به تازگی مطالعه ای منتشر شده است که نشان می دهد احتمال بروز عفونت در بخش تحتانی مجرای تنفسی در بیماران مبتلا به سرطان ریه پیشرفته بیشتر است؛ به این خاطر که معمولا مجرای هوایی این بیماران مسدود شده، نمی توانند راحت عطسه کنند، سطوح مخاطی تخریب شده و تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی قرار می گیرند.

سرطان ریه پیشرفته؛ پیش زمینه

سرطان ریه یکی از رایج ترین و کشنده ترین سرطان در بیماران مسن تر است.

زمانی که بیمار به سرطان ریه پیشرفته مبتلا می شود، شانس این که تحت عمل جراحی قرار بگیرند را از دست می دهد. بنابراین، معمولا درمان با پرتو درمانی، شیمی درمانی و مصرف داروهای هدفمند را ترجیح می دهند.

شیمی درمانی و پرتو درمانی هم به ریه بیمار آسیب می زنند. آن هایی که به ذات الریه مبتلا می شوند هم نمی توانند فورا تحت پرتو درمانی قرار بگیرند. در نتیجه، بیماری پیشرفت کرده و شانس زنده ماندن بیمار در بلند مدت کم می شود.

بعضی از بیماران فقط باید تحت شیمی درمانی قرار گرفته یا بدنشان نمی تواند پرتو درمانی را تحمل کند. اما بعضی از بیماران هم تحت چندین روش درمانی قرار می گیرند.

سرطان ریه پیشرفته

درباره مطالعه

با توجه به مطالب گفته شده، باید در این زمینه بیشتر مطالعه انجام می شد تا اطلاعات بیشتری درباره گسترش عفونت های بخش تحتانی مجرای تنفس به دست آید.

از این رو، به تازگی گروهی از محققان چینی داده های بالینی مرتبط با عفونت های بخش تحتانی مجرای تنفس در بیمارانی که دچار سرطان ریه پیشرفته بودند را بررسی کردند.

یافته های مطالعه

محققان پس از بررسی اطلاعات موجود به این نتیجه رسیدند که در مقایسه با بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، میزان نشانگرهای التهاب (کلسی تونین، ته نشینی خون و پروتئین کنشگر C بسیار حساس) در بدن بیمارانی که تحت چندین روش درمانی قرار می گیرند، رشد قابل توجهی دارد.

علاوه بر این، بعد از ابتلا به عفونت های بخش تحتانی مجرای تنفسی، احتمال بروز عفونت های ترکیبی  هم در این دسته از بیماران بیشتر است.

از طرف مقابل، بیمارانی که فقط تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های ویروسی قرار دارند. آن دسته از بیمارانی که با چند روش درمان می شوند، احتمال ورود باکتری باسیلوس گرم منفی به بدنشان بیشتر است.

بنابراین، یافته های این مطالعه نشان می دهد در بیمارانی که به سرطان ریه پیشرفته مبتلا هستند، فقط باید بر استفاده از داروهای آنتی بیوتیک تمرکز شود.

همان طور که گفته شد، بیمارانی که با چند روش درمان می شوند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های مختلف قرار دارند و به همین خاطر هم بلافاصله بعد از شناسایی بیماری در مراجعه کننده، باید تست حساسیت به دارو انجام شود.