به سختی می توان پوست های خشک، پوسته پوسته شده و ترک خورده را لمس کرد. پوست های شدیدا خشک، درخشان نیستند و متاسفانه نقطه و مرکزی برای بروز عفونت های پوستی هستند. شاید برایتان پیش آمده باشد که هر چقدر هم که مرطوب کننده زده باشید، باز هم تاثیری روی پوستتان نداشته و هنوز هم خشک است؛ پس زمان آن رسیده است که رژیم غذایی پوست های خشک را امتحان کنید.

بهترین راهکار درمان مخصوص پوست های خشک، توجه به خوراکی و نوشیدنی هایی است که سموم را از بدن دفع کرده و رطوبت را در پوست به دام می‌اندازد.

در این مقاله از سایت دکتر چک قصد داریم تا به 15 ماده غذایی برتر برای رفع خشکی پوست اشاره کنیم. این مواد نقش آبرسان به پوست را بازی می کنند و باعث درخشندگی آن می شوند. پس به خواندن مقاله ادامه دهید…

خوراکی ها و رژیم غذایی پوست های خشک

آب

وقتی که صحبت به درمان پوست های خشک می رسد، اولین و مهم ترین عاملی که باید به آن توجه کرد، آب است. آب آشامیدنی باعث می شود که سلول های بدن آب را دریافت و تعادل حیاتی را حفظ کنند، از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند و همواره سلول های پوست را فعال نگه می دارد.

درمان پوس های خشک

در صورتی که آب کافی به بدنتان نرسد، باعث می شود که پوست آب خود را از دست دهد و مشکلات پوستی فراوانی از جمله: خشکی و پوسته پوسته شدن به وجود می آورد. روزانه حداقل 3 لیتر آب بنوشید (در صورتی که به طور منظم ورزش می کنید، بیشتر آب بخورید)  تا سلول ها همواره شکل و حالت خود را حفظ کنند.

چگونه می توانیم با مصرف آب خشکی پوستمان را درمان کنیم؟

  • اگر شما هم جزو افرادی هستید که یادشان می رود آب بخورند، توصیه می کنیم که آلارم گوشی خودتان را تنظیم کنید یا این که هر گوشه خانه یا محل کارتان چندین یادداشت قرار دهید.
  • علاوه بر این، می توانید چندین تکه میوه، گیاهان دارویی و ادویه هایی را به آب اضافه کنید تا هم ظاهر و هم مزه آن را  بهتر کنید.

آجیل و خشکبار

انواع آجیل و خشکبار، مثل: بادام، گردو، ماکادامیا، دانه کاج، پسته، بلارد و فندق سرشار از اسیدهای چرب ضروری (EFAs) مثل: اسیدهای چرب امگا 3 و امگا6، پروتئین، ویتامین E، ویتامین های گروه B، منیزیم، سلنیوم، کوپر، آهن، زینک، کلسیم، پتاسیم و فیبر رژیمی هستند.

این دسته از خوراکی ها به سلول ها کمک می کنند تا آماس یکپارچه خود را حفظ کنند، گردش خون را بالا می برند و به سلول ها آب می رسانند و در نهایت باعث نرمی، لطافت و درخشندگی پوست می شوند.

چگونه می توانم با خوردن آجیل و خشکبار پوست خشکمان را درمان کنیم؟

  • شب ها آجیل و خشکبار را داخل آب بگذارید و صبح ها یک مشت از آن را همراه با صبحانه خود میل کنید. همین طور می توانید در تهیه اسموتی های صبحانه، سالاد، غذاهای آب پز یا شیر خود از آجیل استفاده کنید.

با وجود این، باید بگوییم که میزان آجیل و خشکباری که مصرف می کنید، باید محدود باشد و زیاده روی نیز ممنوع است؛ زیرا باعث جذب چربی های اضافه می شود.

  • از شب قبل 4 تا 6 دانه بادام را در آب قرار دهید، پوست شان را جدا کنید و با مخلوط کن آن را به حالت خمیری درآورید. دو قاشق غذا خوری شیر را به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. این ماسک را به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس با یک تکه پارچه نرم و تمیز که با آب ولرم مرطوب شده باشد، آن را تمیز کنید.

آواکادو

یک فنجان آواکادو پاک شده حاوی 23 میلی گرم ویتامین سی، 4.8 میلی گرم ویتامین ای، 16.1 میکرو گرم ویتامین آ، 48.3 میکروگرم ویتامین کا، 253 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 و 183 میکروگرم فولات می باشد. این دسته از مواد مغذی باعث بازسازی بافت های پوست، جذب شدن آب به سلول ها، لطافت پوست و کاهش چین و چروک می شود.

آواکادو

چگونه می توانیم با کمک آواکادو پوست خشکمان را درمان کنیم؟

راه های زیادی برای مصرف آواکادو وجود دارد به این صورت که می توانید با آن سس درست کنید، آن را به غذا اضافه کنید یا با آن اسموتی آواکادو و گوآتامولی درست کنید.

می توانید به روش دیگری هم از این میوه بهره ببرید و یک ماسک آواکادو برای خود درست کنید: یک چهارم از این میوه را خرد کنید و ماست و عسل را به آن اضافه کنید. به مدت 20 دقیقه روی پوست خود بگذارید و با کمک پارچه ای مرطوب شده با آب ولرم صورت خود را تمیز کنید.

بذر کتان

یک قاشق غذاخوری از بذر کتان کافی است تا یبوست را درمان کند. همچنین، به روند کاهش وزن کمک می کند، سلامت قلب و عروق را تضمین کرده، از شما در برابر ابتلا به سرطان محفوظ نگه می دارد و بی شک مشکلات پوستی تان را برطرف می سازد.

این دسته از بذرها غنی از اسیدهای چرب ضروری (امگا 3 و امگا 6)، لیگامن، فیتواستروژن، پروتئین ها و فیبرهای رژیمی هستند. مشخص شده است که بذر کتان التهاب های پوستی، از دست رفتن آب لایه روپوست، سختی، سفتی و خارش پوست را از بین می برد و به نرمی و لطافت پوست کمک می کند.

توجه: در صورتی که به بیماری های قلبی مبتلا هستید یا این که داروهای رقیق کننده پوست را مصرف می کنید، قبل از این که بذر کتان را به رژیم غذایی روزانه تان اضافه کنید، با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا که این بذر می تواند مانند رقیق کننده خون عمل کرده و با سایر داروها تداخل داشته باشد!

چگونه با مصرف بذر کتان می توان خشکی پوست را درمان کرد؟

  • بذر کتان را به صورت آسیاب شده یا پودر مصرف کنید تا به گوارش غذا و جذب مواد مغذی کمک کند. همین طور می توانید در وعده صبحانه، در تهیه اسموتی، ژله، سالاد و دیگر انواع غذا از پودر این بذر استفاده کنید.
  • یک قاشق چای خوری ماست را به یک قاشق غذاخوری پودر بذر کتان اضافه کنید و آن را هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند. ماسک را به مدت 20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس با آب ولرم آن را بشویید.

موز

موز غنی از ویتامین های A، B، B، D، نیاسین، ریبوفلاوین، تیمانی، کوپر، زینک، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، فسفر، فولات و فیبر رژیمی می باشد.

وجود فیبر رژیمی در این میوه، سموم را از بدن خارج کرده و به جوان سازی سلول های پوستی کمک می کند. علاوه بر این، گفته شده است که مصرف منظم موز، باعث درخشندگی و لطافت پوست می شود؛ البته این ادعا هیچ گونه پشتوانه علمی ندارد.

توجه: در صورتی که مشکلات کلیوی یا دیابت دارید، قبل از این که این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید ابتدا با پزشک عمومی مشورت کنید!

مصرف موز چگونه می تواند مانع از خشکی پوست شود؟

  • هر روز حداقل یک موز ( حداکثر دو عدد) میل کنید. می توانید موز را به صورت میان وعده مصرف کنید یا این که در تهیه اسموتی، پن کیک، مافین، کیک یا غلات صبحانه استفاده کنید.
  • فراموش نکنید که با این میوه معجزه آسا می توانید ماسک هم درست کنید: نصف موز را با یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق غذاخوری ماست با هم ترکیب کنید. سپس ماسک را به مدت 20 دقیقه روی صورت تان قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید.

آلوئه ورا

این گیاه سبز رنگ و گوشتی مجموعه ای از خواص مفید برای سلامتی را در خود جای داده است.

یکی از کارایی های این میوه درمان پوست های خشک یا هر گونه مشکلات پوستی است. ژل آلوئه ورا حاوی چربی، آب، ویتامین A، C، E، B12 و کولین، مواد معدنی اعم از: کلسیم، آمینواسیدها، زینک، کوپر، پتاسیم، منیزیم، سلنیوم، کومیوم، کلیک اسیدها و خواص ضد التهابی است.

آلوئه ورا به بدن کمک می کند تا آب را جذب خود کند و به تامین رطوبت و لطافت پوست کمک کند. همچنین، به ساخت کالوژن کمک می کند، روند پیر شدن پوست را کند کرده و از آن در برابر امواج UV محافظت می کند.

چگونه می توانیم با مصرف آلوئه ورا در رژیم غذایی پوست های خشک  خود را درمان کنیم؟

  • با مراجعه به داروخانه ها می توانید نوشیدنی آلوئه ورا را تهیه کنید. فراموش نکنید که هرگز نباید ژل یا آب آن را که به صورت خانگی تهیه شده، بخورید؛ زیرا ممکن است سموم کشنده داشته باشد.
  • ژل آلوئه ورا را نرم کنید و روی پوست خود قرار دهید. بگذارید 20 دقیقه باقی بماند. سپس با یک تکه پارچه نرم و تمیز که با آب ولرم مرطوب شده باشد، صورت خود را بشویید.

روغن زیتون

اهالی مصر باستان هزاران سال است که از روغن زیتون به عنوان یکی از مواد اولیه در تهیه غذاهای خود استفاده می کنند. وجود اسیدهای چرب در روغن زیتون باعث می شود که یکپارچگی لایه بیرونی پوست حفظ شود و زخم ها بهبود پیدا کنند.

از طرفی خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدان دارد، از پوست در برابر آسیب های نور شیمی محافظت می کند، باعث جذب آب می شود و از شکل گیری جای زخم و جوش جلوگیری می کند؛ بنابراین تنها چند بار استفاده از این روغن، به شادابی و لطافت پوست کمک می کند. نکته جالب درباره این روغن این است که مانند روغن نارگیل چسبنده نیست و بو زننده ای ندارد.

چگونه می توانیم با کمک روغن زیتون خشکی پوست خود را برطرف کنیم؟

  • سالاد خود را با روغن زیتون میل کنید و سعی کنید که تمامی غذاهای خود را با این روغن تهیه کنید.
  • روغن زیتون را به صورت موضعی استفاده کنید. یک راه دیگر نیز وجود دارد: دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، دو قاشق غذا خوری شیر و یک قاشق غذا خوری عسل را با هم ترکیب کنید و روی پوست خود قرار دهید. بگذارید این ترکیب، 20 دقیقه روی پوست باقی بماند سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید.

ماهی

ماهی های آب سرد، مثل کاد، سالمون، تن و شاه ماهی برای سلامتی تان بسیار مفید هستند. این دسته از ماهی ها سرشار از اسیدهای چرب امگا3 بوده و نسبت اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 در آن، به میزان پیشنهاد شده (1:1) است. مصرف این نوع از ماهی ها التهاب را کاهش می دهد، سموم را از بدن دفع می کند و رطوبت را در پوست به دام انداخته، باعث درخشندگی، لطافت و نرمی پوست می شود.

ماهی سالمون

علاوه بر این، یک منبع غنی از مواد مغذی محسوب می شود که سلول ها را فعال نگه می دارد و منجر به کارایی بیشتر و ظاهر بهترشان می شود.

مصرف ماهی چگونه می تواند به رفع خشکی پوستمان کمک کند؟

  • به بازارچه های محلی اطراف خود سر بزنید و ماهی سالمون وحشی آلاسکان، تن، کاد یا شاه ماهی بخرید. احتمالا این نوع از ماهی ها در سوپر مارکت ها هم وجود دارد؛ اما مطمئن شوید که حتما تازه باشند. برای این که خشکی پوست تان را درمان کنید، باید ماهی را با پوستش بخورید؛ زیرا لایه چربی که زیر پوست قرار دارد غنی از اسیدهای چرب امگا3 است.

ماهی را به روش های گوناگون می توان میل کرد: گریل، پخته یا آب پز شده.

  • می توانید از کپسول های روغن ماهی هم استفاده کنید. با پزشک خود مشورت کنید تا میزان صحیح مصرف را به شما بگوید.

خیار

خیار میوه ای بی نظیر برای درمان خشکی پوست است. اگر یک عدد خیار را در نظر بگیرید، حاوی 287 گرم آب، ویتامین های A، C و K، فولات، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، زینک، سلنیوم، فسفر، اسیدهای چرب امگا3 و فیبر رژیمی است.

از آن جایی که میزان آب ذخیره شده در این میوه زیاد است، آن را به منبعی بی نظیر برای درمان خشکی پوست تبدیل کرده است.

علاوه براین، نباید فراموش کرد که پوست خیار منبعی بی نظیر از سیلیکاست. سیلیکا یکی از اجزا تشکیل دهنده مهم ماهیچه ها، تاندون، رباط ها، غضروف و استخوان هاست. همین امر باعث سلامتی پوست می شود.

چگونه می توان با مصرف خیار خشکی پوست خود را برطرف کرد؟

  • خیار را باریک باریک ببرید، مقداری نمک روی آن ها بپاشید و شروع به خوردن کنید. یا این که در تهیه سالاد، ساندویچ، یا دتوکس واتر از آن استفاده کنید. حتی می توانید سوپ خیار و آب خیار هم درست کنید.
  • یک خیار بردارید، پوستش را بکنید و کاملا رنده کنید. یک قاشق چای خوری عسل و ژل آلوئه ورا را به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. این ماسک را به مدت 20 دقیقه روی پوست خود قرار داده، سپس با یک تکه پارچه تمیز و نرم که با آب ولرم مرطوب شده است، ماسک را پاک کنید.

سبزیجات با برگ های تیره

از دیگر گزینه های رژیم غذایی پوست های خشک سبزیجات است! سبزیجاتی که برگ های تیره دارند، گزینه ای مناسب برای شادابی  پوستتان به شمار می آیند. کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی، سرکلم (کلم قمری)، چغندر برگی، کلم سبز، برگ های شلغم، گیاه قاصدک و دیگر گیاهان سبز همگی منابع غنی از ویتامین های A، B، C و K، کلسیم، زینک، آهن، منیزیم، فولیک اسید و فیبر رژیمی هستند. علاوه بر این، این گیاهان دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب هستند. همین طور، به دفع سموم از بدن کمک می کنند تا خارش و خشکی پوستتان برطرف شود و لطافت به پوست تان برگردد.

روش مصرف سبزیجات با برگ های تیره در رژیم غذایی پوست های خشک

  • یک عدد اسفناج یا کلم پیچ بردارید و با آن یک اسموتی خوشمزه برای خود درست کنید. این دسته از سبزیجات را در آب جوش قرار داده، آن ها را بخارپز کنید یا در تهیه سالاد و ساندویچ از آن ها استفاده کنید.
  • هنگام خرید، به دنبال سبزیجات با برگ های تیره و تازه باشید. هنگام ذخیره نیز می توانید در کیسه ای زیپ دار قرارشان دهید؛ اما نباید هرگز بیشتر از 3 روز از آن ها نگه داری کنید!

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از ویتامین D ، ویتامین K و E، فولات، کلین، پروتئین، اسیدهای چرب امگا3 و امگا6، کلسیم، پتاسیم، فسفر، سلنیوم و سدیم است. اگر هدفتان از خوردن تخم مرغ، خلاص شدن از دست خشکی و پوسته پوسته شدن پوستتان می باشد، به یاد داشته باشید که باید زرده تخم مرغ را بخورید.

میزان مصرف خود را محدود کنید که البته میزان مصرف اشخاص به مشکلات قلبی و میزان زیاد کلسترول مربوط می شود. تخم مرغ حاوی ویتامین های حل شونده در چربی است که باعث بهبود یکپارچگی سلول های پوستی می شود.

مصرف تخم مرغ چگونه می تواند باعث برطرف شدن خشکی پوست بشود؟

  • یک یا دو عدد تخم مرغ آب پز یا پخته شده را در وعده صبحانه میل کنید. علاوه بر این، می تواند سفیده و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کنید و سپس میل کنید. به سالاد یا ساندویچ هایی که برای وعده ناهار آماده می کنید هم می توانید تخم مرغ اضافه کنید.
  • زرده تخم مرغ را روی پوست تان قرار دهید. بگذارید به مدت 10 دقیقه باقی بماند و سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید.

انار

کاملا غیرممکن است که انار را بدون دانه های آن بخورید و بی شک شما برای درمان پوست خود هم به این دانه ها نیاز دارید.

این دانه ها خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدان دارند. بنابراین به ارتجایی شدن پوست کمک کرده و التهاب، ناراحتی و خارش پوستی را کم می کنند. علاوه بر این، انار خود غنی از آب، ویتامین های C و A و مواد معدنی است که به سلول ها کمک می کند تا آب را جذب کنند و ترک خوردگی های ناشی از خشکی را برطرف می سازد.

مصرف انار چگونه می تواند خشکی پوست را از بین ببرد؟

  • یک پیمانه انار را به عنوان میان وعده یا همراه با صبحانه تان میل کنید. همین طور در تهیه سالاد هم می توان از انار استفاده کرد. آب انار را فراموش نکنید!
  • روغن انار را همراه با روغن زیتون روی پوستتان قرار دهید. بگذارید برای مدت 20 دقیقه باقی بماند و سپس پوست تان را با آب ولرم بشویید.

چای بابونه

چای بابون غنی از ویتامین A، فولات و انواع مواد معدنی مثل پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم و آهن است. این چای ترکیبات ضد التهابی مثل: آلفا بیزابولول و کامازولن را در خود جای داده است که این مواد همگی به برطرف کردن خشکی و خارش پوست کمک می کنند.

علاوه بر این، چای بابونه دارای خواص آنتی اکسیدان است که سموم را از بدن دفع کرده و به سلول ها اجازه می دهد تا فعالیت های خود را بهتر انجام دهند. آب موجود در چای بابونه نیز به جذب کردن آب به پوست کمک می کند.

مصرف چای بابونه چگونه می تواند خشکی پوستمان را از بین ببرد؟

  • یک فنجان چای بابونه را جایگزین قهوه کنید. مقداری لیمو، زنجبیل یا عسل هم به این چای اضافه کنید تا مزه آن تغییر کند.
  • می توانید چای بابونه کیسه ای را روی پوست تان قرار دهید یا اینکه مقداری چای بابونه، عسل و روغن نارگیل را به آب وان حمام اضافه کرده و حمام کنید.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی های شیرین غنی از ویتامین های A، B6، B3، B2 و B1، پانتوتنیک اسید، بیوتین، کوپر، پتاسیم، فسفر، فیبر رژیمی و کارتنوئیدها هستند. کارتنوئیدهای موجود در این میوه خواص آنتی اکسیدان دارند و باعث بهبود فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان می شوند. آنتوسیانین و سایر رنگدانه های موجود در سیب زمینی شیرین دارای خواص ضدالتهابی هستند. بنابراین زمانی که یکی از این سیب زمینی ها را میل می کنید، پوست تان لطیف می شود و از  سموم هم خلاص می شوید.

علاوه بر این، یکی از مطالعاتی که بر روی این نوع سیب زمینی انجام شده، نشان داده است که سیب زمینی شیرین می تواند ترک های دردناک پوستی را هم درمان کند.

مصرف سیب زمینی های شیرین چگونه می تواند به رفع خشکی پوستمان کمک کند؟

  • این سیب زمینی ها را سرخ کرد، بپزید یا شور کنید و از خوردن آن ها لذت ببرید.
  • یک عدد سیب زمینی را رنده کرده و فشار دهید تا آبش بیرون بیاد. یک قاشق عسل را با آن ترکیب کرده و مخلوط را روی پوستتان قرار دهید. اجازه دهید  30 دقیقه روی پوستتان بماند و سپس با آب ولرم صورتتان را بشویید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از موادیست که باید در رژیم غذایی پوست های خشک بگنجانید. سال هاست که از روغن نارگیل برای درمان بسیاری از مشکلات پوست و مو استفاده می شود. در حقیقت وجود تری گلیسیرید با زنجیره های متوسط در آن، باعث شده است که برای کم کردن وزن گزینه ای مناسبی باشد.

روغن نارگیل

این روغن حاوی مقدار زیادی ویتامین های K و E، اسیدهای چرب تک اشباع نشده، اسیدهای چرب چندتایی اشباع نشده، اسیدهای چرب اشباع شده و پروتئین هاست. علاوه بر این، روغن نارگیل به خواص ضد باکتریایی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی هم مجهز شده است. این روغن میزان مناسبی از چربی را برای پوست فراهم می کند، یکپارچگی سلول ها را به وجود می آورد و باعث تأمین رطوبت، نرمی و درخشان شدن پوست می شود.

مصرف روغن نارگیل چگونه می تواند به برطرف شدن خشکی پوستمان کمک کند؟

  • از سوپر مارکت نزدیک خود روغن نارگیل را تهیه و هنگام آماده سازی غذا، 2 تا 3 قاشق غذاخوری از آن را استفاده کنید. در تهیه سالاد نیز به جای روغن زیتون از این روغن هم استفاده کنید.
  • روغن نارگیل ارگانیک را روی پوست تان بزنید و بگذارید تا یک ساعت (اگر عجله دارید) یا تمام شب، روی پوستتان  بماند. یک دوش آب گرم بگیرید و با ژل یا صابون های ملایم صورتتان را بشویید.

در این مقاله به 15 ماده خوراکی اشاره کردیم که باعث درمان یا بهبود خشکی پوست می شوند. به فهرست پایین نگاهی بیندازید تا از پوستتان در برابر خشک شدن محافظت کنید.

به این نکات توجه کنید

  • از آن جایی که مشروبات الکلی باعث از دست رفتن آب بدن می شوند، از مصرف آن ها پرهیز کنید.
  • آب کافی بنوشید.
  • ماسک های مناسب برای پوست را فراموش نکنید.
  • قبل از بیرون رفتن از خانه، استفاده از سرم های آبرسان و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.
  • هنگام حمام کردن، از ژل استفاده کنید.
  • بعد از حمام از لوسیون های حمام استفاده کنید.
  • همیشه یک مرطوب کننده یا کرم مرطوب کردن لب را با خود همراه داشته باشید.
  • هر روز چندین دقیقه از خانه بیرون بروید تا استرس تان کم شود.
  • به برنامه خواب خود توجه کنید.
  • به پزشک مراجعه کنید.
نتیجه گیری

نکات گفته شده را رعایت کنید و با اضافه کردن مواد خوراکی گفته شده در این مقاله و رعایت رژیم غذایی پوست های خشک ، به درخشندگی و آب رسانی  پوست خود کمک کنید.

مطمئن هستیم که چندین روز بعد از توجه به این موارد و انجام آن ها، تفاوت را مشاهده خواهید کرد. از پوست خود همان طور که شایسته است مراقبت کنید.

پاسخ متخصصان به سئوال های مخاطبان
  • چه غذاهایی برای پوست های خشک مناسب است؟

باید به طور منظم آب بنوشید تا پوست خود را آبرسانی کنید و برای داشتن پوستی زیبا مصرف آجیل و خشکبار، دانه ها، آواکادو، ماهی، سبزیجات با برگ های تیره و چای بابونه را فراموش نکنید.

  • مصرف چه موادی برای پوست مضر است؟

خوراکی های سرخ شده برای پوست مضر هستند. اگر به فکر بهبود وضعیت پوستی خود هستید، مصرف خوراکی هایی که حاوی میزان زیادی سدیم، قند و چربی های ترانس، ممنوع است.

  • چگونه می توانیم وضعیت پوستمان را بهتر کنیم؟

از همین امروز شروع کنید و از پوستتان مراقبت کنید. رژیم غذایی تان را تغییر دهید و رژیم مناسب برای پوست های خشک را جایگزین کنید.

آجیل و خشکبار، دانه ها، روغن زیتون، آواکادو، سبزیجات تازه، چای و آب را فراموش نکنید. از آن جایی که فعالیت بدنی با تعریق همراه است، باعث دفع سموم از بدن می شود. چندین بار در هفته از ماسک صورت استفاده کنید و استفاده روزانه از لوسیون ها را فراموش نکنید.

معرفی رژیم غذایی پوست های خشک دکترچک

  • بهترین ویتامین مخصوص پوست های خشک کدام است؟

ویتامین E، بهترین ویتامین برای این قبیل پوست هاست. قبل از این که  مصرف مکمل های حاوی این ویتامین را شروع کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

  • کمبود کدام یک از ویتامین ها باعث خشکی پوست می شود؟

کمبود ویتامین B باعث خشکی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و سپس  مصرف مکمل های ویتامین B12، B6 و B3 را شروع کنید تا از این عارضه رها شوید.

  • آیا مصرف شیر برای پوست های خشک مناسب است؟

در صورتی که شیر را به صورت موضعی استفاده کنید، برای برطرف کردن این مشکل مناسب است. بعضی از افراد بعد از نوشیدن شیر، جوش می زنند و ممکن است که این ماده برای همه مناسب نباشد. در این صورت، بهترین راه، استفاده موضعی از آن است. یک قاشق چای خوری عسل و شیر را ترکیب کنید تا یک ماسک خانگی درست کنید. بگذارید به مدت 10 دقیقه روی پوستتان بماند و سپس آن را با آب بشویید.

  •  آیا استرس  تاثیری بر خشکی پوست می گذارد؟

بله، استرس می تواند باعث خشکی پوست شود. استرس باعث تجمع سموم در بدن می شود. علاوه بر این، در صورتی که  به مصرف مواد خوراکی و نوشیدنی های حاوی خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب توجهی نکنید، پوست تان به سرعت خشک خواهد شد.

  • آیا نوشیدن آب به برطرف کردن خشکی پوست کمک می کند؟

بله، بهترین راه برای کم کردن خشکی پوست، نوشیدن آب در کنار رعایت رژیم غذایی پوست های خشک است. اگر خانم هستید، روزانه 2 تا 3 لیتر  و اگر آقا هستید هم روزانه 3 تا 4 لیتر آب بنوشید. اگر به طور منظم ورزش می کنید و فعالیت بدنی دارید، باید بیشتر آب بخورید. خوردن آب باعث دفع سموم از بدن می شود و به سلول های پوست آب رسانی می کند و باعث درخشندگی پوست می شود.

 

منبع: stylecraze