بارداری یک تجربه منحصر به فرد است. در حالی که از وجود جنین در بدن‌تان لذت می‌برید و لحظه به لحظه با آن زندگی می‌کنید، باید مشکلات آن را هم تحمل کرده و با آنها کنار بیایید. خون دماغ شدن در دوران بارداری یکی از مشکلاتی است که معمولا زنان باردار در اواخر دوران بارداری خود تجربه می‌کنند. با وجود این، بعضی از خانم‌ها در سه ماه ابتدای حاملگی خود نیز با این مسئله مواجه می‌شوند.

علت خون دماغ شدن در دوران بارداری چیست؟

سیستم گردش خون در دوران بارداری سریع‌تر عمل می‌کند تا جنین در حال رشد شما را ،در داخل رحم تغذیه کند. به همین دلیل، جنین خون زیادی را تولید می‌کند و گردش خون را  بالا می‌برد. در همین حین، احتمال خون‌دماغ شدن شما افزایش می‌یابد. افزایش گردش خون در بدن ،در دوران بارداری ،به رگ‌های خونی داخل بینی فشار وارد می‌کند و این رگ‌ها همیشه در معرض شکاف برداشتن هستند و از این رو، خون از آنها سرازیر می‌شود. هوای سرد، خشک شدن بینی و فشار خون بالا نیز از دلایل دیگر این مشکل هستند.

این مشکل در زنان باردار نسبت به زنان دیگر بیشتر اتفاق می‌افتد. اگر در دوران بارداری زیاد خون‌دماغ می‌شوید، احتمال اینکه پس از زایمان خون‌ریزی فراوانی داشته باشید، زیاد می‌شود.

خون‌دماغ شدن برای جنین شما خطری ندارد. اما اگر در هفته‌های آخر بارداری زیاد خون‌دماغ شوید، خون زیادی را از دست می‌دهید و پس از آن، به کم‌خونی دچار می‌شوید. اگر در اواخر دوران بارداری زیاد با این مشکل رو‌به‌رو شدید، حتما به پزشک‌ مراجعه کنید.

خون دماغ شدن در دوران بارداری خیلی آزاردهنده است؛ اما انواع کمی از آنها با روش‌های خانگی درمان می‌شوند. با ما در دکتر چک همراه باشید تا این روش های ساده را به شما بیاموزیم…

زمانی که خون‌دماغ می‌شوید، سعی کنید سر خود را به حالت عمود نگه دارید و دراز نکشید تا فشار از روی رگ‌های خونی در بینی کاسته شود و خون ریزی بند بیاید. به‌علاوه، سرتان را به عقب کج نکنید، بینی‌تان را با دستمال نگیرید و خون را قورت ندهید.

اخطار: اگر قفسه سینه‌تان دائما درد می‌گیرد یا در زمان خون‌ریزی بینی سخت نفس می‌کشید یا خون به داخل دهان‌تان می‌رود، با اورژانس تماس بگیرید!

دلایل خون دماغ شدن در دوران بارداری

7 روش خانگی برای درمان خون دماغ شدن در دوران بارداری

۱. بینی‌تان را محکم فشار دهید!

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای خون دماغ شدن در دوران بارداری این است که بینی‌تان را محکم فشار دهید. این کار به مرکز خون‌ریزی در بینی فشار وارد می‌کند و فورا خون‌ریزی را بند می‌آورد.

۱. بنشینید و کمی به جلو خم شوید، سرتان را بالاتر از قلب‌تان نگه دارید.

۲. با انگشت شست و اشاره،  بخش نرم پایین بینی‌تان را حدود ۱۰ دقیقه فشار دهید.

۳. پس از آن، دست خود را بردارید و حدود ۵ دقیقه بدون حرکت بنشینید.

۴. تا زمانی که خون‌ریزی بند آید، این کار را تکرار کنید.

اخطار: در این حالت، دراز نکشید، سرتان را به عقب خم نکنید و بین پاهای‌تان قرار ندهید و بینی‌تان را بالا نکشید!

۲. کمپرس یخ

استفاده از کمپرس یخ نیز به بهبود خون دماغ شدن در دوران بارداری کمک می‌کند. دمای سرد باعث می‌شود رگ‌های خونی خیلی سریع جمع شده و جریان خون‌ریزی کمتر شود. با این کار در عرض چند دقیقه خون ریزی قطع می‌شود.

۱. چند قطعه یخ را داخل یک حوله نازک بگذارید.

۲. صاف بنشینید.

۳. کمپرس یخ را برای ۵ تا ۱۰ دقیقه بین دو سوراخ بینی خود قرار دهید.

۴. این کار را تا وقتی انجام دهید که خون‌ریزی قطع شود.

شما می‌توانید از یک بسته سبزی فریز شده هم استفاده کنید. چون به راحتی روی بینی می‌نشیند و راحت‌تر آن را نگه می‌دارید.

اخطار: یخ را مستقیما روی بینی‌تان نگذارید. چون ممکن است به بینی آسیب وارد کند !

۳. آب و دیگر مایعات

در دوران بارداری خود آب فراوان بنوشید. آب به بدن و غشای مخاط بینی کمک می‌کند تا مرطوب مانده و دچار کم‌آبی نشود. به همین دلیل، خون‌ریزی ناشی از خشکی بینی کاهش می‌یابد.

  • حداقل 8 تا 10 لیوان آب در طول روز بنوشید. مایعات دیگر مانند نوشیدنی‌های الکترولیت، آب معدنی باکیفیت، آب‌میوه‌های طبیعی و یا آب گوشت نیز برای شما مفید هستند.
  • نوشیدنی‌های حاوی کافئین را کنار بگذارید. چون این ماده بدن را دچار کم‌آبی می‌کند. در واقع، نوشیدن دائمی چای ،خود باعث خون‌دماغ شدن می‌شود.

در دوران بارداری آب زیاد بنوشید

۴. اسپری نمک

اگر به دلیل خشکی بینی خون‌دماغ شدید، از اسپری نمک استفاده کنید تا راه بینی‌تان را مرطوب کنید، خون‌دماغ نشوید و بینی‌تان را تمیز کنید.

۱. یک فنجان آب را بجوشانید و بگذارید سرد شود.

۲. یک دوم قاشق چای‌خوری نمک به آب اضافه کنید.

۳. محلول را در داخل یک قطره‌چکان بریزید. سر خود را به عقب خم کنید و چند قطره اسپری نمک را به داخل سوراخ بینی‌تان بچکانید.

۴. محلول را به‌آرامی به داخل بینی خود بکشید.

۵. بینی خود را به‌آرامی بالا بکشید.

۶. این کار را برای حفره دیگر بینی‌تان امتحان کنید.

۷. روزی دو بار این کار را انجام دهید.

۵. بخور بگیرید!

خشکی بینی باعث می‌شود که شما خون‌دماغ شوید. با استفاده از دستگاه بخور در خانه ،هوا را مرطوب نگه دارید و از خون‌ریزی بینی جلوگیری کنید. در زمان خواب ،اتاق خواب خود را مرطوب نگه دارید تا راه بینی‌تان را مرطوب کنید. می‌توانید حتی دستگاه بخور یا یک کاسه آب را زیر تخت خود قرار داده تا هوا را مرطوب سازید.

دستگاه بخور خود را دائما تمیز کنید و آب آن را هر روز عوض کنید تا از رشد باکتری در آن جلوگیری نمایید.

دستگاه رطوبت ساز

۶. ویتامین C

ویتامین C زیادی مصرف کنید. ویتامین C باعث می‌شود، مویرگ‌ها قوی‌تر شوند و خون‌ریزی بینی در دوران بارداری کاهش یابد. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا کالوژن بیشتری تولید کند. این ماده برای سلامتی رگ‌های خونی ضروری است.

  • غذاهایی را مصرف کنید که ویتامین C بالایی دارند. لیموترش، پرتقال، بروکلی، گریپ‌فروت، کیوی، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی، جوانه‌ها و گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C هستند.
  • شما می‌توانید از قرص ویتامین C نیز استفاده کنید. اما قبل از مصرف آن، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

۷. ژل پترولیوم

برای پیش‌گیری از خشکی بینی، باید داخل سوراخ‌های بینی را مرطوب نگه دارید. شما می‌توانید از ژل پترولیوم استفاده کنید. این ژل خاصیت مرطوب‌کنندگی زیادی دارد و راه بینی را تحریک نمی‌کند.

۱. مقداری از این ژل را روی انگشت‌تان بریزید و آن را داخل بینی بمالید.

۲. روزی چند بار این کار را انجام دهید تا بینی‌تان را مرطوب نگه دارید.

  • از این ژل به مقدار زیاد در یک دفعه استفاده نکنید. چون این خطر وجود دارد که آن را به داخل بینی بکشید و ببلعید!

بارداری

توصیه‌های بیشتر درباره خون دماغ شدن در زمان حاملگی

  • وقتی خون‌دماغ می‌شوید، دراز نکشید و سرتان را به عقب خم نکنید.
  • اگر سابقه خون‌دماغ شدن دارید، کارهای سنگین انجام ندهید.
  • در این زمان، بینی‌تان را بالا نکشید و انگشت داخل بینی خود نکنید.
  • قهوه ننوشید؛ چون قهوه رگ‌های خونی را گشاد می‌کند.
  • حواس‌تان باشد که راه بینی‌تان خشک نشود. در زمستان این مسئله بیشتر روی می‌دهد. از لوبریکانت بینی استفاده کنید تا از خشکی بینی پیش‌گیری کنید.
  • از روغن نارگیل برای نرم کردن سوراخ‌های بینی بهره ببرید.
  • از سیگارهایی که قبلا مصرف شده‌اند استفاده نکنید؛ چرا که باعث خشکی راه‌های بینی می‌شود. از محیط پر از دود سیگار ، دوری کنید.
  • از محرک‌هایی که باعث سوزش بینی می‌شوند مانند مه و دود، عطر و مواد شیمیایی بپرهیزید.
  • سبزیجات سرشار از آهن بخورید تا سطح هموگلوبین بدن‌تان را در حد طبیعی نگه دارید و دچار فقر آهن نشوید.

 


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

فشارخون دوران بارداری : حقایق، جلوگیری و درمان های طبیعی آن
رینیت بارداری ( التهاب مخاط بینی ) و روش های درمان ساده در خانه
علت ورم پا ها در دوران بارداری و راه های درمان آن

 

منبع