هیدروژن پیروکسید یک مایع ضدعفونی کننده و سفیدکننده است و میکرواورگانیزم هایی مانند باکتری ها را از بین می برد. خواص ضدباکتریایی و خشک کنندگی هیدروپیروکسید باعث شده است که خیلی از افراد از آن برای درمان آکنه استفاده کنند. با وجود این، شواهدی دال بر تاثیر هیدروژن پیروکسید برای درمان آکنه وجود ندارد.

در بعضی موارد، هیدروژن پیروکسید آکنه را بیشتر و بدتر می کند. از طرفی دیگر، شواهدی مبنی بر این که این ماده می تواند آکنه را درمان کند، وجود ندارد. در صورتی که آکنه شما از نوع التهابی است، نباید از این ماده استفاده کنید!

هیدروژن پیروکسید برای درمان آکنه

در این مقاله از دکترچک درباره نحوه استفاده از هیدروژن پیروکسید، تأثیر آن بر آکنه و مضرات آن بحث می کنیم.پس با ما همراه باشید…

انواع آکنه

دو نوع آکنه وجود دارد:

آکنه غیرالتهابی: در این نوع از آکنه جوش های سرسیاه و سرسفید متورم یا ملتهب روی پوست تان ظاهر می شود. این جوش ها قرمز نیستند و معمولاً کوچک و بدون درد هستند.

آکنه التهابی: بعضی اوقات جوش ها و کیست های قرمز و دردناک از نوع این آکنه هستند. آکنه التهابی اغلب چاله های عمیقی روی پوست ایجاد می کنند که عمیق تر از آکنه غیرالتهابی هستند.

حتما بخوانید: رژیم غذایی پوست های خشک ؛ 15 خوراکی که رطوبت را به دام میاندازند

تا به حال از نظر علمی ثابت نشده است که هیدروژن پیروکسید به درمان انواع آکنه کمک می کند. کسانی که از این ماده استفاده می کنند، به ویژه کسانی که آکنه التهابی شدیدی دارند، در هنگام مصرف باید خیلی دقت کنند!

خطرات هیدروژن پیروکسید برای آکنه

تحریک کننده ها آکنه التهابی را شدیدتر می کنند.

هیدروژن پیروکسید ممکن است پوست را تحریک کند و از این جهت، برای پوستی که آکنه دارد، مضر است.

هیدروژن پیروکسید برای آکنه دکترچک

تحقیقات نشان داده است که التهاب عاملی مهم در زیاد شدن آکنه است و تحریک پوست باعث التهاب می شود. در این حالت، آکنه التهابی با افزایش قرمزی، خارش و درد روی صورت بروز می کند.

بنابراین نباید از محصولاتی استفاده کنید که پوست تان را خشک یا تحریک می کنند؛ چون در این صورت، پوست تان ملتهب می شود.

تحقیقات دیگری نشان داده است که ممکن است هیدروژن پیروکسید بتواند عفونت را کمتر کند؛ اما برای پوست مضر است و منجر به تحریک آن می شود و درمان وضعیت پوست را به تأخیر می اندازد.

محصولاتی که ۵-۳ درصد پیروکسید دارند و در بسیاری از مغازه ها به فروش می رسند، باعث تحریک پوست می شوند؛ هر چه درصد آن بالاتر باشد، به همان نسبت ضرر بیشتری خواهد داشت.

آیا استفاده از این ماده برای زخم ها مضر است؟

در موارد کمی، مالیدن هیدروژن پیروکسید روی زخم باعث انسداد رگ های انتقال اکسیژن می شود و زندگی شما را تهدید می کند. زمانی که یک رگ خونی با حباب هوا بسته شود، این اتفاق می افتد.

اگر آکنه از جنس غیرالتهابی باشد، استفاده از این ماده چه تاثیری دارد؟

اگر آکنه شما از نوع غیرالتهابی معمولی است، می توانید از هیدروژن پیروکسید استفاده کنید. در این صورت، خطر وخامت التهاب کمتر می شود.

حتما بخوانید: آیا زردچوبه برای درمان جوش مؤثر است؟

در چنین شرایطی، باید هیدروژن پیروکسید یک درصد را با کمی آب رقیق کنید. برای مثال، اگر هیدروژن پیروکسید ۳ درصد بود، نسبت یک به سه از آن را با آب مخلوط کنید.

اگر پوست تان خشک یا تحریک شد و یا عوارض جانبی دیگری مشاهده کردید، استفاده از آن را قطع کنید. یادتان باشد این ماده را به لباس یا اشیا نزنید؛ چون ممکن است که آنها را سفید یا لکه دار کند!

آیا جای زخم را میتوان با هیدروژن پیروکسید از بین برد؟

آکنه، به ویژه آکنه التهابی، اغلب به لایه های عمیق تر پوست آسیب می رساند و آن را زخم می کند. اگر از این ماده به درستی استفاده کنید، از این مشکل جلوگیری می شود.

در موارد زیادی، پزشک داروی مناسبی را برای شما تجویز می کند تا چاله ها، التهاب و زخم پوستتان از بین برود.

متأسفانه هیدروژن پیروکسید برای بعضی از پوست ها ضرر دارد و جای زخم بر جای می گذارد! براساس مطالعات، ممکن است که ساختار آن با ساختار فیبروبلاست ها تداخل داشته باشد.

جای جوش

فیبروبلاست ها سلول هایی هستند که به ساختن کلاژن کمک می کنند که یک بافت اتصال دهنده مهم در پوست است. بدون کلاژن، پوست نمی تواند خود را بازسازی کند؛ به همین دلیل، احتمال زخم شدن پوست زیاد می شود.

هیدروژن پیروکسید در مقابل بنزوییل پروکسید

بنزوییل پروکسید یک روش درمانی خوب برای آکنه است که باکتری ها را از بین می برد و به همان روش هیدروژن پروکسید، پوست را ضدعفونی می کند. با وجود این، اگر چه این مواد برای کشتن باکتری ها اکسیژن آزاد می کنند؛ اما این دو ماده شیمیایی تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

بنزوییل پروکسید پایدار است

بنزوییل پروکسید خواص پوست اندازی و ضدالتهابی دارد که باعث می شود آکنه از پوست پاک شود. همچنین، حل کننده چربی است؛ به همین دلیل، چربی پوست را جذب و منافذ پوست را خالی می کند.

حتما بخوانید: آسپرین چگونه به از بین بردن جوش کمک می کند؟

این خواص در ترکیب با خواص ضدباکتریایی آن باعث می شود که از چندین راه از آکنه جلوگیری کند. صنعتگران بنزوییل پروکسید را با مواد دیگر ترکیب می کنند تا نتواند از منافذ پوست عبور و به داخل آن نفوذ کند.

هیدروژن پیروکسید غیرپایدار است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید و هوا اثرات هیدروژن پیروکسید را کم می کند. وقتی شخصی آن را روی پوست خود می زند، پوست دیگر نمی تواند باکتری را از بین ببرد؛ اما محصولاتی که پیروکسید در آنها به صورت پایدار و ثابت شده است، می توانند آکنه را درمان کنند.

استفاده از ژلی که حاوی هیدروژن پیروکسید یک درصد است و با «آداپالن» ترکیب شده است، برای درمان آکنه خیلی مؤثر عمل می کند.

این ساختار پایدار با هیدروژن پیروکسید استاندارد ۳ درصد، موجود در بازار، خیلی متفاوت است. این محصول رقیق تر است و با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و هوا تأثیر خود را همچنان حفظ می کند.

خلاصه مطلب

هیدروژن پیروکسید انواع خاصی از جرم ها و باکتری ها را از بین می برد؛ بنابراین، احتمالاً برای ضدعفونی کردن سطوح، لوازم آشپزخانه و ابزارها قابل استفاده است.

هیچ تحقیقی ثابت نکرده است که استفاده از هیدروژن پیروکسید برای درمان آکنه مناسب و بدون خطر است. با وجود این، کسانی که آکنه معمولی غیرالتهابی دارند، می توانند از محلول رقیق تر شده یک درصد آن استفاده کنند.

این محصول مانند روش های درمانی قدیمی عمل نمی کند و نمی تواند با آنها رقابت کند. کسانی که آکنه التهابی دارند، نباید از آن استفاده کنند؛ چرا که التهاب و جای زخم ها را تشدید می کند!

اگر به آکنه مبتلا شده اید و این روش برای شما مؤثر عمل نکرده، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. او می تواند روش هایی را به شما پیشنهاد دهد تا از زخم شدن پوست تان جلوگیری شود و از آسیب های احساسی ناشی از آکنه جلوگیری کند.

 

منبع: medicalnewstoday