زمانی که سیگار می کشید، نحوه بیان ژن ها تغییر می کند. همین امر زمینه برای ابتلا به سرطان ریه و سایر بیماری های مرتبط با سیگار کشیدن را فراهم می کند.

با این حال، تاکنون اطلاعات کاملی درباره ارتباط میان اپی ژنتیک (به عبارت دیگر، مکانیسم هایی که بر بیان ژن تاثیر می گذارند) و سیگار کشیدن، به ویژه در میان گروه های نژادی مختلف، به دست نیامده است.

به گفته دستیار پروفسور این مطالعه، “این را می دانیم که سیگار کشیدن اثرات یکسان بر تمام انسان ها ندارد و در این مورد نژاد و ملیت نقش بسزایی بازی می کنند. اما با شناسایی و تشخیص نشانه های اپی ژنتیک مربوط به سیگار کشیدن می توانیم بهتر ریسک ابتلا به بیماری های مرتبط با سیگار کشیدن را بررسی کنیم.”

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن؛ درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه رابطه بین سیگار کشیدن و متیلاسیون دی ان ای را بررسی کرده اند. متیلاسیون دی ان ای یک نوع تغییر اپی ژنتیک خاص است که تعداد فرایندهای بیولوژیکی را تغییر می دهد.

2.728 نفر از گروه های نژادی و ملیت های مختلف در این مطالعه حضور داشتند.

محققان توانستند 408 نشانگر متیلاسیون مرتبط با سیگار کشیدن را شناسایی کنند؛ دو مورد از این نشانگرها در بدن تمام شرکت کنندگان یکسان نبود و نژاد یا ملیت نقش بسزایی در این تفاوت بازی می کرد.

محققان برای این که یک معیار برای سیگار کشیدن مشخص کنند، مجموع معادل های نیکوتین را محاسبه کردند. مجموع معادل های نیکوتین یک معیار بیولوژیکی است که میزان مصرف نیکوتین و سایر متابولیت های موجود در دود سیگار را اندازه گیری می کند.

محققان برای انجام اولین بررسی، از داده های موجود در یک پایگاه داده استفاده کردند. سپس نمونه های بیولوژیکی 1.994 شرکت کننده را جمع آوری کرده تا دوز سیگار کشیدن هر فرد (که با اندازه گیری مجموع معادل های نیکوتین به دست می آید) و میزان متیلاسیون دی ان ای در سراسر ژنوم را مشخص کنند.

یافته های مطالعه

محققان پس از بررسی به این نتیجه رسیدند که سیگار کشیدن در 408 نقطه با متیلاسیون دی ان ای ارتباط دارد. 45 نقطه جدید شناسایی شدند.

از میان این 408 نقطه یا محل، دو نقطه بر اساس نژاد یا ملیت نقش بسزایی در تغییر ریسک بروز بیماری داشتند.

در بدن شرکت کنندگان آفریقایی آمریکایی که سیگار می کشیدند، یک نقطه در ژن CYTH1 تغییر کرد. در بدن شرکت کنندگان سیگاری لاتین تبار هم یک نقطه دیگر در ژن MYO1G شناسایی شد. این ژن ها مسئول انجام کارهایی هستند که با پیشرفت بیماری سرطان و سایر بیماری ها ارتباط نزدیکی دارند.

به گفته محققان، “تا پیش از این هم می دانستیم که بعضی از نژادها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند اما حالا دلیل محکمی برای این مسئله پیدا کردیم. آفریقایی آمریکایی هایی که سیگار می کشند، در مقایسه با سفید پوست های سیگاری لاتین تبار، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.”