بعد از نبردی سهمگین با جوش هایتان ،حال نوبت آن است که با  جوشگاه های (جاهای جوش ) باقی مانده تان روبرو شوید. خود جوش به تنهایی استرس آور است ،اما لکه ها و جا های آن میتواند به راحتی روی روح و روان  و حتی اعتماد به نفستان نیز اثر بگذارد. در اینجا تعدادی متخصصین ذبده داریم که با درک این موضوع ،آماده هستند به بهبود و کاهش این جوشگاه ها ،لک ها و همچنین از آنسو به بازیابی اعتماد بنفس و امیدتان به شما کمک کنند.

اما قبل از این باید توضیح دهیم که تفاوت عمده ای بین جوشگاه و لک های موقتی همچنین آکنه که بعد از یکسری از جوش ها باقی میمانند وجود دارد. اما موضوع اصلی و نگران کننده این است که ایا همیشگی هستند یا به مرور زمان کم رنگ شده و از بین میرود.

صرف نطر از نوع پوستان ،اختلال در سطح بافت پوست مشخصه اصلی جوشگاه است. حال بگذارید انوع جوشگاه را برایتان شرح دهیم ؛ جوشگاه چکشی یا نوک تیز( کوچک و بیضی شکل ،از جمله بیماری هایی که باعث آن میشود آبله مرغان است ؛ درمان سختر ست زیرا در عمق پوست نفوذ کرده است) ، جوشگاه رولینگ یا گرد( تورفتگی هایی دارای لبه های گرد و بی قاعده شبیه به رول) ، جوشگاه واگنی یا مستطیلی شکل( عمدا به صورت گسترده در سطح پوست است). اگر سطح پوستان بدون تغیرات بافتی و صاف است ،احتمالا جوشگاه نیست و یکسری لکه های تیره یا صورتی شکل است که بعد از یکسری از جوشها بوجود آمده است ،اصطلاحا به آن” اسکار پس از التهاب “نیز میگویند؛ که اغلب موقتی هستند و به مرور زمان از بین میروند( شاید هفنه ها ، ماه ها طول بکشد ،مخصوصا در افرادی با پوست سبزه و تیره). به هر حال با توجه به هرنوع پوستی که دارید باید مرتبا از ضد افتاب با فاکتور محافظتی 30 به بالا استفاده کنید ، زیرا نور افتاب میتواند روند بهبود را کاهش دهد.

جوشگاه واگنی

جوشگاه واگنیجوشگاه چکشیجوشگاه چکشیجوشگاه رولینگجوشگاه رولینگ

باید متاسفانه بگوییم که اگر شما داری جوشگاه هستید ،ممکن است هرگز از شر آن خلاص نشوید ؛اما خبر خوب این است که  برای جوشگاه یا لکه های موقت راه کار هایی  برای بهبودشان وجود دارد ،که با هم بررسی میکنیم.

کرم ها و ژل ها (موثر برا ی جوشگاه و لکه های موقت)

بسیاری از کرم ها و ژل هایی که تحت عنوان درمانی برای جوشگاه  بدون نسخه به فروش میرسند ،مورد تایید متخصصین پوست نیستند ؛زیرا انواع متفاوتی از جوشگاه وجود دارد که راه درمانشان متفاوت از هم است و همچنین اکثر این کرمها دارای پشتوانه ی علمی و تحقیقی نیستند.

در مورد بیماری های پوستی اطلاعات بیشتری داشته باشید :

بیماری پوستی آکانتوزیس نیگریکانس و نحوه ی درمان آن

تا چه اندازه از بیماری پسوریازیس اطلاع دارید؟ نشانه ها عواقب و درمان

هر آنچه که باید راجع به انوع عفونت های قارچی بدانید

براساس دهه ها تحقیق بهترین راه کار ،استفاده از کرمها و ژل های حاوی رتینوئد (نوعی ویتامین آ) است ؛که با تغییردر سلول های پوستی و کمک به کلاژن و الاستین سازی (دومین پرویین درم بعد از کلاژن) ،کم کم باعث کاهش جوشگاه یا لک ها میشوند. شما میتوانید از ژل های آداپالن که بدون نسخه هم به فروش میرسند یا ترتینوئن (نوعی ویتامین آ) و یا مشتقاتش مثل تازوراک نیز استفاده کنید.اما لازم به ذکر است که استفاده از این کرمها و ژل ها دارای عوارض جانبی اعم از خشکی ،پوسته پوسته شدن و حتی تحریک و التهاب پوست نیز است، به همین علت توصیه میشود قبل از خواب به مقدار خیلی کم استفاده شود( حتما در شب مورد استفاده قرار گیرد زیرا نور آفتاب باغث خنثی شدن اثراین محصولات میشود).بر اساس مقاله ای که اخیرا در یک مجله امریکایی به نام “کلینیک پزشکی” چاپ شده است – طی مطالعه ای که بر روی 67بیماری که از آداپالن در مدت 6ماه استفاده میکردند- درآداپالن ترکیبی از بنزوئل پروکساید وجود دارد که باعث کاهش جوشگاه میشود.از ژل ها و کرم های دیگری نیز مثل اپیدو و اپیدوفورت که فقط با دستور و نسخه ی پزشک بفروش میرسند نیز میتوان استفاده کرد ولی نسخه دم دستی ترش همان آداپالن است. البته لازم به ذکر است که مصرف این کرم ها دارای عوارض جانبی اعم از التهاب ،تحریک پوست و… است ،پس در مصرف ان باید احتیاط شود.

روش هایی برای درمان جوشگاه(لزوما نه برای لک)

راههای زیاد و مختلفی برای درمان جوشگاه وجود دارد ؛که در این جا چندین توصیه و راهنمایی پزشکی در مورد معایب و مزایای انها به شما میدهیم. شایان به ذکر است که این نوع درمان ها را بیمه پشتیبانی میکند.

لیزر : براساس نوع پوست و جوشگاه تان ممکن است پزشک معالجتان به شما انواع لیزر درمانی اعم از: لیزر دایو ، لیزر پیکو ثانیه ،لیزر فرکشنال ولیزر کربن دی اکسید (کارامد ترین نوع لیزر) را پیشنها د کند. لیزر درمانی باعث کاهش قرمزی پوست ،ترمیم و افزایش کلاژن و الاستین سازی میشود.

لیرز برای از بردن جوشگاه

تزریق : ترزیق استروئید بر روی جوشگاه های طنابی شکل ،خارش دار و سفت و سخت موثر است. در این روش ماده ا ی پرکننده به نام فیلر مستقیما به این جوشگاه ها تزریق شده و انها را پر میکند و برامدگی ها را کاهش میدهد ؛شاید پزشکتان به شما تزریق ژل بلافیل (نوعی کلاژن ،پرکننده) یا هالارونیک (ترکیبی که به صورت طبیعی درپوست یافت میشود) را نیز توصیه کند- سازمان غذا و دارو امریکا استفاده از این مواد را برای انجام این مقاصد مورد تایید قرار نمیدهد.

تزریق روی جوشگاه ها

روش جراحی : در این روش پزشکان با استفاده نوعی از وسایل پزشکی کوچک به بافت برداری برخی از جوشگاه های خاص میپردازند. روشی دیگر درمابراسیون است (دستگاهی ست که با حرکات چرخشی ،خراش ها یی را بر سطح پوست ایجاد میکند) ،یا روش سابسیژن -با استفاده از سوزن ها ی خاص لایه بردا رکه پس از بی حسی پوست ،چسبندگی انرا با لایه های زیرین از بین برده و فضا ها ی خالی را با کلاژن پر میکنند-  وبا ازاد کردن بافت های فیبروتیک جوشگاه های عمیق را از بین میبرند.

میکرونیدلینگ : این روش از طریق ایجاد منافذ کوچکی بر روی پوست طی جلسات متعددی باعث کاهش جوشگاه میشود. البته لازم به ذکراست که این کار باید تحت نطر پزشک صورت گیرد ،زیرا ممکن است باعث عفونت و… شود. شما میتوانید درمنزل از درمارولر نیز استفاده کنید البته با رعایت اعتدال.میکرونیدلینگ

حال چه درگیر جوشگاه یا یک سری لکه های موقت هستید ،بایدیک سری اقدامات پیشگیری کننده برا ی عدم بوجود امدن جوش ها ی جدید انجام دهید. پزشکان با یک برنامه ی غذایی مناسب در کنار این درمان ها و روش های خانگی میتوانند به شما کمک کنند. اگر با یک جوش مواجه شدید از فشار دادن یا چلاندن ان جدا خودداری کنید ،که این کا رباعث افزایش جوش در سطح پوستتان میشود.