در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان چینی رابطه میان از دست دادن عضله یا سارکوپنیا و مصرف خوراکی های فوق فراوری شده در بزرگسالان آمریکایی را بررسی کرده اند.

یافته های آن ها نشان می دهد که مصرف این دسته از خوراکی ها منجر به از دست رفتن ماهیچه ها در بزرگسالان می شود.

خوراکی های فوق فراوری شده و افزایش ریسک سارکوپنیا؛ پیش زمینه

خوراکی های فوق فراوری شده در اصل مواد غذایی صنعتی هستند که میزان بالایی قند، نمک، مواد اعتیاد آور و چربی های ناسالم دارند. این خوراکی ها تحت چندین مرحله پردازش و فراوری قرار می گیرند تا مزه بهتری داشته باشند و مدت زمان نگهداری شان بیشتر شود.

این غذاها فاقد سبوس هستند و ریسک ابتلا به چاقی مفرط، دیابت نوع دو و بیماری قلبی عروقی را زیاد می کنند.

از دست دادن ماهیچه ها یا سارکوپنیا، عارضه ای است که در نتیجه ابتلا به آن، قدرت و حجم ماهیچه ها به مرور زمان کم می شود. تمرین های استقامتی، کلید مبارزه با این عارضه هستند. در عین حال، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی را هم نباید نادیده گرفت.

شواهد موجود نشان می دهند که چندین فاکتور در حجم ماهیچه ها نقش دارند؛ از جمله سابقه شیردهی، فاکتورهای ژنتیکی، وزن در هنگام تولد، میزان تحرک بدنی، وضعیت اجتماعی اقتصادی، سابقه ابتلا به بیماری و میزان مصرف مواد مغذی.

به گفته محققان، زیاده روی در خوردن این دسته از غذاها باعث کاهش میزان مواد مغذی بدن شده و میکروبیوم روده را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین خاطر هم در این مطالعه محققان قصد دارند رابطه بین مصرف خوراکی های فوق فراوری شده و حجم ماهیچه در بزرگسالان را بررسی کنند.

خوراکی های فوق فراوری شده و افزایش ریسک سارکوپنیا

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های موجود در یک پایگاه داده را بررسی کردند. سن شرکت کنندگان بین 20 تا 59 سال بود. بعد از حذف شرکت کنندگان بر اساس معیارهای موجود، به طور کلی 10.255 نفر در این مطالعه حضور داشتند.

قد، وزن، توده خالص عضلانی و شاخص توده بدنی شرکت کنندگان اندازه گیری شد. موارد اجتماعی اقتصادی، فاکتورهای دخیل در سبک زندگی (مثل مصرف مشروبات الکلی، سیگار کشیدن و میزان فعالیت بدنی)، سابقه ابتلا به بیماری های مزمن و نشانگرهای ادرار هم در نظر گرفته شد.

یافته های مطالعه

افرادی که حجم توده ماهیچه شان معمولی و کم بود، به ترتیب 55.70 درصد و 54.62 درصد خوراکی های فوق فراوری شده مصرف می کردند.

آن هایی که حجم ماهیچه شان کمتر بود، بیشتر مردهای کهنسال بودند که درآمد و تحصیلات کمتر داشتند و مشروبات الکلی هم خیلی مصرف نمی کردند.

خوراکی های فوق فراوری شده و سارکوپنیا؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که یک رابطه واضح و آشکار میان میزان مصرف خوراکی های فوق فراوری شده و حجم ماهیچه وجود دارد.

از همین رو، باید تغییراتی در رژیم غذایی داده شده تا ریسک بروز این عارضه کمتر شود.