در مطالعه ای که به تازگی در ژورنال نیچر ژنتیکس منتشر شده است، محققان به یافته های جدیدی درباره سرطان پروستات اشاره می کنند.

سرطان پروستات و فاکتور ژنتیکی؛ پیش زمینه

سرطان پروستات، شایع ترین سرطان غیرپوستی در میان آقایان است. میزان ابتلا به این سرطان در میان جوامع متفاوت است؛ بیشترین تعداد ابتلا مربوط به مردان آفریقایی است. فاکتوری که بیشترین اثرگذاری در ابتلا به این بیماری را دارد نیز عوامل و دلایل ژنتیکی می باشد.

محققان در نتیجه بررسی های خود توانستند 278 متغیر ژنتیکی را شناسایی کنند که ریسک ابتلا به این سرطان را در افراد افزایش می دهد؛ البته اکثر نمونه های جمع آوری شده متعلق به نژادهای اروپایی بود.

سرطان پروستات و فاکتور ژنتیکی

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه به بررسی سرطان پروستات در گروه هایی با نژادهای مختلف پرداختند. 122.188 نفر از اروپا، 10.809 نفر از خاورمیانه، 19.391 نفر از آفریقا و 3.931 نفر از اسپانیا در این مطالعه حضور داشتند. در مجموع، بیش از 42.4 میلیون متغیر با فراوانی آللی جزیی بالاتر از 0.1% مورد بررسی قرار گرفت تا رابطه آن ها با ریسک ابتلا به سرطان پروستات مشخص شود.

یافته های مطالعه

محققان به 451 متغیر ژنتیکی پرخطر رسیدند که 187 مورد آن ها جدید و منحصر به فرد بود. فراوانی آللی جزیی اکثر متغیرها (84 درصد تا 95 درصد در میان هر کدام از گروه های نژادی) بیش از یک درصد بود. از میان این متغیرها، پنج (در میان آفریقایی ها)، 19 (در میان اروپایی ها) و سه (در میان آسیایی ها) مورد از متغیرهای خطرناک مخصوص هر کدام از این نژادها بود. 370 متغیر با فراوانی آللی جزیی بالاتر از یک درصد در میان تمام شرکت کنندگان دیده شد.

شدت اثرات این متغیرهای ژنتیکی در میان افرادی که فراوانی آللی جزیی آن ها بیش از یک درصد بود، به نوع نژادشان بستگی داشت. بسیاری از متغیرهای ژنتیکی که ریسک ابتلا به این سرطان را افزایش می دهند، در بیان ژن های بافت ها و پوشش های سلولی پروستات نقش دارند.

علاوه بر این، محققان چندین بررسی دیگر هم انجام دادند تا به مکانیسم های مولکولی در افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات پی ببرند. این بررسی ها نشان داد که 746 ارتباط در 230 منطقه ژنومیک و 528 ژن به این بیماری ارتباط دارند که بیشترین اثرگذاری آن ها مربوط به زمان بیان ژن در پروستات می باشد.

سرطان پروستات؛ نتیجه گیری

محققان با انجام این مطالعه نشان دادند که ریسک ابتلا به سرطان پروستات در نژادهای دیگر در مقایسه با نژاد اروپایی تا 57 درصد بیشتر است. علاوه بر این، آن ها 187 متغیر ژنتیکی جدید و منحصر به فرد نیز شناسایی کردند.

از طرف مقابل، برای این که پزشکان بتوانند گونه تهاجمی از بیماری را از گونه غیرتهاجمی متمایز کنند، باید از روش امتیاز ریسک ژنتیکی به منظور سنجش ریسک و دسته بندی سرطان پروستات استفاده کنند.

البته محققان می گویند این مطالعات همچنان باید ادامه پیدا کند تا مشخص شود که چه زمانی و چگونه باید در تصمیم گیری برای انجام آزمایش و تشخیص زود هنگام سرطان پروستات از این اطلاعات استفاده شود.