چنانچه میزان آنتی ژن ویژه پروستات (PSA) در بدن زیاد باقی بماند یا با وجود درمان سرطان پروستات همچنان میزان آن روز به روز زیادتر شود، نشان می دهد که فرد دچار ابتلای مجدد به سرطان پروستات شده است. درمان سرطان پروستات به چندین فاکتور بستگی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • نوع شیوه درمانی اخیر که از آن ها برای درمان سرطان پروستات قبلی بیمار استفاده شده است.
  • موقعیت و میزان پیشروی سرطان پروستات که مجدد بازگشته است.
  • سن بیمار و دیگر شرایط پزشکی موجود.

بیمارانی که با شیوه عمل جراحی سنتی، رادیو درمانی و شیمی درمانی درمان می شوند، اغلب باید دوره های درمانی دیگری را نیز طی کنند. همراه با شیوه های سنتی درمان سرطان، شیوه سایبر نایف نیز انجام می شود. علاوه بر این، برای کنترل و کاهش احتمال بازگشت دوباره سرطان پروستات از شیوه های ایمنی درمانی و پروتون درمانی استفاده می شود.

متخصص خون و انکولوژی چگونه متوجه می شوند که سرطان پروستات دوباره بازگشته است؟

پس از درمان سرطان پروستات، میزان آنتی ژن ویژه پروستات در خون بیمار کاهش یافته و میزان آن ثابت باقی می ماند. بسیاری از آقایان پس از پایان دوره درمان باید به طور منظم آزمایش آنتی ژن ویژه پروستات را انجام دهند. چنانچه میزان PSA دوباره زیاد شود، نشان می دهد که سرطان پروستات دوباره برگشته است.

البته باید آزمایش های بیشتری در این زمینه انجام شود تا مشخص گردد که آیا افزایش میزان PSA در خون به دلیل بازگشت مجدد سرطان است یا این که سرطان به قسمت های دیگر بدن گسترش یافته است. پزشکان برای تشخیص موقعیت سلول های سرطانی در بدن از آزمایش های سی تی اسکن، اسکن استخوان یا اسکن Axumin PET استفاده می کنند.

در اسکن Axumin PET از ترکیبات رادیواکتیو مرتبط با کلسیم استفاده می شود. در شیوه های استاندارد آزمایش های تصویر برداری تنها در صورتی می توان ابتلا به این عارضه را تشخیص داد که میزان PSA در بدن میان 10 تا 50 باشد. این در حالی است که با کمک آزمایش Axumin حتی زمانی که میزان PSA کمتر از 10 هست نیز می توان ابتلا به سرطان را شناسایی کرد.

سرطات پروستات تکرار شونده به چند نوع تقسیم می شود؟

سرطان پروستات تکرار شونده به دو دسته عمده موضعی و دور تقسیم می شود که با استفاده از شیوه سایبر نایف می توان آن ها را درمان کرد.

چنانچه سرطان پروستات تکرار شونده در بافت های اطراف پروستات مانند کیسه منی، ماهیچه های کف لگن یا مقعد دیده شود، گفته می شود که فرد به دسته موضعی سرطان پروستات مبتلا شده است.

اما چنانچه سرطان در خارج از لگن دیده شود، گفته می شود که فرد به سرطان دسته دور یا انتقال شونده مبتلا شده است؛ به طور مثال، در صورتی که تومور در محدوده غده های لنفاوی دیده شود.

گاهی اوقات، بدون این که هیچ نشانه دیگری ناشی از بازگشت سرطان پروستات مشاهده شود، میزان PSA در بدن زیاد می شود. به طور مثال، در جواب آزمایش تصویر برداری بیمار هیچ نشانه ای از وجود سرطان به چشم نمی خورد. این دسته از بیماران باید در طول دوره درمان زیر نظر پزشک باشند.

احتمال ابتلای مجدد به سرطان پروستات

فاکتورها و عوامل زیادی در افزایش خطر بازگشت دوباره سرطان پروستات نقش دارند که از جمله آن ها می توان به اندازه تومور، مرحله فعلی سرطان و درگیر شدن هر کدام از غده های لنفاوی بدن اشاره کرد.

خطر بازگشت این سرطان در دو دسته از افراد بیشتر است: بیمارانی که ابتلا به سرطان پروستات زمانی در آن ها تشخیص داده شد که در مراحل وخیم وجود داشت و بیمارانی که نمره گلیسون (یا نمره های سرطان پروستات) در آن ها بیشتر است.

البته دسته دیگری از بیماران نیز بسیار بیشتر از دو گروه گفته شده در خطر تجربه مجدد این سرطان هستند؛ بیمارانی که اندازه تومورهای سرطانی در آن ها بزرگ تر بوده یا آن هایی که سرطان تا قسمت غده های لنفاوی شان پیشروی کرده است.

شیوه درمانی سایبر نایف مخصوص درمان سرطان پروستات تکرار شونده

سایبر نایف

از آن جایی که روش درمانی سایبر نایف عوارض جانبی زیادی ندارد، برای درمان سرطان پروستات تکرار شونده به بیماران توصیه می شود. این روش درمانی غیرتهاجمی است، تعداد جلسات آن در مقایسه با رادیو درمانی کمتر است و اغلب بیمار در این دوره احساس راحتی بیشتری می کند. برخلاف شیوه های درمانی رایج مانند پروستات برداری رادیکال و سرما درمانی که برای درمان سرطان پروستات تکرار شونده وجود دارد، ریسک بروز بی اختیاری، اختلال در نعوظ یا کم شدن میل جنسی در شیوه سایبر نایف کمتر است.

این شیوه درمانی مخصوص بیمارانی است که نمی خواهند عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان و عواقب دیگر شیوه های درمانی را تجربه کنند؛ علاوه بر این، سایبر نایف مخصوص درمان تومورهای دور و غیرقابل دسترس نیز می باشد. بیمار حتما باید درباره تاریخچه کامل بیماری و شیوه های درمانی به کار رفته در درمان سرطان قبلی به پزشک اطلاع دهد تا برای تعیین شیوه درمانی مناسب برنامه ریزی شود.

انجام شیوه سایبر نایف پس از رادیو درمانی

شیوه درمانی سایبر نایف یک جایگزین مناسب و بی خطر برای بیمارانی است که سرطان قبلی شان به شیوه رادیو درمانی تحت کنترل درآمده است زیرا به دلیل افزایش خطر بروز عوارض جانبی خطرناک، تکرار شیوه رادیو درمانی برای این بیماران امکان پذیر نیست.