خال ها زائده ی پوستی هستند که ممکن است در هر نقطه ای از بدنتان ایجاد شوند. بسیاری از افراد دوست دارند خالشان را بردارند؛ اما این کار می تواند پرهزینه باشد. درعوض، ممکن است برخی از افراد برای از بین بردن خال ها به درمان های خانگی روی آورند. اما آیا این درمان ها مؤثر و ایمن هستند؟

بیشتر افراد بین 10 تا 40 خال روی بدن خود دارند که معمولاً بی ضرر هستند؛ اما گاهی اوقات ممکن است این خال ها عامل سرطان باشند. پس بهتر است قبل از هر اقدامی ابتدا با پزشک متخصص پوست و مو مشورتی داشته باشید، و از او سوال کنید که آیا خال های شما بی ضرر هستند یا خطرناک؟

در این مقاله از سایت دکتر چک 14 روش درمانی خانگی برای برداشتن خال ها را برایتان ذکر می کنیم. یادآوری این نکته ضروری است كه اثر بخشی هیچكدام از این راه حل ها تایید نشده است. برخی از موارد حتی ممکن است که خطرناک باشند!

۱۴ درمان خانگی برای از بین بردن خال ها

شاید از خودتان بپرسید که آیا از بین بردن خال صورت در یک هفته یا در یک روز ممکن است؟! از بین بردن خال پوستی با روش های خانگی امکان پذیر است اما بهترین روش آن برداشتن با لیزر توسط پزشک متخصص می باشد. روش های زیر از محبوب ترین روش های از بین بردن خال ها محسوب می شوند؛ اما با وجود ادعاهایی در مورد تاثیر آنها، این روش ها هنوز تایید نشده است.

هرکس که این روش های درمانی را انجام می دهد، باید از دستورالعمل ها با دقت پیروی کند و از آسیب های احتمالی، سوزش و زخم شدن پوست اطراف آن ناحیه، آگاه باشد.

1- سیر یک ماده ی عالی برای ازبین بردن خال

برخی افراد معتقد هستند که استفاده از سیر بر روی خال، برای یک دوره زمانی، باعث کوچک شدن یا از بین رفتن کامل آن می شود؛ چون  سیر حاوی آنزیم هایی است که می تواند خوشه های سلولی را که باعث ایجاد خال می شوند، حل کند. دقت کنید که سیر ممکن است باعث سوزش پوست شود!

حتما بخوانید : علت کهیر زدن چیست ؟ ۱۵ روش درمان خانگی کهیر

2- مخلوط جوش شیرین و روغن کرچک

مخلوط روغن کرچک و جوش شیرین با هم دیگر، پمادی را ایجاد می کنند که در صورت استفاده برای چند هفته، ممکن است خال ها را از بین ببرد. فرضیه ای که پشت این مسئله وجود دارد این است که جوش شیرین خال را از بین می برد و روغن کرچک به محافظت از پوست کمک می کند.

3- روغن پونه کوهی

یکی دیگر از روش های برداشتن خال سطحی در خانه روغن پونه کوهی است. اسانس اورگانو (پونه کوهی) ممکن است روی پوست، زبر و خشن باشد و باید با یک روغن حامل، مانند روغن کرچک رقیق شود. هنگامی که چند بار در روز، به مدت چند هفته، استفاده شود، ترکیب روغن ها به از بین بردن خال کمک می کنند.

4- ید، مناسب برای از بین بردن خال

استفاده از غلظت خاصی از ید به مدت چند هفته، باعث از بین رفتن (پوسته پوسته شدن ) خال می شود. ید ممکن است سوزاننده باشد؛ بنابراین اطراف منطقه محصور را ژل پترولیوم (برای محافظت از پوست استفاده می شود) بمالید. ید سمی است؛ بنابراین هنگام استفاده از آن بسیار مراقب باشید. هرگز آن را روی پوستی که  آسیب دیده است، استفاده نکنید!

5- آب لیمو

استفاده از آب لیمو، به صورت چند بار در روز، ممکن است خال را سفید کند و باعث کمتر آشکار شدن آن شود.

برداشتن خال صورت در خانه

6- روغن درخت چای

اسانس درخت چای، اسانسی است که به خوبی درباره آن تحقیق شده  و به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی آن شناخته شده است. برخی افراد ادعا می کنند که استفاده از روغن درخت چای، به صورت چند بار در روز، برای یک دوره زمانی، باعث ناپدید شدن خال می شود. هنگام استفاده از روغن درخت چای، باید مراقب باشید؛ زیرا اگر بلعیده شود قوی و سمی است!

7- سیب زمینی ها

تصور می شود سیب زمینی ها خاصیت سفید کنندگی طبیعی داشته باشند. اگرچه سیب زمینی ممکن است خال را به طور کامل از بین نبرد، ممکن است به مرور زمان، به محو شدن آن کمک کند.

حتما بخوانید : میکرودرم ابریژن چیست و چگونه پوست شما را جوان می کند؟ (فیلم)

8- روغن دانه ی کتان

برخی از مطالعات نشان داده است که روغن بذر کتان حاوی خواصی است که به بهبودی بریدگی ها (شکاف ها یا چاک ها) و سایر پارگی ها کمک می کند. همچنین افراد از این روغن، برای کمک به رها شدن از وجود نقاط و لکه های سیاه، از جمله خال ها استفاده می کنند.

9- روغن کندر

یکی دیگر از روش های از بین بردن خال صورت استفاده از روغن کندر است. گزارش ها اعلام کرده است که روغن کندر دارای خواصی است که به جذب روغن ها و خشک کردن پوست کمک می کند. طرفداران استفاده از آن معتقد هستند که استفاده ی روزانه روغن کندر روی خال، باعث بعضی از واکنش ها و خشک شدن، پوسته پوسته شدن و ریزش آن می شود. همیشه اسانس ها (روغن های اساسی) را قبل از استفاده بر روی پوست، در روغن حامل مانند: روغن بادام شیرین یا روغن نارگیل رقیق کنید.

10- پوست موز

پوست موز حاوی آنزیم ها و اسیدهای خاصی است که برخی از افراد معتقد هستند که این ماده می تواند به از بین بردن خال ها کمک کند. یک مزیت بالقوه ی استفاده از پوست موز، بر روی پوست، این است که مانند مرطوب کننده عمل می کند.

11- عسل

برخی از مطالعات نشان داده است که عسل دارای آنتی اکسیدان و  خواص ضد التهابی است. برخی افراد معتقد هستند که استفاده از عسل روی خال ها، باعث محو شدن آن در طی چند روز می شود.

12- آب اکسیژنه (هیدروژن پراکسید)

گزارش ها حاکی از این است که آب اکسیژنه خواصی دارد که در هنگام استفاده بر روی پوست، به از بین بردن خال ها کمک می کند. آب اکسیژنه باید سه الی چهار بار در روز استفاده شود. برای یافتن نوع هیدروژن پراکسیدی که برای این منظور مناسب است، با داروساز مشورت کنید.

13- آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی خواص تقویت کنندگی بسیاری برای پوست است. برخی افراد معتقد هستند که وقتی از آلوئه ورا به مرور زمان استفاده کنید، به از بین بردن خال ها کمک می کند. گیاه یا محصول تولید شده  حاوی آلوئه ورا را بر روی خال بمالید. انجام تست حساسیت در ابتدای کار مهم است؛ زیرا ممکن است به آلوئه ورا حساسیت داشته باشید.

14- روغن نارگیل

روغن نارگیل ممکن است در مورد سایر مشکلات پوستی موثر باشد، اما هیچ مطالعه ای نشان نمی دهد که این ماده به از بین بردن خال ها کمک می کند. با این حال، برخی افراد معتقدند که هنگام استفاده ی روزانه، خال را کوچک تر می کند.

در چه مواردی باید از برداشتن خال اجتناب کنیم؟

هیچ کس نباید بدون تشخیص پزشک، از روش خانگی برای برداشتن خال استفاده کند! ذکر این نکته مهم است که درمان های خانگی، به صورت موثر، خال نوع سرطانی را درمان نمی کنند.

حتما بخوانید : میکرونیدلینگ چیست ؟ عوارض ، مزایا و مراقبت های بعد از بازسازی پوست

هرکسی که خالی به نظر مشکوک دارد یا می خواهد آن را از بین ببرد، باید ابتدا به پزشک مراجعه کند. پزشک می تواند بررسی کند که آیا خال سرطانی است یا خیر و قادر خواهد بود توصیه هایی برای از بین بردن آن انجام دهد.

خال صورت

باید در استفاده از کرم های از بین برنده خال که در داروخانه ها یا فروشگاه های دیگر موجود است، احتیاط کنید. بسیاری از این کرم های بدون نسخه، بیش از خود خال، پوست را از بین می برند، که می توانند یک فرورفتگی در پوست ایجاد کنند که بهبود نخواهد یافت یا از بین نخواهد رفت.

افرادی که در زمینه ترمیم بافت ها مشکل دارند؛ مانند: افراد مبتلا به دیابت، باید با پزشک خود مشورت کنند تا خال ها را با خیال راحت و به طور ایمن از بین ببرند.

همچنین باید از هرگونه دارو و درمان خانگی که باعث ایجاد عارضه های جانبی می شود، اجتناب کرده یا استفاده از آن را متوقف کنید. در صورت استفاده از یک روش خانگی، در صورت بروز قرمزی، تورم یا هرگونه عارضه ی جانبی دیگر، باید فوراً استفاده از آن را قطع کنید!

برای از بین بردن خال چه کنیم؟

باید قبل از شروع هر روشی برای از بین بردن خال در خانه، به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید.

همچنین باید از علائم سرطان پوست آگاه باشید. اگر شخصی متوجه یک یا چند مورد از علائم زیر در خال خود شد، باید برای معاینه به پزشک مراجعه کند:

  • شکل نامنظم؛
  • مرز یا حاشیه های نامنظم؛
  • تغییر شکل یا تغییر اندازه سریع؛
  • تغییر رنگ؛
  • قطر بزرگتر از ¼ اینچ.
نتیجه گیری

داروهای خانگی برای از بین بردن خال ها به خوبی بررسی نشده اند؛ بنابراین ممکن است درجات مختلفی از خطر را در پی داشته باشند.

هرگز نباید از روش های خانگی از بین بردن خال ، به عنوان راه حلی جایگزین، برای مراجعه به پزشک استفاده کنید! پزشک خال های سرطانی که نیاز به درمان متفاوت دارند، تشخیص می دهد.

برای برخی از افراد روش های خانگی ممکن است راه حلی کم هزینه برای از بین بردن خال های ناخواسته باشد. اما آن ها باید درباره ی درمان خانگی به طور کامل تحقیق کرده و آگاه باشند که احتمال دارد این روش ها کارساز نباشند، ممکن است عوارض جانبی داشته و حتی خطرناک باشند!

منبع