یکی از شایع ترین علائم اولیه ابتلا به سرطان مثانه، وجود خون در ادرار است که البته باید در نظر داشته باشید که در تمام موارد اینگونه نیست. این سرطان علائم دیگری هم دارد که حتما باید در نظر گرفته شوند.

علائم این سرطان بسیار با علائم سرطان ها یا حتی بیماری های دیگر شباهت دارد و ممکن است فرد به سرطان مثانه مبتلا نشده باشد اما باز هم این علائم را تجربه کند.

در این مقاله از سایت دکتر چک می خواهیم به این سوال پرتکرار جواب داده و به علائم و دلایل ابتلا به سرطان مثانه اشاره کرده و به یک سوال پرتکرار دیگر جواب دهیم.

سرطان مثانه چیست و ابتلا به آن چه دلیلی دارد؟

زمانی گفته می شود فرد به سرطان مثانه مبتلا شده است که گروهی از سلول های غیرطبیعی در دیواره مثانه شروع به رشد و تکثیر کنند. در بعضی از موارد، تومور به ماهیچه های مثانه هم می رسد.

در اکثر موارد، بیماران بعد از تماس با ترکیبات خطرناک به این سرطان مبتلا می شوند. این ترکیبات در گذر چندین سال سلول های مثانه را تغییر می دهند.

معمولا دود سیگار عامل اصلی ابتلا به این سرطان است. حتی گفته می شود که اگر با بعضی از ترکیبات شیمیایی که در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود تماس داشته باشید، ممکن است به سرطان مثانه مبتلا شوید.

وجود خون در ادرار و علائم اولیه و پیشرفته سرطان مثانه

در بیشتر موارد وجود خون در ادرار که به آن خون ادراری یا هموچاری هم می گویند، اولین نشانه ابتلا به سرطان مثانه است. ممکن است آنقدری خون در ادرار وجود داشته باشد که رنگ آن را به نارنجی، صورتی یا قرمز تیره تبدیل کند.

گاهی اوقات هم رنگ ادرار طبیعی است اما در تست ادرار مقدار کمی خون پیدا می شود. ممکن است یک روز خون در ادرار وجود داشته و روز بعد ناپدید شود و رنگ اصلی ادرار تا چندین هفته یا چندین ماه شفاف و بدون تغییر باشد.

اما اگر فرد به سرطان مثانه مبتلا باشد، خون دوباره بعضی وقت ها پیدا می شود. معمولا زمانی که این سرطان در مراحل اولیه باشد (زمانی که هنوز خیلی پراکنده نشده و فقط در مثانه است) باعث خونریزی می شود اما کمی درد یا علائم دیگر هم ایجاد می شوند.

نباید فورا بعد از دیدن خون در ادرار دستپاچه شوید زیرا عوامل دیگری مثل عفونت، تومورهای خفیف، وجود سنگ کلیه یا سنگ در مثانه یا بیماری های کلیوی خفیف هم باعث دیده شدن خون می شوند. اما با این وجود بد نیست برای تشخیص علت وجود خون به مراکز درمانی بروید.

علائم اولیه

سرطان مثانه علاوه بر وجود خون در ادرار، علائم دیگری هم دارد که فرد حتما باید آن ها را زیر نظر داشته باشد. این علائم عبارت اند از:

تغییر در عادت های دفع ادرار

سرطان مثانه باعث تغییر تعداد دفعات تخلیه ادرار می شود. بیمار در هنگام دفع ادرار درد یا احساس ناراحتی هم دارد.

درد لگنی

در نتیجه ابتلا به این سرطان، بیمار در قسمت لگن احساس درد می کند؛ به ویژه در هنگام دفع ادرار یا بعد از آن.

علاوه بر درد لگنی، بیمار در قسمت شکم و پایین کمر هم احساس درد می کند.

خستگی مفرط

ضعف یا خستگی مفرط از نشانه های اولیه ابتلا به این سرطان هستند.

کم شدن وزن بدون دلیل

اگر فرد وزنش کم می شود اما این کاهش وزن عمدی نبوده است، ممکن است نشانه ابتلا به هر نوع سرطانی از جمله سرطان مثانه باشد.

علائم ناشی از پیشرفت سرطان مثانه

زمانی که تومورهای ناشی از سرطان مثانه بزرگ شده یا به قسمت های دیگر بدن برسند، باعث بروز این علائم می شوند:

بار دیگر تکرار می کنیم که مشاهده این علائم الزاما به معنای پیشرفت سرطان مثانه نیست و ممکن است هر علت دیگری داشته باشد؛ پس حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی مشخص شود.

سرطان مثانه چگونه درمان می شود؟

در مواردی که سرطان از نوع تهاجمی نیست، معمولا بافت های سرطانی از بدن خارج می شوند و قسمت های دیگر مثانه که سالم هستند باقی می مانند.

اسم این روش رزکسیون ترانس‌یورترال تومور مثانه یا TURBT است. بعد از آن هم دوز مشخصی از داروهای شیمی درمانی مستقیما به مثانه تزریق شده تا خطر بازگشت سرطان کم شود.

در مواردی که خطر بازگشت سرطان زیاد است، یک دارو به اسم باسیلوس کالمت و گرین به مثانه تزریق می شود تا خطر بازگشت سرطان به حداقل ممکن برسد.

برای درمان سرطان مثانه از نوع پرریسک و تهاجمی غیر ماهیچه ای یا تهاجمی ماهیچه ای باید از طریق عمل جراحی مثانه از بدن خارج شود. معمولا در این شرایط پزشک دو گزینه پیش روی بیمار می گذار: یا عمل جراحی انجام داده و مثانه را خارج کند یا پرتو درمانی کند.

زمانی که مثانه از بدن خارج می شود، باید ادرار به شیوه ای دیگر در داخل بدن جمع آوری شود که معمولا یا یک مجرای باز در شکم قرار می دهند یا ادرار در کیسه ای در خارج از بدن جمع آوری شود یا در بخشی از روده یک مثانه جدید درست می کنند.

بعد از درمان سرطان مثانه به هر شیوه ای، باید مرتب به پزشک مراجعه کرده تا علائم ناشی از بازگشت سرطان مثانه زیر نظر گرفته شوند و در صورت وجود هر گونه نشانه ای اقدامات لازم انجام شود.

دلایل دیگر وجود خون در ادرار

سایر دلایل ابتلا به این نوع سرطان عبارت اند از:

عفونت های مجرای ادراری

وجود عفونت در مثانه، مجرای پیشاپ یا کلیه ها باعث دیده شدن خون در ادرار می شود. این دسته از عفونت ها باعث بروز علائمی مثل درد یا خونریزی در هنگام دفع ادرار، تکرر ادرار و تب هم می شوند.

سنگ های کلیه

سنگ های تولید شده در کلیه ها یا مجرای ادراری باعث بروز درد و خونریزی در هنگام رد شدن ادرار از دستگاه ادراری می شوند.

بزرگ شدن پروستات

به دلیل فشاری که به مثانه و مجرای ادراری وارد می شود، آقایانی که پروستات شان بزرگ شده است در هنگام ادرار خون مشاهده می کنند.

مصرف دارو

مصرف بعضی از داروها مثل داروهای رقیق کننده خون یا داروهای شیمی درمانی باعث دیده شدن خون در ادرار می شوند که  عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروها است.

اختلال های ارثی

داشتن بعضی از اختلال های ارثی مثل کم خونی داسی شکل یا سندرم آلپورت باعث دیده شدن خون در ادرار می شوند.

آسیب دیدگی

آسیب های وارد شده به مجرای ادراری یا مثانه هم یکی دیگر از دلایل دیده شدن خون است.

ممکن است به سرطان مثانه مبتلا شد اما خون در ادرار دیده نشود؟

بله، در بسیاری از موارد، ممکن است فرد به این سرطان مبتلا باشد اما هیچ نشانه دیگری مشاهده نکنید. در مراحل اولیه سرطان ممکن است خون های میکروسکوپی در ادرار وجود داشته باشد اما شما هیچ نشانه ای نبینید.

اما بعد از این که سرطان شروع به رشد کرد و در داخل و خارج از مثانه پراکنده شد، خونریزی از تومورها و بافت های مثانه اغلب باعث دیده شدن خون می شود و بعدا علائم شایع دیگر را مشاهده می کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر کدام از علائم مرتبط با سرطان مثانه مثل وجود خون در ادرار یا تغییر در عادت های دفع ادرار را مشاهده کردید، لگن درد یا کمر درد داشتید، دچار خستگی مفرط شدید یا وزن به طور غیر عمدی کم شد، بهتر است به مراکز درمانی بروید.

ممکن است بیماری ها و عارضه های دیگر هم باعث بروز علائم گفته شده شوند اما حتما باید با دکتر صحبت کرده تا دلیل اصلی مشخص شده و تحت درمان قرار بگیرید.

معمولا با معاینه، انجام آزمایش های ادرار و خون و روش های تصویر برداری مثل سونوگرافی، سی تی اسکن یا ام آر آی می توان ابتلا به سرطان مثانه را تشخیص داد. گاهی اوقات هم بافت برداری لازم می شود تا پزشک با قطعیت تشخیص خود را اعلام کند.

 

منبع: cancer.org ، healthline.com ، medicalnewstoday.com ، nhs.uk