محققان در جدیدترین مطالعه خود که یافته های آن در ژورنال ایمیونیتی منتشر شده است، به بررسی نفش سلول‌ های دندریتیک در تقویت واکنش سلول های ایمنی تی برای درمان سرطان پرداخته اند. آن ها واکنش این سلول ها در سایت های تهاجمی و تدافعی را بررسی کردند. در نهایت نیز به این نتیجه رسیدند که از این سلول ها برای متحول ساختن روش ایمنی درمانی در راستای درمان این بیماری مشهور استفاده کرد.

سرطان و ایمنی درمانی؛ پیش زمینه

تولید تومور نتیجه جهش و تغییرات غیرطبیعی در پروتئین است که به طبع آن شاهد شکل گیری ترکیب هایی هستیم که سلول های تی آن ها را به عنوان مهاجم شناسایی می کنند. امضای بیان ژن سلول های دندریتیک بیشتر گویای این است که سلول های تی در تومورها دچار التهاب شده اند. این یافته به نقش حیاتی پردازش آنتی ژن اشاره دارد. سلول های دندریتیک به جای این که مستقیما با سلول های سرطانی درگیر شوند، مدام بر چرخه ایمنی سرطان، به ویژه در داخل خود تومورها، تاثیر می گذارند. پس قطعا اهمیت زیادی در روش ایمنی درمانی دارند.

سرطان و ایمنی درمانی

نقش سلول های دندریتیک در ایجاد مصونیت در برابر تومور

این سلول ها که به تومور نفوذ می کنند، تاثیر چشمگیری بر ایجاد مصونیت در برابر شکل گیری تومور دارند. از آن جایی که نمونه های خاصی از این سلول ها، به ویژه نوع cDC1 و cDC2، در داخل تومورها وجود دارد، پس قطعا روند ایمنی درمانی را می توان حسابی دگرگون کرد و به نتایج خارق العاده دست پیدا کرد. سلول های دندریتیک cDC1 می توانند سلول های تی CD8+ را فعال کرده و سلول های دندریتیک نوع cDC2 نیز اثربخشی سلول های تی CD4+ که در تومورهای سرطانی قرار گرفته اند را افزایش می دهد. علاوه بر این، سلول های دندریتیک نوع CCR7+ نیز سلول های تی موثر را جذب و دسته بندی می کنند. به طبع این اقدامات، سیستم ایمنی بدن با قدرت بیشتری به تومور حمله می کند.

یکی دیگر از یافته های محققان این بود که وقتی سلول های دندریتیک نوع CCR7+ در داخل تومور وجود داشته باشد، عمدتا شاهد نتایج بهتری در بیمار هستیم.

توسعه روش های درمانی سرطان مبتنی بر سلول های دندریتیک

این سلول ها نقش خیلی مهمی در چرخه ایمنی سرطان دارند؛ در همین راستا نیز سلول های دندریتیک سلول های تی ضد تومور را راه اندازی کرده و تنوع آن ها را افزایش می دهد. طبق گفته محققان، به واسطه نقش خیره کننده ای که سلول های دندریتیک دارند، باید این سلول ها در درمان هدف قرار بگیرند.

محققان می گویند برای این که بتوانیم بیماران مبتلا به سرطان (نوع آن مهم نیست، پزشکان با این روش می توانند هر نوع سرطانی را درمان کنند، مانند سرطان حنجره، سرطان کبد، سرطان مقعد، سرطان سینه و سرطان میلوم متعدد) را درمان کنیم، باید تعداد سلول های دندریتیک در تومور و قدرت شان را افزایش دهیم. قرار است نسل جدیدی از واکسن هایی تولید شود که بتوانند کارایی این سلول ها را بیشتر کنند.