در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان ادعا می کنند که یک نوع باکتری معمولی در بدن که عمدتا برای انسان های سالم ریسکی به حساب نمی آید، نقش قابل توجهی در بروز سرطان معده دارد.

به گفته نویسنده مشترک این مطالعه، “یافته های ما نشان می دهد که یک پاتوژن دیگر هم در بروز سرطان معده نقش دارد.”

باکتری استرپتوکوک آنژینوسوس و سرطان معده؛ پیش زمینه

سرطان معده، پنجمین سرطان شایع در سراسر جهان است. باکتری استرپتوکوک آنژینوسوس در دهان، گلو، مجراهای گوارشی و واژن حضور دارد.

معمولا این باکتری خطر جدی برای سلامتی ندارد و فقط باعث بروز عفونت های خفیف مثل گلو درد و بروز راش های پوستی می شود.

البته این گفته ها درباره مبتلایان به بیماری های زمینه ای یا آن هایی که سیستم ایمنی بدنشان مشکل دارد، صدق نمی کند. این باکتری به محض ورود به بدن این افراد باعث بروز عفونت های جدی و خطرناک می شود. این دسته از عفونت ها به قلب و مغز آسیب می زنند.

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند نقش باکتری استرپتوکوک آنژینوسوس در بروز سرطان معده را تایید کنند.

به همین منظور، آن ها این باکتری را وارد معده موش های آزمایشگاهی کردند. سپس معده یک دسته موش دیگر را هم به هلیکوباکتر پیلوری آلوده کردند.

بعد از این که تعداد باکتری حسابی در بدن موش ها زیاد شد، بعد از گذشت سه ماه، محققان شاهد بروز التهاب مزمن معده بودند. میزان التهاب ناشی از هر دو باکتری مشابه بود.

سپس هر دو باکتری را همزمان وارد بدن موش ها کردند. در این حالت میزان التهاب مزمن معده دو برابر بیشتر شده بود.

یافته های مطالعه

این مطالعه نشان می دهد که باکتری استرپتوکوک آنژینوسوس در بروز عفونت های معده در موش نقش دارد. این باکتری به سلول ها آسیب زده و با ایجاد تغییراتی در بدن، شرایط برای ابتلا به سرطان معده را فراهم می کند.

حتی این باکتری باعث التهاب دیواره معده هم می شود. سپس به سلول های دیواره معده آسیب زده و کاری می کند تا به مرور زمان به سلول های سرطانی تبدیل شوند.

به گفته محققان، مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان داد که این باکتری باعث افزایش رشد سلول های سرطانی می شود؛ به این صورت که اندازه و وزن تومورها را زیاد می کند.

اما محققان ادعا می کنند که اگر جلوی فعالیت یک پروتئین مستقر در سطح این باکتری گرفته شود، باکتری توانایی خودش را از دست داده و دیگر نمی تواند شرایط برای ابتلا به سرطان معده را فراهم کند. این پروتئین مسئول تعامل با سلول های دیواره پوششی معده است.

با این حساب، تعداد باکتری هایی که در بروز سرطان معده نقش دارند، زیاد می شود. یک گونه باکتری دیگر به اسم هلیکوباکتر پیلوری هم در بروز زخم معده نقش دارد. زخم معده ریسک ابتلا به سرطان معده را زیاد می کند.