اگر بتوانید اطلاعات خود را در زمینه نحوه کار کردن بدن و انواع ترشحات (کدام ترشحات نرمال هستند و کدام خطرناک هستند) بالا ببرید، به سادگی می توانید از خود در برابر بیماری ها محافظت کنید. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر به ترشحات قهوه ای رنگ واژن بپردازیم. در این مقاله جامع ، با دکتر چک همراه باشید .

ترشحات قهوه ای رنگ واژن در زنان

مسلما وقتی که در لباس زیر خود ترشحات قهوه ای رنگ مشاهده می کنید ناخودآگاه نگران می شوید. پیش خود فکر می کنید که اتفاقی در بدنتان افتاده است و می ترسید.

اما خوشبختانه باید بگوییم که خون با گذشت زمان به رنگ قهوه ای تیره درمی آید. اگر خون مدت زمان زیادی در خارج از رگ های خونی باشد به مرور قهوه ای می شود. زمانی که خون با هوای آزاد در تماس باشد فرایند اکسیداسیون اتفاق می افتد. مادامی که هوا با هموگلوبین و آهن موجود در خون برخورد کند باعث قهوه ای شدن آن می شود.

در اغلب موارد ترشحات قهوه ای رنگ واژن خطرناک نیستند. این رنگ از ترشحات گویای چیزهای زیادی هستند؛ از القا جنین گرفته تا نزدیک بودن عادت ماهیانه. البته فراموش نکنید که نباید سرسری از این ترشحات بگذرید چرا که ممکن است خطرناک باشند. بهتر است زمانی که با این دست از ترشحات غیرمعمول روبرو می شوید، به مراکز درمانی مراجعه کنید.

آیا ترشحات قهوه ای رنگ با هم متفاوت هستند؟

با وجود این که ترشحات قهوه ای رنگ در هر دوره ای از زندگی زن مشاهده می شوند، اما در حقیقت همان خون قدیمی هستند. اگر چیزی در بدن تغییر کند با این خون قهوه ای روبرو می شویم.

به همین دلیل توصیه می کنیم که از برنامه های period tracker مانند FLO استفاده کنید. این برنامه به شما این امکان را می دهد تا تمامی نشانه هایی که مشاهده کردید را ثبت کنید؛ نشانه هایی از قبیل خارش، درد در ناحبه شکم، ترشحات قهوه ای رنگ واژن و غیره. بنابراین تشخیص علت ترشحات قهوه ای رنگ آسان خواهد بود.

علت ترشحات قهوه ای رنگ واژن چیست؟

دلایل بسیاری برای ترشحات قهوه ای رنگ واژن وجود دارد. بعضی از این دلایل کاملا طبیعی بوده و بعضی دیگر بسیار خطرناک هستند. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند به این ترشحات توجه کنید. شایع ترین دلایل ترشحات قهوه ای رنگ واژن شامل موارد زیر است:

  • قاعدگی؛
  • خونریزی لانه گیری؛
  • بارداری خارج از رحم؛
  • سقط جنین؛
  • تخمک گذاری؛
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)؛
  • هورمون های جلوگیری از بارداری؛
  • عفونت های منتقل شده جنسی؛
  • خونریزی غیر منتظره؛
  • دوران پیش از یائسگی.

آیا ترشحات قهوه ای رنگ نشان دهنده قاعدگی هستند؟

بسیاری از زنان قبل از دوران قاعدگی، زمانی که خون خارج شده بسیار روشن باشد و خون زیادی خارج نشده باشد، ترشحات قهوه ای رنگ واژن را تجربه می کنند. احتمالا خانم از 2 روز قبل از قاعدگی این ترشحات را مشاهده می کند و خوشبختانه جای نگرانی ندارد.

احتمالا پس از اتمام دوره قاعدگی هم ترشحات قهوه ای رنگ دیده می شود. این خون نشان دهنده این است که رحم در حال پاک سازی خودش است و کاملا طبیعی است و چند روز پس از اتمام قاعدگی، این خون هم ناپدید می شود. این ترشح کاملا قهوه ای رنگ است که با گذشت زمان روشن می شود.

بعضی از زنان در زمان تخمک گذاری با نوعی از ترشحات به رنگ قهوه ای روشن مواجه می شوند؛ البته این مورد به ندرت اتفاق می افتد. در زمان تخمک گذاری، حین خروج تخمک از تخمدان مقداری خون هم خارج می شود. در این زمان احساس درد در ناحیه شکم کاملا طبیعی است.

زنانی که از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کنند ممکن است با ترشحات قهوه ای رنگ مواجه شوند. هورمون های جلوگیری از بارداری منجر به نازک تر شدن لوله رحم می شوند و در نهایت ما شاهد ترشحات قهوه ای رنگ یا حتی قطع قاعدگی به طور کلی هستیم.

درمان ترشحات قهوه ای واژن

اگر از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کنید، ممکن است با خونریزی های غیرمنتظره هم مواجه شوید. درنتیجه یا ترشحات قهوه ای رنگ می بینید یا فقط لکه های کوچک. از آن جایی که هورمون های کنترل بارداری میزان ثبات لوله های رحم را کم می کنند، به احتمال زیاد با ترشحات قهوه ای رنگ در بین دو دوره قاعدگی مواجه خواهید شد. تا زمانی که روش های مناسبی را برای پیشگیری از بارداری انتخاب کنید و نشانه های دیگری را مشاهده نکنید، جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

ترشحات قهوه ای رنگ بعد از رابطه جنسی به چه معنا است؟

گاهی اوقات بعد از برقراری رابطه جنسی با ترشحات قهوه ای رنگ مواجه می شویم که این ترشحات حاکی از برقراری رابطه جنسی شدید است. گاهی اوقات در روابط جنسی شدید آلت مردانه یا وسایل رابطه جنسی باعث می شوند که مقداری خون از گردنه رحم خارج شود. البته این خون به رنگ قهوه ای روشن است. اگر بعد از مشاهده این خون احساس ترس یا نارضایتی کردید، بهتر است از شریک جنسی خود بخواهید تا در دوره بعد این کار را به آرامی انجام دهد یا یک روش مناسب تری را انتخاب کند و از رابطه جنسی عمیق تر جلوگیری شود.

آیا ترشحات قهوه ای رنگ واژن گویای بارداری است؟

یکی از دلایل ایجاد ترشحات قهوه ای رنگ واژن به خونریزی لانه گیری مربوط می شود. با چسبیدن تخمک رویان به لوله های رحم با این شرایط روبرو می شویم. زمانی که تخمک به لوله رحم متصل شود منجر به خونریزی اندکی می شود. بسیاری از زنان گفته اند پس از ادرار کردن با ترشحات قهوه ای رنگ مواجه می شوند که حاکی از خونریزی لانه گیری است.

این نوع از خونریزی تقریبا همزمان با عادت ماهیانه است. ترشحات ناشی از خونریزی لانه گیری در بیشتر موارد به رنگ روشن است؛ با این حال یک سری گفته اند که ترشحات تیره رنگی دیده اند که بسیار شبیه به عادت ماهیانه است. بنابراین اگر به تازگی در رابطه جنسی خود از کاندوم استفاده نکرده اید و بعد از چند روز با ترشحات قهوه ای رنگ وان مواجه شده اید و به جای قاعدگی گرفتگی عضلات به سراغتان آمد، بهتر است آزمایش بارداری را انجام دهید.

مشاهده ترشحات قهوه ای رنگ در مدت زمان بارداری کاملا طبیعی است. گاهی اوقات دلیل این ترشحات به بارداری خارج از رحم یا سقط جنین مربوط می شود؛ البته این مورد بسیار استثناء است. شدیدا توصیه می کنیم که اگر با ترشحات قهوه ای رنگ، صرف نظر از مقدار ترشحات و زمان چرخه، مواجه شدید، حتما آزمایش بارداری را انجام دهید. بهتر است درصورت مشاهده ترشحات قهوه ای رنگ در زمان بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

آیا ترشحات قهوه ای رنگ واژن به دلیل دوران قبل از یائسگی مربوط می شود؟

زنانی که در سنین 40 تا 50 سال به سر میبرند، به احتمال زیاد با ترشحات قهوه ای رنگ مواجه می شوند. این ترشحات به دوران قبل از یائسگی مربوط می شوند. از نشانه های نامنظم بودن چرخه قاعدگی، ترشحات قهوه ای رنگ و لکه بینی است.

بهتر است به نشانه های قبل از دوران یائسگی توجه کنید؛ نشانه هایی از قبیل:

  • خشکی واژن؛
  • عوض شدن رفتار؛
  • سردرد؛
  • تعریق شبانه؛
  • تغیرات پوستی؛
  • بی خوابی ؛
  • ترشحات داغ.

آیا ابتلا به عفونت با ترشحات قهوه ای واژن در ارتباط است؟

بله همین طور است. درست است که ترشحات قهوه ای رنگ واژن کاملا طبیعی اند، اما یک سری از عفونت ها باعث ایجاد ترشحات قهوه ای رنگ واژن می شود. بعضی از عفونت هایی که باعث ایجاد ترشحات قهوه ای رنگ می شوند شامل:

  • بیماری التهاب لگن (PID)؛
  • کلامیدیا؛
  • سوزاک؛
  • لوازم بهداشتی خارجی (مانند تامپون، کاندوم، ابزار رابطه جنسی، یا حلقه جلوگیری از بارداری)؛
  • باکتری واژن.

این نکته را به یاد داشته باشید که از نشانه های ابتلا به این عفونت واژن ، تنها ترشحات قهوه ای رنگ واژن نمی باشند. بهتر است به این نشانه ها هم توجه کنید:

  • ترشحات بد بو ؛
  • خارش واژن ؛
  • رابطه جنسی دردآور؛
  • دفع ادرار دردآور؛
  • تب و لرز.

اگر با ترشحات بد بود یا چسبناک روبرو شدید یا نشانه های دیگری را مشاهده کردید که گویای شرایط غیر طبیعی بود، باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید. جهت درمان هر نوع عفونت باید به پزشک مراجعه کنید و با تشخیص و درمان زودهنگام از ایجاد شرایط خطرناک دیگر جلوگیری خواهید کرد.

ترشحات قهوه ای را مشاهده کردم؛ چه کاری باید انجام دهم؟
اولین کاری که در این زمان باید انجام دهید، توجه به سایر نشانه های احتمالی و یادداشت زمان مشاهده آن ها است. ترشحاتی که قبل یا بعد از قاعدگی مشاهده شوند، به طور حتم نشان دهنده قاعدگی هستند. درصورتی که مدت خون ریزی طولانی شود، بی شک نشان دهنده بیماری آدنومیوز (آدنومتر دیواره رحم) است.

باید حواستان به شکل ترشحات هم باشد. ترشحاتی که رنگ قهوه ای روشن یا تیره دارند، ترشحات بد بود یا خارش واژن از نشانه های ابتلا به عفوت هستند. زمانی که احساس درد کردید یا تب داشتید باید حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر تاکنون ترشحات قهوه ای رنگ زیادی تداشته اید اما در این زمان با آن مواجه شدید، نشان دهنده شرایطی کاملا غیرطبیعی است و باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.

با پیگیری چرخه قاعدگی تان می توانید طبیعی بودن یا نبودن این ترشحات قهوه ای رنگ را مشخص کنید. اگر ترشحات قهوه ای رنگ را در زمانی غیر از قاعدگی مشاهده کردید، احتمالا مربوط به دوران تخمک گذاری است و جای هیچ نگرانی نیست. ترشحات واژن که پس از 1 تا 2 هفته از برقراری رابطه جنسی محافظت نشده مشاهده می شوند، نشان دهنده خونریزی لانه گیری هستند.

کی به پزشک مراجعه کنم؟

هر زمانی که درباره ترشحات واژن یا سایر نشانه ها نگران بودید، باید به پزشک مراجعه کنید. درست است که ترشحات قهوه ای رنگ واژن که ناشی از قاعدگی هستند کاملا طبیعی اند و خطری ندارند، اما با مراجعه به پزشک و مصرف داروهای درمانی می توانید مقدار این ترشحات را بسیار کم کنید.

ترشحات قهوه ای واژن چیست

اگر در دوران پیشگیری از بارداری به سر میبرید، احتمالا پزشک روش متفاوتی را برای قطع این ترشحات پیشنهاد می کند. اگر مشخص شود که دلیل ترشحات قهوه ای رنگ به عفونت یا کیست تخمدان مربوط می شود، پزشک می تواند آن را شناسایی کرده و روش های درمانی مناسب را به کار بگیرد.

خانم هایی که یائسگی شان نزدیک است می توانند از روش درمانی جایگزینی هورمون ها بهره ببرند. در این روش درمانی به کم کردن لکه بینی و از بین بردن سایر نشانه های مربوط به دوران قبل از یائسگی کمک می شود.

زمانی که در طول دوران بارداری با ترشحات قهوه ای رنگ واژن مواجه می شوید، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید. مشاهده این ترشحات در این زمان کاملا طبیعی است اما بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا خیال شما و پزشک تان از این بابت آسوده شود.

همان طور که اشاره کردیم مشاهده ترشحات قهوه ای رنگ واژن در بسیاری از شرایط کاملا نرمال است. اما بهتر است که چرخه قاعدگی و سایر نشانه هایی که مشاهده می کنید را یادداشت کرده تا به پزشک خود اطلاع دهید. با ارائه این گزارش، پزشک قادر به تشخیص، درمان و از بین بردن ترشحات قهوه ای رنگ واژن خواهد بود. این سلامت، نشاط و راحتی شما است که اهمیت دارد!

منبع : flo