلب باشد؛
  • سرد شدن انگشتان دست یا پا که به علت کند تر شدن خون رسانی قلب است؛
  • اختلال در خواب یا کابوس دیدن؛
  • احساس ناخوشی و داشتن حالت تهوع.

عوارض جانبی جدی و خطرناک

این عوارض به ندرت اتفاق می افتند، و در صورت مشاهده هر کدام از آن ها، باید هر چه سریع تر با پزشکتان تماس بگیرید و یا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید:

  • تنگی نفس با سرفه که هنگام انجام فعالیت بدنی، مانند راه رفتن از پله ها همراه است، ورم مچ پا یا زانو، درد در قفسه سینه یا ضربان قلب نامنظم: این عوارض نشانه هایی از مشکلات قلبی هستند؛
  • تنگی نفس، خس خس و سفت شدن قفسه سینه: این عوارض می تواند نشانه مشکلات ریوی باشد؛
  • زردی پوست یا زرد شدن سفیدی چشم: این عوارض ممکن است به علت مشکلات کبدی باشد.

واکنش آلرژیک جدی نسبت به این دارو

در موارد بسیار نادر، مصرف قرص پروپرانولول می تواند باعث بروز مشکلی به نام «آنافیلاکسی» شود که بسیار خطرناک است.

در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر، بدون اتلاف وقت با اورژانس تماس بگیرید یا از شخصی بخواهید شما را به بیمارستان برساند:

  • ظاهر شدن ناگهانی علائم پوستی مانند جوش هایی که خارش، قرمزی، تورم دارند و ممکن است تاول زده یا پوسته پوسته باشند؛
  • خس خس کردن سینه هنگام نفس کشیدن؛
  • احساس سنگینی در قفسه سینه یا گلو؛
  • مشکل در تنفس یا صحبت کردن؛
  • ورم کردن دهان، صورت، لب، زبان یا گلو.

واکنش آلرژیک در صورت رسیدگی نکردن می تواند بسیار خطرناک باشد!

بنابراین باید پس از مشاهده علائم، هر چه سریع تر به بیمارستان مراجعه کنید.

این عوارضی که معرفی کردیم، تمامی عوارض جانبی قرص پروپرانولول نبودند. برای اطلاع از تمامی عوارض جانبی این دارو، بروشور داخل بسته را مطالعه کنید.

برای درمان عوارض جانبی شایع چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

  • احساس خستگی، سرگیجه یا سبکی سر: چند روز پس از مصرف این دارو، بدن به دارو عادت می کند و این عوارض باید از بین بروند. اگر پس از مصرف این دارو، احساس سرگیجه می کنید، برای مدتی بنشینید یا دراز بکشید تا حالتان بهتر شود.

در طول مصرف این دارو، از نوشیدن الکل خودداری کنید؛ زیرا مصرف الکل باعث بدتر شدن عوارض جانبی می شود.

  • سرد شدن انگشتان دست و پا: دست ها یا پاهایتان را در آب گرم قرار دهید. برای زودتر گرم شدن این اندام ها، می توانید از ماساژ و تکان دادن انگشتانتان استفاده کنید.

در طول مدت زمان مصرف این دارو، سیگار نکشید و نوشیدنی هایی کافئین دار ننوشید . مصرف این مواد باعث تنگ تر شدن رگ های خونی تان می شود و جریان خون در انگشتانتان را کند می کند.

می توانید از دستکش و جوراب برای گرم کردن بدنتان استفاده کنید. همچنین، نباید ساعت یا دستبند تنگ ببندید.

  • اختلال در خواب یا کابوس دیدن: برای جلوگیری از بروز این عوارض، بهتر است پروپرانولول را صبح ها مصرف کنید. اگر مجبورید بیشتر از یک بار در روز از این دارو مصرف کنید، بهتر است با پزشکتان صحبت کنید تا در صورت صلاح دید، قرص های دیر آزاد شونده را برایتان تجویز کند.
  • احساس ناخوشی: در رژیم غذایی تان از غذاهای ساده استفاده کنید و از مصرف غذای پرادویه یا تند خودداری کنید. با این کار می توانید دارویتان را پس از غذا میل کنید و کمتر دچار احساس مریضی و حالت تهوع شوید.

تداخل این دارو با سایر داروها

برخی از داروها وجود دارند که مصرف همزمان آن ها با پروپرانولول، باعث تضعیف عملکرد هر دو دارو می شود.

قرص

در صورتی که داروهای زیر را مصرف می کنید، به پزشکتان اطلاع دهید:

1- داروهایی که برای فشار خون بالا تجویز می شوند. ترکیب این دارو ها با پروپرانولول، باعث افت شدید فشار خون می شود و ممکن است به سرگیجه یا غش دچار شوید.

در صورتی که پس از مصرف همزمان این دو گروه دارو، دچار سرگیجه یا غش شدید، به پزشکتان اطلاع دید تا داروها یا دوزشان را تغییر دهد.

2- داروهایی مانند: آمیودارون یا فلاکایید که برای درمان ضربان قلب نامنظم تجویز می شوند.

3- داروهایی مانند: داروهای ضد افسردگی، نیترات (برای از بین بردن درد قفسه سینه) ، باکلوفن (شل کننده عضلات)، داروهایی برای درمان بزرگ شدن غده پروستات مانند: تامسولوزین یا داروهای بیماری پارکینسون مانند: لوودوپا، که می توانند باعث افت فشار خون شما شوند.

4- داروهایی که برای کمتر کردن علائم آسم یا بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) تجویز می شوند.

5- داروهای دیابت (انسولین): پس از مصرف همزمان این دارو ها با پروپرانولول، اگر احساس ناخوشی داشته باشید، به ندرت می توانید تشخیص دهید که مشکلتان افت قند خون است یا کند تر شدن ضربان قلب. در صورتی که بدون علائم هشدار دهنده، قند خونتان پایین آمد، هر چه سریع تر با پزشکان تماس بگیرید. پس از ورزش کردن و یا قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات، بهتر است قند خونتان را چک کنید.

6- داروهایی که برای درمان گرفتگی بینی یا سینوس استفاده می شوند یا سایر داروهای سرماخوردگی که می توانید با نسخه پزشک یا بدون آن بخرید.

7- داروهای برطرف کننده علائم آلرژی مانند: افدرین، نورآدرنالین یا آدرنالین.

8- داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند: ایبوپروفن، دیکلوفناک و ناپروکسن.

مصرف این داروها می تواند باعث افزایش فشار خونتان شود و تاثیر این دارو را از بین ببرد. بنابراین در زمان مصرف پروپرانولول، باید تا حد امکان مصرف این دارو ها را به حداقل برسانید.

استفاده همزمان پروپرانولول و داروهای گیاهی یا مکمل ها

درباره مصرف همزمان این داروها و تاثیراتشان اطلاعات کمی وجود دارد. بهتر است قبل از مصرف هر دارو یا مکمل گیاهی، با پزشکتان مشورت کنید و فهرست داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید را به او نشان دهید و در صورت تأیید او، از داروها و مکمل های دیگر استفاده کنید.

سوالات متداول درباره قرص پروپرانولول

عملکرد پروپرانولول به چه صورت است؟

این دارو مانند سایر مسدود کننده های بتا، نحوه پاسخ بدن شما به برخی تکانه های عصبی در قلب را تغییر می دهد و این کار، باعث کند تر شدن ضربان قلب و راحت تر شدن خونرسانی به بدن می شود.

اگر برای درمان اضطراب از آن استفاده کنید، عملکرد متفاوتی بر روی بدنتان خواهد داشت.

زمانی که مضطرب می شوید، مغز شما پیام رسان های شیمیایی به نام های آدرنالین و نورآدرنالین می سازد که باعث سریع تر شدن ضربان قلب می شوند. پس از سریع تر شدن ضربان قلب، ممکن است عرق کنید یا لرزش داشته باشید. نقش این دارو، جلوگیری از اثرگذاری این پیام رسان های شیمیایی است و با این کار، علائم جسمی اضطراب را کاهش می دهد.

محققان هنوز کشف نکرده اند که قرص پروپرانولول چگونه به درمان میگرن کمک می کند. آن ها حدس می زنند که ممکن است این دارو با شل کردن رگهای خونی یا با کمتر کردن فعالیت قشر مغزی، از بروز این بیماری جلوگیری کند.

چه مدت طول می کشد تا پروپرانولول اثر بگذارد و مشکل مان را برطرف کند؟

معمولاً چند ساعت پس از مصرف این دارو، عملکرد آن شروع می شود.

  • اگر به مشکلات قلبی یا فشار خون بالا دچار هستید، ممکن است یک هفته طول بکشد تا اثر کامل این دارو را ببینید. ممکن است پس از مصرف احساس متفاوتی نداشته باشید، اما این به معنی عدم تاثیر دارو نیست.

مهم است که دارویتان را طبق توصیه و نظر پزشک مصرف کنید و اگر مشکل خاصی ندارید، مصرف آن را قطع نکنید.

  • اگر برای درمان علائم میگرن آن را مصرف می کنید، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا تاثیر آن را احساس کنید. بنابراین، باید مصرف آن را ادامه دهید و از قطع خودسرانه آن بپرهیزید!

تا چه مدت باید پروپرانولول را مصرف کنیم؟

مدت زمان مصرف این دارو، به دلیل آن بستگی دارد.

  • برای بیماری های قلبی یا فشار خون بالا: معمولاً پزشکتان درمان طولانی مدت را توصیه می کند و ممکن است برای تمام عمرتان مجبور باشید آن را مصرف کنید تا خطری تهدیدتان نکند.
  •  اضطراب: برای درمان این مشکل، معمولاً مصرف کوتاه مدت این دارو توصیه می شود. اگر می خواهید مدت بیشتری آن را مصرف کنید، در مورد جوانب مثبت و منفی مصرف آن برای بیش از چند ماه با پزشکتان صحبت کنید.

اینکه پزشک تشخیص دهد که برای ادامه مصرف آمادگی دارید یا نه، به علائم شما بستگی دارد. پزشک با بررسی اینکه آیا قرص پروپرانولول برایتان اثر بخش بوده یا عوارض جانبی خاصی در شما ایجاد کرده یا خیر، تشخیص می دهد که مصرف آن را ادامه دهید یا قطع کنید.

  •  درمان میگرن: مدت زمان مصرف شما بستگی به میزان شدید بودن علائم تان دارد و درمانتان می تواند چندین ماه یا حتی چندین سال طول بکشد.

آیا استفاده طولانی مدت از این دارو بی خطر است؟

به طور کلی مصرف طولانی مدت پروپرانولول بی خطر است.

داروی پروپرانولول

مصرف طولانی مدت این دارو زمانی که از آن برای درمان بیماری قلبی یا پیشگیری از میگرن استفاده می کنید، نتیجه بهتری می دهد.

اگر آن را برای درمان علائم اضطراب استفاده می کنید، با اینکه استفاده طولانی مدت، خطر خاصی برایتان به وجود نمی آورد، بهتر است فقط در زمان هایی که نیاز به مصرف دارو دارید، از آن استفاده کنید.

یادتان باشد که اگر برای درمان میگرن یا اضطراب از پروپرانولول استفاده می کنید، باید مرتباً فشار خونتان را چک کنید!

اگر مصرف پروپرانولول را قطع کنیم چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که به هر دلیلی قصد دارید دیگر از این دارو استفاده نکنید، باید علت آن را با پزشکتان در میان بگذارید تا در صورت صلاح دید، داروی دیگری را برایتان تجویز کند.

قطع ناگهانی این دارو بدون تایید و نظر پزشک، می تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. علاوه بر این، اگر پس از مصرف مدت زمان طولانی، آن را ناگهان قطع کنید، ممکن است در واکنش به قطع ناگهانی دارو، دچار عوارض جانبی دیگری مانند: نامنظم شدن ضربان قلب، تعریق و لرزش شوید.

در صورت قطع مصرف پروپرانولول، حدوداً 1 تا 2 روز طول می کشد تا اثرات این دارو کاملاً از بدنتان خارج شود، اما عوارض قطع مصرف آن می تواند تا 1 هفته ادامه داشته باشد.

پروپرانولول با سایر داروهای قلب چه تفاوتی دارد؟

تفاوت اصلی قرص پروپرانولول با سایر مسدودکننده های بتا در این است که پروپرانولول فقط بر روی قلبتان اثر ندارد، بلکه بر روی سایر اعضای بدن، مانند: ریه نیز تاثیر می گذارد.

داروهای زیادی برای کاهش فشار خون و درمان درد قفسه سینه وجود دارد که هر کدام از آن ها، به روش خاص خودشان کار می کنند. برخی ازین دارو ها عبارتند از:

  • بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE): مانند رامی پریل و لیزینوپریل؛
  • مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین؛ مانند: کاندزارتان؛
  • مسدود کننده های کانال کلسیم؛ مانند: آملودیپین؛
  • داروهای ادرار آور که باعث بیشتر شدن ادرارتان می شود؛ مانند: فوروزماید.

دارویی که پزشکتان تجویز می کند، به سن و شرایطتتان بستگی دارد و ممکن است تشخصیص دهد که مسدود کننده های بتا برایتان مناسب نیست.

اگر زیر 55 سال دارید، پزشک به احتمال زیاد بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین یا مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین را برایتان تجویز می کند.

اگر سنتان از 55 بیشتر است به احتمال زیاد مسدود کننده کانال کلسیم را دریافت خواهید کرد.

در صورتی که به عوارض جانبی این دارو دچار شدید، ممکن است پزشکتان از شما بخواهد که از سایر داروهای کاهش دهنده فشار خون یا ترکیبی از آن ها استفاده کنید.

پروپرانولول با سایر داروهای میگرن چه تفاوتی دارد؟

آتنولول، متوپرولول، تیمولول و نادولول جزو داروهای مسدود کننده بتا هستند و برای جلوگیری از میگرن استفاده می شوند. با این حال، بیشتر پزشکان ترجیح می دهند به جای این دارو ها، پروپرانولول را تجویز کنند.

برخی از داروهای دیگر نیز وجود دارد که برای پیشگیری از میگرن ساخته شده اند اما به علت عوارض جانبی که دارند، کمتر تجویز می شوند.

برخی از این داروها عبارتند: از آمی تریپتیلین، سدیم والپروات و گاباپنتین.

یکی از داروهایی که به خوبی پروپرانولول عمل می کند، توپیرامات است. با این حال، برای درمان میگرن در کودکان زیر 16 سال تجویز نمی شود.

می توانید از پزشک یا داروسازتان بپرسید که کدام دارو برای شما مناسب است تا بهترین دارو را تعیین کنند.

پروپرانولول با سایر داروهای اضطراب چه تفاوت هایی دارد؟

پروپرانولول ضربان قلب شما را به سرعت پایین می آورد و اضطراب را کمتر می کند. معمولاً پزشک توصیه می کند که برای مدت کوتاهی آن را مصرف کنید.

علائم جسمی اضطراب به دلیل عدم تعادل شیمیایی در مغز به وجود می آیند. ممکن است پزشک تشخیص دهد که برای درمان این عدم تعادل، باید داروی ضد افسردگی مانند سرترالین را مصرف کنید. معمولاً دوره مصرف داروهای ضد افسردگی، طولانی مدت است.

بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند برای درمان افسردگی، از داروهای شیمیایی استفاده نکنید و از روش های کلام درمانی و درمان های رفتاری_شناختی بهره ببرید.

در برخی مواقع، پزشک از شما می خواهد برای از بین بردن علائم جسمی، همزمان با صحبت درمانی، پروپرانولول را مصرف کنید.

آیا قبل از عمل باید مصرف قرص پروپرانولول را متوقف کنیم؟

اگر قرار است عمل جراحی داشته باشید، بهتر است قبل از عمل، به پزشکتان اطلاع دهید که پروپرانولول مصرف می کنید.

در برخی مواقع لازم است قبل از عمل جراحی، مصرف این دارو را متوقف کنید؛ چراکه ترکیب پروپرانولول با برخی از داروهای بیهوشی، می تواند باعث افت بیش از حد فشار خون شود.

آیا می توانیم در زمان مصرف پروپرانولول الکل بنوشیم؟

نوشیدن الکل باعث افت فشار خون می شود و مصرف همزمان آن با پروپرانولول، این اثر را افزایش می دهد. در صورتی که در دوره مصرف این دارو، الکل مصرف کنید، دچار سرگیجه یا سبکی سر خواهید شد.

بهتر است در طول روزهای اول مصرف این دارو یا پس از افزایش دوز، از نوشیدن الکل بپرهیزید و تاثیر دارو را بررسی کنید. اگر متوجه شدید که با مصرف این دارو دچار سرگیجه می شوید، نباید همزمان با آن، الکل مصرف کنید؛ زیرا الکل حال شما را بدتر می کند.

آیا غذایی یا نوشیدنی وجود دارد که در زمان مصرف پروپرانولول نباید آن را بخوریم؟

خیر. در زمان مصرف این دارو می توانید مانند روزهای قبل از رژیم غذایی سابقتان استفاده کنید.

در صورتی که به فشار خون بالا یا بیماری قلبی مبتلا هستید، باید از رژیم غذایی سالم و متعادلی پیروی کنید.

آیا مصرف پروپرانولول باعث افزایش وزن می شود؟

برخی افراد می گویند که پس از مصرف قرص پروپرانولول ، دچار افزایش وزن شده اند و این افزایش وزن در چند ماه اول مصرف بیشتر بوده است.

این که آیا مصرف این دارو باعث افزایش وزن می شود یا خیر، تا به حال ثابت نشده است. ممکن است اضافه وزن این افراد به دلیل عوامل دیگری بوده یا از اثرات این دارو باشد.

به عنوان مثال، ممکن است اضافه وزنتان به این دلیل باشد که پروپرانولول می تواند در شما باعث ایجاد احساس خستگی شود و همین امر، باعث کم تحرکی شما می شود و انرژی بدنتان به جای مصرف شدن، به صورت چربی ذخیره شود.

اگر نگران این هستید که با مصرف این دارو وزنتان بیشتر شود، با پزشکتان مشورت کنید.

مصرف پروپرانولول در دوران بارداری و شیردهی

با اینکه معمولا مصرف پروپرانولول در دوران بارداری مضر نیست، احتمال کمی وجود دارد که برای سلامت جنین یا مادر خطرناک باشد.

بنابراین اگر قصد بارداری دارید یا در حال حاضر باردار هستید، در مورد فواید و مضرات احتمالی این دارو با پزشک خود صحبت کنید، تا در صورت خطرساز بودن آن، داروی دیگری را به شما معرفی کند که ضرر کمتری داشته باشد.

پروپرانولول در دوران شیردهی

به علت اینکه مقدار کمی از داروهایی که مادر مصرف می کند، از طریق شیر او به کودک منتقل می شود، همیشه احتمال اینکه مصرف دارو برای کودک خطرناک باشد وجود دارد.

اگر کودکتان نارس به دنیا آمده یا مشکل دیگری دارید، قبل از مصرف هر دارویی باید با پزشکتان صحبت کنید و مواردی که موجب نگرانیتان هستند را با او مطرح کنید.

مهم

اگر قصد بارداری دارید، یا در حال حاضر باردار هستید یا در حال شیردهی هستید، حتما باید پزشکتان را در میان بگذارید!

آیا پروپرانولول می تواند داروهای ضد بارداری را بی اثر کند؟

پروپرانولول از اثرات داروهای ضد بارداری جلوگیری نمی کند.

با این حال، برخی از روش های هورمونی جلوگیری از بارداری وجود دارند که نباید خانم هایی که پروپرانولول یا سایر داروهای فشار خون بالا را مصرف می کنند، از این روش ها استفاده کنند.

برخی از داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی، باعث بالا رفتن فشار خون می شوند و اثر داروهای پایین آورنده فشار خون را خنثی می کنند.

اگر از روش های جلوگیری از بارداری هورمونی استفاده می کنید، با پزشکتان صحبت کنید و داروهایی که مصرف می کنید را به او نشان دهید.

آیا مصرف پروپرانولول روی باروری تأثیر می گذارد؟

در حال حاضر، شواهد کافی برای مشخص شدن اینکه آیا پروپرانولول بر روی باروری آقایان یا خانمها تاثیر می گذارد یا نه وجود ندارد. با این حال بعید نیست که تاثیر گذار باشد.

اگر قصد دارید فرزند داشته باشید، بهتر است با پزشکتان درباره داروهایی که مصرف می کنید صحبت کنید و نظر او را بپرسید.

 

آیا مصرف پروپرانولول بر روی رابطه جنسی تاثیر می گذارد؟

برخی از افرادی که پروپرانولول مصرف می کنند، ادعا کرده اند که در زمان مصرف این دارو، میل جنسی شان کاهش یافته و برخی از مردان هم گفته اند که نمی توانند نعوظ داشته باشند. با این حال، شواهد کافی برای اثبات قطعیت تاثیر پروپرانولول بر روی رابطه جنسی پیدا نشده است.

اگر در روابط جنسی خود مشکلی دارید، بهتر است با یک پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

آیا در زمان مصرف پروپرانولول باید از انجام حرکات ورزشی خودداری کنیم؟

در صورتی که پروپرانولول مصرف می کنید، نیازی نیست به طور کامل ورزش کردن را کنار بگذارید؛ اما نباید به خودتان فشار بیاورید.

ورزش منظم برای سلامتی تان مفید است، زیرا سلامت قلب و عروق را تضمین می کند. اما نباید این نکته را فراموش کنید که در هنگام مصرف پروپرانولول، نمی توانید برخی از ورزش های سنگین و وقت گیر را انجام دهید.

آیا می توانیم پس از مصرف پروپرانولول رانندگی یا دوچرخه سواری کنیم؟

پروپرانولول در برخی افراد باعث ایجاد سرگیجه می شود. اگر به تازگی مصرف این دارو را شروع کرده اید یا با مصرف آن دچار سرگیجه می شوید، نباید رانندگی کنید یا با ابزار خطرناک کار کنید.

آیا تغییر سبک زندگی بر نیازمان به مصرف این دارو تاثیرمی گذارد؟

اگر به مشکلات قلبی مبتلا هستید یا فشار خون بالا دارید، می توانید با انجام برخی تغییرات اساسی در سبک زندگیتان، قلبتان را تقویت کنید و از مشکلات قلبی جلوگیری کنید.

برخی از کارهایی که به انجام آن ها نیاز دارید؛ عبارتند از:

  • ترک کردن سیگار: سیگار کشیدن ضربان قلب و فشار خونتان را افزایش می دهد. پس از مصرف نکردن آن، فشار خونتان پایین می آید و علائم نارسایی قلبی تان از بین می رود.
  • قطع مصرف الکل: نوشیدن همزمان الکل و پروپرانولول می تواند باعث احساس سرگیجه یا سبکی سر شود. علاوه براین، مصرف بیش از حد الکل در مدت زمان طولانی، فشار خون را افزایش می دهد و باعث بدتر شدن نارسایی قلبی می شود.
  • ورزش کردن. ورزش منظم فشار خونتان را پایین نگه می دارد و قلب و رگ های خونی تان را در وضعیت مناسبی قرار می دهد. نیازی نیست به خودتان فشار بیاورید؛ پیاده روی روزانه به خوبی سلامتی تان را تضمین می کند.
  • رژیم غذایی خوبی داشته باشید: پیروی از یک رژیم غذایی که شامل میوه و سبزیجات فراوان، غلات کامل، لبنیات بدون چربی یا کم چربی و پروتئین های بدون چربی است، سلامتی تان را تضمین می کند.

تا حد ممکن مصرف نمکتان را به حداقل برسانید؛ زیرا مصرف بیش از حد نمک، یکی از عواملی است که فشار خونتان را بالا می برد. بهتر است بیشتر از 6 گرم نمک در روز مصرف نکنید.

  • استرس تان را کنترل کنید: زمانی که مضطرب یا ناراحت هستید، قلبتان تندتر می تپد و سریع تر نفس می کشید؛ در نتیجه فشار خونتان بالا می رود. بالا رفتن فشار خون باعث بدتر شدن نارسایی قلبی می شود و خطرات زیادی دارد.

سعی کنید بهترین روش های کاهش استرس روزانه را انجام دهید تا حالتان خوب شود.

برای اینکه به قلبتان استراحت دهید، هر زمان که خسته بودید چرت بزنید یا پاهای خود را بالا ببرید. با دوستان و خانواده تان بیشتر وقت بگذارید تا با کمک تعاملات اجتماعی، از بروز استرس جلوگیری کنید.

  • اگر به سردرد های شدید دچار هستید و نمی خواهید دارو مصرف کنید، می توانید روش های پیشگیری از میگرن و عواملی را که باعث به وجود آمدن آن می شود، انجام دهید تا از بروز این سردرد ها جلوگیری کنید.

 

 

منبع