زردچوبه یک گیاه گل دار و از خانواده زنجبیل است. این گیاه حاوی ماده ای به نام کورکومین است که خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد. در نتیجه، می تواند بیماری های پوستی مانند آکنه را درمان کند. در این مقاله از دکتر چک درباره نقش زردچوبه برای درمان جوش صحبت و به مضرات و فواید آن اشاره میکنیم.

آکنه یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در جهان است که حدود ۵۰ – ۴۰ درصد از افراد به آن دچار می شوند.

سلول های مرده و چربی زیاد روی منافذ پوست باعث شکل گیری این عارضه می شود. در این زمان، جوش های سرسفید و سرسیاه روی پوست ظاهر می شوند. تغییرات هورمونی، باکتری و مسائلی مانند حساسیت نیز در شکل گیری آکنه مؤثرند.

آیا زردچوبه برای درمان جوش مؤثر است؟

باکتری در زیاد شدن آکنه نقش مهمی دارد. همه موجودات، روی پوست شان باکتری دارند و این میکروب ها در کنار چربی زیاد و سلول های مرده پوست منافذ پیاز مو را می بندند و آکنه را تشدید می کنند.

درمان آکنه و جوش با زردچوبه دکتر چک

مطالعات نشان داده که زردچوبه بیماری های پوستی مانند جوش را درمان می کند؛ چون موادی به نام کورکومین دارد. این ماده حدود ۹۰ درصد از محتویات گیاهی کورکومینوید را تشکیل می دهد.

کورکومین خواص ضد میکروبی دارد؛  یعنی باکتری عامل آکنه را از بین می برد و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، این عارضه در مقابل بعضی از آنتی بیوتیک ها مقاومت می کند.

حتما بخوانید: آسپرین چگونه به از بین بردن جوش کمک می کند؟

همین امر باعث شده که محققان تأثیرات کورکومین بر باکتری های مقاوم را در برابر دارو، بررسی کنند. آن ها کشف کرده اند که کورکومین می تواند در برابر آنتی بیوتیک های مقاوم آکنه از موش ها محافظت کند.

محققان در این آزمایش از موش ها استفاده کردند و متوجه شدند که کورکومین همراه با اسید لوریک در یک ژل، توانست تعداد جوش های سرسفید و سرسیاه را کاهش دهد. این گروه به این نتیجه رسیدند که کورکومین ممکن است عاملی مهم برای درمان بیماری های پوستی باکتریایی باشد.

در آزمایش دیگری هم، روی خوک ها مطالعه شد. استفاده از اسید لوریک روی پوست آنها موجب شد که رشد میکروب های پوست خوک ها متوقف شود.

در همین راستا، محققان از نور آبی کم برای افزایش تأثیرات ضد میکروبی کورکومین استفاده کردند و بعد از آن، این عارضه خیلی کاهش یافت.

با وجود این، جدای از اینکه کورکومین از این آزمایش سربلند بیرون آمد، تحقیقات دیگری وجود ندارد که ایمنی یا تأثیرات مثبت زردچوبه را در درمان خانگی آکنه تأیید کند.

آیا مصرف زردچوبه ضرر دارد؟

مصرف زردچوبه مشکلی به وجود نمی آورد؛ اما استفاده بیش از حد یا استفاده درمانی از آن، در درازمدت می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

کسانی که داروهای کورکومین را با دوز بالا مصرف می کنند، احتمالاً دچار این مشکلات می شوند:

از تأثیرات دیگر آن نیز می توان به آلرژی اشاره کرد.

اگرچه کورکومین با التهاب مبارزه می کند، خود نیز یک ماده حساسیت زاست. در نتیجه، بعضی از افرادی که زردچوبه را روی پوست شان می مالند، دچار آلرژی می شوند.

این علائم بعد از استفاده از زردچوبه به تدریج، بیشتر می شوند:
  • پوست خشک؛
  • جوش های قرمز، به همراه خارش و سوزش؛
  • پوست ترک ترک خورده؛
  • تاول.

اگر بعد از استفاده از زردچوبه، پوست شدیداً ورم کند، تنها بعد از چند ساعت، شاهد این نشانه ها خواهید بود:

برخی از علائم ذکر شده، نتیجه آلرژي های شدید هستند و برای درمان شان باید از دارو استفاده کنید. اگر آلرژی داشته باشید، پوست تان این واکنش ها را به زردچوبه نشان می دهد:

فعل و انفعالات دارویی

کورکومین خواص ضدانعقادی دارد؛ یعنی با داروهای رقیق کننده خون، مانند: وارفارین در تعامل است و کسی که از این دارو استفاده می کند، باید قبل از استفاده از زردچوبه با یک پزشک مشورت کند.

کمبود آهن

زردچوبه توانایی جذب آهن را دارد؛ بنابراین، این ماده گیاهی برای افرادی مناسب است که بدنشان کمبود آهن ندارند؛ ولی برای دیگران، کم خونی به بار می آورد.

حتما بخوانید: ترک پوستی دست، پا و لب – علت و راه های درمان خانگی

مطالعه ای در سال ۲۰۱۹ انجام شد که در آن برای مدت چند ماه، هر روز به یک شخص ۶ کپسول حاوی زردچوبه داده می شد. بعد از مدتی، علائم کمبود آهن در بدن این فرد ظاهر شد؛ اما دو هفته پس از قطع مصرف این کپسول، علائم کمبود آهن در این فرد از بین رفت.

چگونه از زردچوبه برای درمان جوش استفاده کنیم؟

بعضی از افراد از نوشیدن چای زردچوبه لذت می برند؛ در حالی که بسیاری از مردم از گیاه زردچوبه به عنوان ادویه استفاده می کنند.

ماسک زردچوبه برای پوست

با این روش ها می توانید از زردچوبه برای درمان جوش استفاده کنید:

۱. یک تکه زردچوبه را با دو قاشق چای خوری عصاره برگ گشنیز مخلوط و یک خمیر درست کنید.

۲. دو تا سه بار در روز، این خمیر را روی صورت تان بمالید و بعد صورت تان را بشویید.

نکات مراقبت از پوست در مقابل آکنه

  • روزی دو بار صورت تان را با یک ژل پاک کننده لطیف بشویید.
  •  حتما محصولی که به صورت تان می زنید، فاقد مواد محرک و آلرژي زا باشد.
  • صورت تان را نخارانید؛ چون این کار، آکنه را بدتر می کند.
  • به جوش های صورت تان دست نزنید؛ چرا که با این کار روند خوب شدن پوست تان کندتر می شود.
  • به صورت تان دست نزنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

آکنه می تواند بر اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد. کسی که آکنه دارد و  قادر نیست آن را در خانه درمان کند، باید به یک متخصص پوست مراجعه کند.

اگر از زردچوبه استفاده کردید و پوست تان واکنش آلرژیک نشان داد، باید درمان را متوقف و با متخصص پوست صحبت کنید.

در صورتی که علائم شدیدی مشاهده کردید، باید به اورژانس مراجعه کنید.

خلاصه مطلب

زردچوبه حاوی ماده ای به نام کورکومین است که خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. تحقیقات نشان داده است که این ماده احتمالاً مشکلات پوستی مانند آکنه را برطرف می کند.

حتما بخوانید: 10 علت مهم سوزش لب ها و راه های درمان آن

دانشمندان کورکومین را ماده ای مفید برای سلامتی می دانند. با وجود این، تحقیقات بیشتری لازم است تا جامعه پزشکی بتواند روش های استفاده ایمن از زردچوبه و کارکرد آن را برای درمان آکنه کشف کند.

قبل از اینکه از داروهای زردچوبه استفاده کنید یا آنها را روی پوست تان بمالید، با یک پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.

 

اگر نیاز به پزشک دارید ولی نمی توانید به صورت حضوری به پزشک مراجعه کنید حتما از خدمات مشاوره آنلاین پزشکی پزشک لاین استفاده کنید.

تهیه شده توسط تیم تحریریه دکترچک