حدود 65 درصد از مردم هر روز نوشیدنی های حاوی شیرین کننده های صنعتی، مثل نوشابه و سودا مصرف می کنند. اصلی ترین دلیل حالت ناخوشی و حس بیماری بیماری و حتی مرگ و میر در سراسر جهان، ابتلا به بیماری کبد مزمن است. زمانی که فرد دچار بیماری کبد مزمن می شود، در نهایت به سرطان کبد مبتلا شده و به خاطر بیماری های مرتبط با این عارضه جان خودش را از دست می دهد.

نوشابه و سرطان کبد؛ درباره این مطالعه

محققان در بیمارستان بریگهام و خانم ها که این بیمارستان یکی از اعضای پایه گذار سیستم آموزشی مس جنرال بریگهام است، یکی از اولین مطالعات در این زمینه را آغاز کرده است. آن ها می خواهند به این نتیجه برسند که چه رابطه ای میان مصرف نوشیدنی های حاوی قند و شیرین شده با مواد صنعتی، مثل نوشابه، با احتمال ابتلا به سرطان کبد و مرگ و میر ناشی از بیماری های مزمن کبدی هستند. نتایج این مطالعه در ژورنال جاما به چاپ رسیده است.

به گفته اولین نویسنده این مقاله، دکتر لانگانگ ژائو که در بخشی از این مرکز درمانی مشغول به فعالیت است، “تا جایی که ما می دانیم، این مطالعه اولین بررسی صورت گرفته است که قصد دارد ارتباط میان نوشیدنی های صنعتی با مرگ و میر ناشی از بیماری های کبدی مزمن را مشخص کند. در صورتی که یافته های ما تایید شوند، مسیر برای دستیابی به یک استراتژی برای تامین سلامت عمومی هموار شده و بر اساس داده هایی که از انسان های مختلف در موقعیت های جغرافیایی مختلف به دست می آوریم، می توانیم خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش دهیم.”

نوشابه و بیماری های کبدی

شرکت کنندگان این مطالعه نزدیک به 100.000 نفر خانم یائسه بودند که در مطالعه ای بزرگ با محوریت سلامت خانم ها حضور داشتند. شرکت کنندگان میزان نوشابه و آبمیوه ای (البته منظور آبمیوه طبیعی نیست) که معمولا استفاده می کردند را گزارش کرده و سپس بعد از سه سال نیز میزان مصرف نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین شده با مواد صنعتی را گزارش دادند. بیش از 20 سال شرکت کنندگان زیر نظر محققان بودند.

محققان گزارش های مربوط به بروز سرطان کبد و مرگ به خاطر ابتلا به بیماری های کبدی مزمن مانند فیبروز، سیروز کبدی یا هپاتیت سی را بررسی کردند. تاریخچه پزشکی یا شاخص مرگ و میر داخلی مهر تاییدی بر تاریخچه پزشکی آن ها بود.

در مجموع 98.786 خانم یائسه به مرحله آخر این بررسی راه یافتند. 6.8 درصد از خانم هایی که روزانه یک بطری یا بیشتر نوشابه و نوشیدنی های شیرین شده با مواد غیرطبیعی مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که در ماه کمتر از سه بطری نوشابه می خوردند، 85 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کبد و 68 درصد نیز بیشتر در معرض ریسک ناشی از مرگ و میر به خاطر بیماری های کبد مزمن قرار داشتند.

دانشمندان در ادامه این مقاله خاطر نشان کردند که مطالعه صورت گرفته مبتنی بر مشاهده بوده است و گزارش هایی که شرکت کنندگان درباره میزان مصرف نوشابه، نوشیدنی های شیرین شده با قند و پیامدهای حاصل از آن ارائه دادند، بررسی شده است.

سرطان کبد و نوشیدنی های حاوی قند

باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شده تا ارتباط میان مصرف نوشیدنی و ابتلا به سرطان کبد تایید شود. علاوه بر این، باید مشخص شود که چرا مصرف نوشابه و نوشیدنی های صنعتی ریسک ابتلا به سرطان کبد و بیماری های مزمن کبدی را افزایش می دهد. در یک زمینه دیگر نیز باید مطالعاتی انجام شود: باید مکانیسم های احتمالی در شکل گیری این رابطه مشخص شوند و از همین رو نیز باید عوامل ژنتیکی و مطالعات پیش بالینی و تجربی در نظر گرفته شده و داده های دیگر نیز جمع آوری شوند.

سرطان کبد چیست؟

سرطان کبد از سلول های داخل کبد شروع می شود. این ارگان در قسمت بالا و سمت راست شکم و زیر دیافراگم قرار گرفته است.

کبد مقصد چندین نوع سرطان است که هپاتوسلولار کارسینوما شایع ترین نمونه آن است؛ این سرطان از اصلی ترین سلول کبد شروع می شود. به ندرت پیش می آید که سرطان کبد از سلول های کبدی شروع شود و معمولا سرطان از ارگان های دیگر آغاز شده و خودش را به کبد می رساند.

از جمله علائم این نوع سرطان می توان به کاهش وزن بدون دلیل قانع کننده، بی اشتهایی، درد بالای شکم، حالت تهوع و استفراغ، بی حالی و خستگی، التهاب شکم، زرد رنگ شدن پوست و سفید شدن چشم ها و سفید شدن مدفوع اشاره کرد.