غده ی  پروستات یک عضو در بدن مردان است که با افزایش سن و یا بر اثر عوامل مختلفی مانند تغذیه نادرست و تحرک کم دچار بیماری‌هایی از جمله سرطان پروستات می‌شود. این عضو بدن مردان، یک غده است که بین مثانه و آلت تناسلی قرار گرفته است. پروستات در بچه دار شدن مردان نقش مهمی دارد و در واقع مایعی به نام مایع منی را تولید می‌کند.

مشکلات و بیماری های پروستات

1- تورم پروستات

تورم پروستات به این معنی است که غده پروستات درگیر عفونت شده است که این عفونت ممکن است توسط خون یا همان مایع منی به داخل پروستات رسیده باشد .این عفونت ها گاهی در حد حاد و گاهی در حد مزمن است به گونه‌ای  که پروستات به صورت مداوم درگیر عفونت میشود .

2- بزرگ شدن پروستات

یکی دیگر از مشکلات پروستات که ممکن است برای مردان ۴۰ سال به بالا رخ دهد این است که پروستات بزرگ می‌شود که مشکلاتی مانند سخت شدن دفع ادرار و یا احساس درد در ناحیه مثانه  را به وجود می‌آورد .

3- سرطان پروستات

گاهی  ممکن است پروستات سرطانی شود و گاهی این سرطان در حد همان غده پروستات باقی می‌ماند و محدود می‌شود اما گاهی به سایر نقاط بدن نیز می رسد.

برای اینکه پروستات سالم داشته باشیم چه غذاهایی را نباید بخوریم؟

  • مردان برای مراقبت از پروستات مخصوصاً در میانسالی به بالا نباید گوشت قرمز زیاد مصرف کنند همچنین از مصرف انواع سوسیس و کالباس باید خودداری نمایند.
  • از مصرف غذاهای حاوی ادویه و مواد نگهدارنده و همچنین غذاهای تند خودداری کنند .
  • از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه و شکلات خودداری نمایند.
  • مصرف مشروبات الکلی را به طور کل باید کنار بگذارند .
  • مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم بالا مانند انواع لبنیات خطر ابتلا به مشکلات و بیماری های پروستات را افزایش می دهد در نتیجه مصرف آنها باید محدود شود.

برای اینکه پروستات سالم داشته باشیم چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

برای اینکه پروستات سالم داشته باشیم چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

طبق نظریه کارشناسان بخش سلامت مرکز مراقبت پرستاری آتیه پرستاران سلامت ، برای اینکه به مشکلات پروستات دچار نشویم باید به یک سری از اصول سلامتی پایبند باشیم . این اصول شامل:

1- داشتن برنامه غذایی حاوی رژیمی سالم

اولین قدم در رعایت یک رژیم غذایی درست به اندازه خوردن و متعادل مصرف کردن است و در مرحله بعد این رژیم غذایی باید سرشار از ویتامین و مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و مواد مغذی باشد از این رو مصرف میوه ها و سبزیجات با رنگ های سبز و زرد و نارنجی و همچنین مصرف انواع مغزها برای جلوگیری از ابتلا به مشکلات پروستات لازم است .

2- داشتن تحرک لازم

ورزش کردن و فعال بودن و دوری از بی تحرکی به سلامت کلی بدن کمک می‌کند و سبب می‌شوند در سنین میانسالی و پیری درگیر مشکلات و بیماری ها نشویم. این امر شامل غده پروستات هم می شود و تجربه ثابت کرده است که مردانی که ورزش و تحرک مناسب دارند کمتر در معرض مشکلات پروستات قرار می‌گیرند و بهترین ورزش هم برای همه افراد خصوصاً آنهایی که کمی سن شان بیشتر است ،  پیاده روی می باشد.

3- داشتن انزال زیاد

به طور کلی فعالیت جنسی نقش مهمی در سلامت پروستات آقایان دارد  چه این فعالیت جنسی از طریق خود ارضایی باشد چه  از طریق همبستر شدن با همسرانشان.

4- مصرف زیاد چای سبز

چای سبز از جمله نوشیدنی هایی است که دارای آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد سرطانی دارد در نتیجه مصرف دو یا چند فنجان چای سبز در روز برای مردان توصیه می‌شود.

5- سلامت روحی و روانی افراد

منشاء بسیاری از بیماری‌های روحی و روانی استرس و اضطراب زیاد است که سرطان پروستات نیز از این مورد مستثنا نیست. اضطراب زیاد سبب ترشح هورمون هایی در بدن می‌شود که به بیماری های پروستات کمک می‌کند. لذا هر چقدر که افراد شرایط روحی و روانی مناسب تری داشته باشند با خیال راحت‌تری می‌توانند دوران کهنسالی خود را بدون مشکلات پروستات بگذرانند.

6- مراجعه مداوم به پزشک

در مورد پروستات مردها می توانند هر سال یک آزمایش برای چکاب و سلامت پروستات انجام دهند. افرادی که مرتب برای معاینه پروستات به پزشک مراجعه می کنند معمولاً کمتر دچار مشکلات پروستات می شوند .

کلام آخر

در پایان بهتر است بدانیم که رعایت اصول کلی تغذیه و اصول بهداشتی و انجام ورزش های هوازی و پیاده روی نقش مهمی در سلامت غده پروستات دارد. یکی از بیماری‌های غده پروستات، سرطان پروستات است که بسیار شایع است و مردان باید آگاه باشند که اگر مشکلاتی مانند تکرر ادرار یا درد مثانه و غیر دارند سریعا به پزشک مراجعه کنند و پیگیر درمان خود باشند.

منبع: https://parastaremanzel.com/