الگوهای خوابی سالم شروع یک برنامه هستند. در این مقاله از سایت دکتر چک به شما چگونگی و زمان تنظیم برنامه خوابی نوزاد را آموزش می دهیم.

هنگامی که با والدین باتجربه درباره خواب نوزاد صحبت می کنید و یک مسئله که بارها و بارها می شنوید، اهمیت ایجاد یک برنامه خوابی منظم برای نوزاد است.

در اصل با تنظیم برنامه خوابی نوزاد، او در سال های پیش روی عمر خود هم یک برنامه خوابی سالم خواهد داشت.

چه زمانی می توانید کودک تان را به یک برنامه خوابی عادت دهید؟

هنگامی که کودک تان دو ماهه است، تا حدودی به راحتی می توانید ساعت درونی اش را پیش بینی کرده و یک برنامه خوابی پایه ای ایجاد کنید.

در حدود ماه های سوم تا ششم، هر روز زمان خواب، چرت زدن و بیداری نوزادتان تقریبا یک زمان خواهد بود. می توانید زمان هایی که نوزادتان به صورت طبیعی خواب آلود است را پیش بینی کرده و سعی کنید هنگامی که خسته اما بیدار است او را بخوابانید.

باید به خاطر داشته باشید که اگر به طور کلی می خواهید برنامه خوابی نوزادتان را تنظیم کنید، باید تا زمانی که به سن چهار تا شش ماهگی می رسد منتظر بمانید.

بهترین برنامه خوابی برای نوزاد چیست؟

یک برنامه خوابی مناسب برای همه نوزادان وجود ندارد و زمان و مقدار خواب در هر شب در میان آن ها متفاوت است.

به مرور زمان که نوزادتان بزرگ می شود، با سرنخ های گرسنگی و خواب او آشنا خواهید شد و و می توانید یک برنامه غذایی و خوابی مناسب که با برنامه خانواده تان هماهنگ باشد را تنظیم کنید.

آیا می توانید برای نوزادتان یک برنامه خوابی ایجاد کنید؟

با توجه به این که نوزادتان نه ماه از عمر خود را در رحم تاریک و گرم و نرم سپری کرده است، تا چندین هفته اول نمی تواند روز یا شب را درک کند. به عبارت دیگر، نمی توانید به این زودی نوزاد خود را به این برنامه عادت دهید.

انتظار داشته باشید که نوزادتان در 24 ساعت شبانه روز بین 14 تا 17 ساعت خواب باشد. این مدت به مرور زمان دو تا سه ساعت و سپس سه تا چهار ساعت خواهد بود.

به یاد داشته باشید که اگر نوزادتان در طول شب خودش از خواب بیدار نشد، باید هر دو تا سه ساعت او را بیدار کرده تا غذا بخورد.

نکته هایی در زمینه چگونگی تنظیم برنامه خوابی نوزاد

با استفاده از نکات زیر می توانید یک برنامه خوابی منظم برای نوزاد خود تهیه کنید:

1. زود شروع کنید اما دیگر زیاده روی نکنید

نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند نمی توانند از یک برنامه خوابی تبعیت کنند اما می توانید ساعت درونی نوزاد دو ماه تان را تنظیم کرده تا با توجه به شخصیت و عادت های چرت زدن خود، کمتر غذا بخورد و سر زمان مشخصی بخوابد.

2. با الگوها و “پنجره بیداری” نوزادتان آشنا شوید

برنامه ای از خواب و بیداری نوزادتان تهیه کرده تا در این صورت بتوانید زمان چرت زدن و خواب او را طبق برنامه تنظیم کنید. علاوه بر این، باید حواس تان به “پنجره های بیداری” یا مدت زمانی که نوزاد بیدار است هم باشد و البته این مقدار به سن او بستگی دارد. به طور مثال، نوزادهایی که تازه به دنیا آمده اند در اصل بیدار هستند اما از هر ساعت تنها سه تا چهار دقیقه کاملا هوشیار هستند، نوزادان یک ماهه حدود یک سعت و نوزادان سه ماهه حدود دو ساعت. و نباید این نکته را فراموش کنید که تمام نوزادان با یک دیگر متفاوت هستند.

3. انعطاف پذیر باشید

هنگامی که نوبت به اجرای این روتین ها می رسد، نوزادتان ترجیح می دهد کارهایی که کاملا برنامه ریزی شده اند را انجام داده یا این که با جریان پیش بروند. سعی کنید طبق این نکته برنامه خوابی نوزادتان را تنظیم کنید.

4. حواس تان به سرنخ ها باشد

به دنبال سرنخ هایی باشد که نشان دهد نوزادتان خسته است مثل مالیدن چشم ها، خمیازه کشیدن یا دمدمی مزاج شدن. هدف این است که وقتی نوزادتان خواب آلود است او را بخوابانید تا به این صورت متوجه شود که چگونه بدون کمک شما باید بخوابد.

5. یک روتین قبل از خواب داشته باشید

روتین ها باعث تقویت ریتم های شبانه روزی شده و نشان می دهند که زمان خواب فرا رسیده است. یک روتین خوب برای نوزاد می تواند تغذیه دادن همراه با نوازش، حمام کردن، خواندن کتاب، ماساژ دادن و لالایی خواندن باشد. قبل از زمان چرت زدن باید این روتین ها را اجرا کرده باشید.

6. یک برنامه به هم پیوسته برای طول روز داشته باشید

نوزادان با ساختارها و ریتم های بیشتر در برنامه روزانه مشکلی ندارند، مثل بیدار شدن، چرت زدن، غذا خوردن و بازی کردن در یک زمان مشخص. داشتن روتین در طول روز حتی به راحت تر خوابیدن هم کمک می کند.

7. با اولین صدا از خواب بیدار نشوید

نوزادان سه ماهه می توانند خودشان را آرام کنند، پس نیازی نیست که با اولین صدا در طول شب از خواب بیدار شوید. در عوض باید چند دقیقه صبر کنید تا ببینید که دوباره می تواند بخوابد یا نه. اگر به صدا دادن ادامه داد، بدون این که او را از جایش بلند کنید سعی کنید تا ببینید که مشکل چیست.

8. اگر نیاز بود تغییراتی ایجاد کنید

به خاطر داشته باشید که نوزادان قابل پیش بینی نیستند، پس برنامه خوابی نوزادتان با گذشت زمان تغییر می کند. با کمی آزمون و خطا می توانید متوجه شوید که چه چیزی مناسب نوزادتان است.

چرا برنامه خوابی نوزاد تا این اندازه مهم است؟

برنامه خوابی نوزاد قابل پیش بینی است و عملا قابل پیش بینی بودن باعث راحتی نوزادان می شود.

یک برنامه خوابی که روتین های چرت زدن و خوابیدن در آن جای داشته باشد، مسیر برای آموزش دادن به نوزاد برای این که خودش بخوابد و در طول شب از خواب بیدار نشود، هموار می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر هر گونه سوالی درباره برنامه خوابی یا مشکلات خوابی نوزادتان داشتید، باید فورا با پزشک صحبت کنید. بسیاری از مشکلات خوابی چاره دارند؛ البته به شرط این که برای برطرف کردن آن ها از پزشک کمک بخواهید.

الگوهای خوابی سالم با یک برنامه خوابی شروع می شوند؛ حتی برای نوزادان. پس از این که توانستید پیش بینی کنید که کودک تان در چه ساعت هایی خواب آلود می شود و پنجره های بیداری اش چه زمانی هستند، می توانید در خوابیدن به او کمک کنید.