برخی از بیماریها به صورت ژنتیکی هستند و از والدین به فرزندان منتقل می شوند اما چقدر این احتمال در خصوص ابتلا به بیماری های والدین وجود دارد و چطور ما می توانیم این بیماری های ژنتیکی و عوامل ابتلای آن را کنترل کنیم. برخی از این بیماری های ژنتیکی عبارتند از:

در این مقاله از دکتر چک ما به بررسی این بیماری های ژنتیکی که از مادر به دختر می رسد، خواهیم پرداخت.

پیشگیری از بیماری های ژنتیکی

برای پیشگیری از بیماری های ژنتیکی مهم، چند تا نکته زیر را حتما در نظر بگیرید.

سرطان سینه

این سرطان در برخی از خانواده ها به صورت ارثی است اما در تعداد کمی از این موارد، ابتلا به این سرطان ربطی به سابقه خانوادگی افراد نداشته است. 70 درصد از خانم هایی که به این سرطان دچار می شوند، سابقه ژنتیکی این بیماری را در خانواده شان نداشتند و فقط 30 درصد در صورت ابتلای یکی از اقوام درجه یک خود مثل: مادر، خواهر یا خاله شان به این سرطان مبتلا شده اند.

زمانی می گوییم بیماری ژنتیکی است که مادر شما هم سرطان سینه داشته باشد که احتمال ابتلای این بیماری در شما به دو برابر می رسد. گاهی اوقات این سرطان در خانواده پدری خانمی وجود دارد که در این صورت احتمال ابتلای به این سرطان بیشتر هم می شود. با وجود این، اگر مطمئن نیستید که ژن های بیماری زا را از والدین خود دریافت کرده اید، می توانید با راهکارهای پیشگیرانه احتمال ابتلا به این بیماری ها را در خودتان به حداقل برسانید.

اقدامات لازم برای پیشگیری از سرطان سینه

بارداری و زایمان: اگر شما قبل از 30 سالگی اولین فرزند خود را به دنیا بیاورید، احتمال خطر سرطان سینه در شما کاهش پیدا می کند؛ خصوصا اگر از سینه هایتان به فرزند خود شیر بدهید.

حفظ وزن سالم: تناسب اندام و کنترل وزن یکی از عوامل تاثیر گذار در کاهش احتمال خطر سرطان سینه به شمار می رود.

سبک زندگی سالم: با تغذیه مناسب و مراقبت از خودتان می توانید خطر این سرطان را از خودتان دور نگه دارید.

پرهیز از درمان های هورمونی: خانم هایی که یائسه شده اند، نباید از این روش استفاده کنند خصوصا اگر در خانواده شان سابقه ژنتیکی این بیماری وجود داشته باشد.

پوکی استخوان

اگر یکی از والدین شما شکستگی لگن داشته باشد یا بعد از بالا رفتن سن اش استخوان هایش تحلیل رفته است می توانید با انجام اقدامات لازم از چنین عارضه ای در خود پیشگیری کنید. البته این نکته هم اضافه کنیم که این بیماری مانند سرطان پستان زمینه ابتلای خانوادگی ندارد.

مصرف کافی کلسیم و دریافت ویتامین D: باید به مقدار کافی از منابع دریافت کلسیم استفاده کنید و مکمل های ویتامین D را مصرف کنید.

پرهیز از ورزش های قدرتی: این ورزش ها وزن را به استخوان ها تحمیل می کنند که همین امر باعث ضعیف شدن استخوان ها و تحلیل رفتن آن ها می شود.

ترک سیگار: در هر سنی که قرار دارید سیگار را ترک کنید؛ زیرا نیکوتین موجود در سیگار استخوان ها را پوک می کند و به مرور باعث تحلیل رفتن آن ها می شود.

اگر سن شما بیشتر از 65 است و یائسه شده اید، باید حتما برای اطمینان از ابتلا به پوکی استخوان، آزمایش تراکم پایه ای استخوان را انجام دهید

بیماری خود ایمنی

بیماری هایی مانند آرتوروز و لوپوس، ام اس که زمینه ژنتیکی دارند در خانم ها بسیار شایع است. آگاهی از اینکه ممکن است در آینده شما نیز مانند مادر خود گرفتار این بیماری ها شوید، به شما کمک می کند که این بیماری را در همان مرحله اول، کنترل کنید که این کار به ساختار و کارکرد استخوان های تان کمک شایانی می کند؛ پس بیشتر مراقب خودتان باشید.

افسردگی

این بیماری نیز زمینه ژنتیکی زیادی دارد، خصوصا اگر  شدت این اختلال بیشتر باشد که ممکن است از مادر خاله یا خواهر به شما هم برسد. پس شما باید آگاه باشید و از لحاظ روانی مراقب خودتان باشید و اگر نشانه های کوچک آن را (ناتوانی اعصاب) مشاهده کردید، تحت درمان یک روان درمان گر قرار بگیرید تا افسردگی را در همان مرحله اول کنترل کنید و به درمان آن بپردازید.