فواید و مظرات میوه زغال اخته

در این مطلب از سایت دکتر چک میخواهیم شما را با خواص بی نظیر زغال اخته و فواید آن برای سلامتی و درمان انواع بیماری ها آشنا کنیم .

وقتی درباره زغال اخته فکر می کنید ، شاید فرض کنید که این میوه باید همراه با یک میز شام رنگارنگ با انواع غذا های خوشمزه نظیر کباب بوقلمون همراه باشد ! اما اینطور نیست . شما نباید منتظر همچین فرصت برای لذت بردن از خواص و فواید بی نظیر توت زغال اخته باشید . با ما در دکتر چک همراه باشید تا دریابیم که چرا باید زغال اخته در رژیم های غذایی ما حضور پر رنگ داشته باشد ! در تمام طول سال .

زغال اخته چیست ؟

خواص زغال اخته

زغال اخته یک میوه کوچک و به رنگ قرمز پر رنگ از خوانواده توت ها و بلوبری ها بوده که از میوه های بومی آمریکایی ها می باشد . این میوه از طعم خاص ترش و اسیدی برخوردار است که باعث شده تا همچون توت ها طرفدار زیادی نداشته باشد و به عنوان زغال اخته خشک یا آب زغال اخته شیرین مصرف شود . زغال اخته همچنین به غذاهای پخته شده مانند نان ، کلوچه ، کیک و انواع دسر ها اضافه می شود تا طعم خاص خود را در انواع خوردنی ها نشان دهد .

این توت در اواخر پاییز به صورت تازه در دسترس است اما زغال اخته خشک شده رو در هر زمان از سال میتوانید تهیه و مصرف کنید . این میوه غنی از پلی فنول های سالم هستند و از قرن هجدهم برای درمان عفونت های ادراری استفاده می شوند. همچنین از آنها به طور سنتی برای تسکین دردهای معده ، حالت تهوع و انواع بیماری های خونی استفاده می شود.

 

ارزش غذایی زغال اخته

این توت ها حاوی مقادیر زیادی ویتامین C , A , K و مواد معدنی مانند پتاسیم ، فسفر ، منیزیم هستند. همچنین زغال اخته حاوی ترکیبات فعال زیستی به نام پروانتوسیانیدین ها هستند که می تواند به جلوگیری از بیماری های مزمن کمک کند.

فواید سلامتی زغال اخته

تحقیقات اخیر نشان داده است که زغال اخته توانایی کاهش سرعت پیشرفت انواع خاصی از سرطان ، درمان عفونت ادراری و جلوگیری از زخم را دارد. بگذارید در ادامه مقاله مهمترین فواید سلامتی و خواص زغال اخته را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

 

خواص ضد سرطانی زغال اخته

تحقیقات ، آزمایشات و یافته های پزشکی در طول سالیان نشان می دهد که زغال اخته توانایی مهار پیشرفت انواع خاصی از سرطان را دارد . مطالعه ای که در سال 2016 توسط دانشمندان و محققان انجام شد ، بیان داشت که پروانتوسیانیدین های موجود در زغال اخته به کاهش اتوفاژی ( خودخواری )  و آپوپتوز ( مرگ برنامه ریزی شده سلولی ) کمک می کنند . همچنین ، تحقیقات منتشر شده در ژورنال تغذیه نشان داد که کوئرستین ، یک فلاونوئید موجود در زعال اخته میتواند تکثیر سلول های سرطانی در پستان ، روده بزرگ و لوزالمعده را محدود می کند. سایر ترکیبات موجود در این میوه مانند تری ترپنوئیدها ، اسید اورسولیک میتواند به مهار رشد سلول ها در لوسمی ( سرطان خون یا چنگار خون ) و سرطان ریه کمک می کنند.

خواص ضد التهابی زغال اخته

طبق مقاله ای که در یکی از مجلات سلامتی کانادا انتشار یافت ، ثابت شد که مشخصات فیتوشیمیایی زغال اخته متفاوت از انواع توت هاست . در مقایسه با پروانتوسیانیدین های نوع B موجود در سایر میوه ها ، زغال اخته غنی از پروانتوسیانیدین های نوع A است و به نظر می رسد که این مواد دارای خاصیت ضد التهابی قوی هستند.

زغال اخته عفونت ادراری را درمان می کند

به جرات میتوان گفت که زغال اخته یا آب میوه آن به عنوان یک درمان عالی برای عفونت ادراری می باشد . براساس یک مطالعه در ژورنال زیست شناسی دارویی ، این میوه به کاهش حضور E. coli ، یکی از باکتریهای موجود در بدن که به UTI متصل است ، کمک می کند . داده های آزمایشات بالینی نشان می دهد که عصاره زغال اخته یا آب میوه آن نیز می تواند التهاب ناشی از عفونت های E. coli را سرکوب کند.

تاثیر زغال اخته در بهداشت دهان و دندان

یافته های پزشکی و دندان پزشکی که در مجله دورهمی هندی کشور هند منتشر شد نشان می دهد که زغال اخته تاثیر شگفت انگیزی در سلامت دهان و دندان ها دارد . ترکیبات موجود در این توت میتواند تولید اسید را با استفاده از Streptococcus mutans که باعث پوسیدگی دندان می شود ، کند کنند. علاوه بر این می تواند به جلوگیری از ایجاد بیماری های دهانی مانند پوسیدگی و پریودنتیت ( التهاب بافت های اطراف دندان )  کمک کند.

فواید زغال اخته برای فشار خون و سلامت قلب

زغال اخته

مطالعه ای که چند سال پیش در نشریه Nutrition منتشر شد ، نشان داد که پلی فنول ( دسته‌ای از مواد شیمیایی ) موجود در زغال اخته به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند و ممکن است به کاهش فشار خون نیز کمک کند. اسیدهای فنولیک مانند اسید الاجیک و فلاونوئیدها مانند آنتوسیانین ها احتمال اکسیداسیون LDL (کلسترول بد) و تجمع پلاکت را کاهش می دهند. این به بهبود سلامت قلب کمک می کند.

زغال اخته زخم را نیز درمان می کند

پرونتوسیانیدین موجود در این میوه میتواند عفونت هلیکوباکتر پیلوری را سرکوب کند ، که یکی از دلایل اصلی زخم های گوارشی و سرطان معده است.

عوارض مصرف زغال اخته

هیچ عوارض خاص یا خطرات ناشی از خوردن زغال اخته وجود ندارد . اما با توجه به آزمایشات و تحقیقات انجام شده ، به دلیل اثر اسیدی مصرف آب زغال اخته برای ادرار  ممکن است مصرف بیش از یک لیتر آن در روز خطر آفرین باشد و خطر تشکیل سنگ اگزالات کلسیم و سنگ کلیه اسید اوریک را افزایش دهد. همچنین افرادی که داروی وارفارین مصرف می کنند نباید زیاد زغال اخته بخورند زیرا ممکن است اثر ضد انعقادی داشته و باعث افزایش کبودی یا خونریزی شود . همچنین ، آب زغال اخته موجود در بیشتر مارکت ها دارای مقدار زیادی قند هستند . بهتر است آن را به مقدار محدود مصرف کنید یا نسخه ای بدون قند آن را تهیه کنید .

نتیجه گیری : زغال اخته سالم است .

زغال اخته بدون شک بهترین مصرف در کنار انواع غذا ها و سالاد ها می باشد ، در حالی که تحقیقات هنوز هم غیرقابل انکار است که مکمل ها یا محصولات زغال اخته می توانند شرایط بهداشتی خاصی مانند UTI را درمان کنند یا خیر . اما مصرف این توت سرشار از آنتی اکسیدان به طور قطع یک روش فوق العاده برای تقویت ایمنی و سلامت کلی است.