هنر تهیه چای، دری به دنیایی از طعم های مختلف را برای دوستداران آن باز میکند. از چای های روزمره گرفته تا انواع کمیاب ترین چای ها، صنعت چای به همه افراد با تمام سلیقه ها، طعمی را پیشنهاد می‌کند. اگر به دنبال طعمی نادر و تاثیرات باستانی هستید، به ویژگی چای زرد توجه کنید.
چای زرد ، مشابه با چای سفید و چای سبز تهیه میشود ؛ با این تفاوت که مرحله دیگری به طرز تهیه آن اضافه شده است. این مرحله اضافی باعث تهیه چای میشود که هنگام دم کشیدن به رنگ طلایی در می آید و دارای طعمی ملایم می باشد. پس اگر میخواهید در مورد منشا این چای بیشتر آگاه شوید و بهترین انواع آن را بشناسید با دکتر چک همراه باشید…

منشا چای زرد

چای زرد نوعی چای است که با عنوان چای اصیل شناخته میشود. این نوع چای ها (چای های اصیل) از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس (camellia sinensis)، که گیاه چای نام دارد، تهیه میشود.
چای های دیگری که در این دسته قرار میگیرند: چای های سبز، سفید، اولانگ، سیاه و پوئر هستند.
آنچه که این چای را بسیار خواستنی میکند، کمیابی آن است. این چای، چایی چینی است که به سختی میتوان آن را خارج از چین یافت؛ به این دلیل که فرآیند تولید این چای وقت گیر است، به کار بیشتری نیاز دارد و کنترل کیفیت آن در مقیاس زیاد بسیار سخت است. در نتیجه، امروزه فقط سه نوع اصلی از این چای در بازار موجود است.

فرآیند تولید

چای زرد تحت روند تولید مشابهی با چای سبز قرار میگیرد؛ اما یک مرحله اضافی و وقت گیر نیز دارد.
برگ ها در اوایل بهار چیده و بلافاصله با استفاده از نور مستقیم خورشید یا حرارت ملایم خشک میشوند. زمانی که خشک شدند، برگ ها را در کاغذ یا پارچه مرطوب می پیچند تا از طریق بخار، اکسیداسیون خفیفی ایجاد شود. برگ های این چای به مدت سه روز اکسیده میشوند و ممکن است چند مرحله حرارت دهی و خشک شدن دیگر را نیز بگذرانند. این نوع فرآیند باعث ایجاد اثر رنگ زرد بر روی برگ های چای میشود.

طعم چای زرد

چای زرد طعمی ملایم و مشابه به چای سبز دارد. اما بوی چمن مانند چای سبز را نمی دهد و این چای طعمی ملایم تر از آن دارد. چای زرد هنگام دم کشیدن، به رنگ زرد و طلایی در میاید.

طرز تهیه چای زرد

خواص چای زرد

این چای مملو از آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول و کاتچین است که برای سلامت شما، مفید است. این آنتی اکسیدان ها باعث جلوگیری از آسیبی به نام «تنش اکسایشی»، که در اثر وجود رادیکال های آزاد به وجود می آید، میشوند.
این نوع تنش به از کار انداختن فرایند های سالم یاخته ای معروف است و میتواند به پیری زودرس و افت روانی منجر شود.
این چای به طور طبیعی بدون کالری است، که باعث میشود انتخاب خوبی برای کسانی باشد که به دنبال کاهش وزن و جایگزین سالم تری برای نوشابه های قندی هستند.

بهترین انواع چای زرد

از آنجایی که فرآیند تولید چای زرد دشوار است و سنت تهیه این چای ناشناخته تر شده است، تنها چند نوع این چای در دنیا وجود دارد. خوشبختانه، این چند نوع باقی مانده با کیفیت هستند و با ظرافت تهیه میشوند تا طعم کلاسیک این چای باستانی را به وجود آورند. در اینجا چند نوع از بهترین چای های زردی که میتوانید تهیه کنید ،آورده شده است.

جون شان یین ژن (سوزن نقره ای)(jun shan yin zhen)

این چای در جزیره جون شان، در استان هونان چین، کشت میشود. در زمان های قدیم این چای برای ادای احترام استفاده میشد و به عنوان چای محبوب «مائو زدونگ (بنیانگذار خلق چین) »شناخته میشود. این چای طعمی مشابه با چای سفید یا سوزن نقره ای و اندکی طعم گل مانند و شیرینی ملایمی دارد و رقیق می باشد.

مینگ دینگ هوانگ یا (meng ding huang ya)

برگ های این چای زرد در امتداد کوه مینگ، در استان سیچوان، یافت میشود. این چای یکی از چای های باستانی چینی است و از زمان سلطنت سلسله هان ،مصرف و کشت میشود و دارای طعمی مانند آجیل و رایحه خفیفی از چمن است.

مو گان هوانگ یا (mo gan huang ya)

یکی دیگر از انواع چای زرد است که در ارتفاعات زیاد استان ژج یانگ، پرورش میابد. برگ های این چای در دامنه کوه مو گان شان کشت می شود که مملو از چشمه های کوهستانی، صبح های مه آلود و الگوهای آب و هوایی خنک است. این شرایط بومی منجر به ایجاد چای زردی منحصر به فرد میشود که دارای طعمی ملایم و شیرین است. طعم آن پس از خوردن مدتی باقی میماند و هنگام دم کشیدن رنگی مانند زردآلو دارد.

هو شان هوانگ یا (huo shan huang ya)

این نوع چای زرد باستانی در استان« آن هویی »کشت میشود. در سال های اخیر، تعداد تولیدکنندگان و استادان چایی که توجهشان را بر روی این نوع چای متمرکز کرده اند، کاهش یافته و ترجیحات چای سبز به تقاضای چای زرد در این منطقه غلبه کرده است. این موضوع همراه با طولانی بودن فرایند تولید و هزینه بالای کشت این چای زرد ، باعث شده است که این نوع چای زرد رو به انقراض رود.
برای کمک به حمایت از استادان این چای و از سر گرفتن تولید چای زرد خاص، اقداماتی در دست انجام است.
این نوع چای عمدتا در کوهستان هو، برداشت و در مراسم سنتی چای چینی استفاده میشود.
این چای با استفاده از برگ های چای تهیه میشود و هنگام دم کشیدن به رنگ سبز روشن و زرد در می آید و طعم شیرین ملایمی همراه با ته مزه ی تند دارد.

خواص چای زرد

طرز تهیه چای زرد

تهیه چای زرد شامل همان روش های دم کردن چای سبز یا چای سفید است. از آنجایی که این یک چای کمیاب است، برای دم کردن این چای ،بیشتر از برگ این چای استفاده می کنند تا نوع کیسه ای آن.
به ازای هر فنجان، از یک قاشق چای خوری برگ چای استفاده کنید. آب جوشیده، طعم برگ های ظریف این چای را از بین خواهد برد، بنابراین به جای آب جوشیده از آبی بین 165 تا 175 درجه فارنهایت (معدل با 73 تا 79 درجه سانتی گراد) استفاده کنید. به مدت 3 دقیقه برگ های چای را در آب بگذارید و سپس آنها را خارج کنید. میتوانید برگ های چای زرد را برای 4 تا 6 بار دم کردن بنوشید.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

طبع آناناس و فواید بی نظیر آن برای سلامتی چشم ، پوست و سیستم ایمنی بدن
خواص انار برای سلامت قلب ، فشار خون ، دیابت ، تقویت حافظه و سرطان
دوپامین چیست؟ ۱۰ ماده ای که باعث افزایش دوپامین در مغز می شود