بر اساس مطالعه ای که به تازگی منتشر شده است، دانشمندان موفق به دستیابی به یک آزمایش خون تشخیصی مبتنی بر بافت برداری مایع شدند. با کمک این آزمایش خون، می توانند پروتئین های پلاسما کمیاب، مثل نشانگرهای سرطان های متفاوت در اندام های انسان را شناسایی کنند.

آن ها قصد داشتند آزمایش هایی مخصوص تشخیص چندین سرطان ایجاد کرده که با کمک آن بتوانند نشانگرهای سرطان هایی که در مرحله اول هستند را شناسایی کنند.

سرطان های مرحله اول و آزمایش خون جدید؛ پیش زمینه

با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به سرطان در سراسر جهان، باید هر چه زودتر مشخص شود که فرد به این عارضه مبتلا شده است.

تقریبا 60 درصد از مبتلایان به این عارضه جان خودشان را از دست می دهند به این خاطر که آزمایش های قابل اعتمادی برای تشخیص سرطان ها در مراحل اولیه وجود ندارد. علاوه بر این، روش های فعلی مثل ماموگرافی و کولونوسکوپی هم هزینه بسیار بالایی داشته و نمی توانند با دقت بالا سرطان در مراحل اولیه را تشخیص دهند.

با کمک بافت برداری مایع مبتنی بر ژنومیک می توان یک آزمایش خون جدید ایجاد کرد که با کمک آن بتوان به طور همزمان چندین سرطان را بررسی و ارزیابی کرد. البته در حال حاضر قیمت این آزمایش ها بسیار بالا است (بیش از 500 هزار دلار) و سرطان در مرحله اولیه در فقط در 50 درصد بیماران مشخص می شود.

تاکنون محققان نتوانسته بودند از پروتئین های پلاسما موجود در پروتگان ها به عنوان نشانگرهای سرطان استفاده کنند؛ به این خاطر که پروتگان ها بسیار پیچیده هستند.

سرطان های مرحله اول و آزمایش خون جدید

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه، موفق به دستیابی به یک آزمایش مبتنی بر پروتگان پلاسما شدند. آن ها نشان دادند که با کمک این آزمایش خون می توان تومورهای اولیه را با دقت بالایی شناسایی کرد.

آن ها به منظور انجام این مطالعه، نمونه های پلاسما متعلق به 440 بیمار مبتلا به سرطان و فرد سالم را جمع آوری کردند. یکی از 18 نوع تومور مختلف (البته به جز ملانوما) در بیماران مبتلا به سرطان مشاهده شد.

آن ها از تکنولوژی PEA برای سنجش پروتئین های موجود در این نمونه های پلاسما استفاده کردند.

یافته های مطالعه

اکثر شرکت کنندگان این مطالعه، هیچ علائمی نداشتند اما بعد از بررسی محققان مشخص شد که تومورهای مرحله اول در بدن بیشتر آن ها وجود دارد. بعلاوه، هیچ کدام نیز تحت درمان قرار نگرفته بودند.

از میان 3.071 پروتئین ارزیابی شده که در نمونه ها وجود داشت، 2.785 پروتئین در سنجش های کیفی قبول شدند.

بسیاری از جفت های پروتئین با هم ارتباط مثبت دارند. با توجه به همین نکته، محققان برجسته ترین پروتئین ها برای تشخیص سرطان را انتخاب کردند.

پروتئین های پلاسما باعث تغییر نمونه های سرطان و ایجاد تمایز میان انواع سرطان با دقت و صحت بسیار بالایی می شوند؛ اما این در حالی است که رابطه میان پروتئین و سرطان در بدن خانم ها و آقایان بسیار متفاوت است.

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که آن دسته از پروتئین هایی که در تعداد کمتر در پروتگان پلاسما وجود دارند، ارزشمندترین پروتئین ها هستند و می توان آن ها را به عنوان نشانگرهای سرطان مرحله اول در نظر گرفت. بعلاوه، نشانگرهای پروتئین نیز بین زن و مرد متفاوت هستند.