محققان در جدیدترین بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که کپسید ویروس HIV به یک حامل مولکولی ارتقا یافته است. از همین رو، این ویروس به راحتی و مستقیما می تواند یک مانع مهم را نقض کرده و از آن رد شود. این مانع و سد مهم، معمولا از نوکلئوس سلول در برابر مهاجمان محافظت می کند.

به این خاطر که ویروس اچ آی وی از این طریق وارد سلول می شود، ژنوم ویروسی از دید سنسورهای ضدویروس در سیتوپلاسم مخفی می ماند.

قابلیت مخفی ویروس HIV

قابلیت مخفی ویروس HIV؛ پیش زمینه

هر ساله، این ویروس وارد بدن حدود یک میلیون نفر انسان شده و آن ها را به ایدز مبتلا می کند. این ویروس به منظور تکثیر و گسترش عفونت، باید ترکیبات ژنتیکی خودش را به نوکلئوس سلول منتقل کرده و آن را با کروموزوم ادغام کند.

40 سال بعد از این که محققان متوجه شدند که ویروس HIV عامل ابتلا به ایدز است، روش هایی برای کنترل کامل بر پاتوژن پیدا شد اما هنوز یک راهکار و درمان قطعی یافت نشده است.

این ویروس به سلول های ایمنی مشخصی حمله کرده و برنامه ژنتیکی آن ها را می دزدد. سلول شروع به تولید نسل بعد از ویروس ها کرده و این کار را تا زمانی ادامه می دهد که تمام سلول های ایمنی از بین بروند.

به همین خاطر هم تعداد زیادی از سلول های ایمنی که به طور نرمال مسئول مبارزه با ویروس ها و سایر پاتوژن ها هستند، از بین می روند.

ویروس اچ آی وی برای این که بتواند از منابع سلول میزبان استفاده کند، باید ترکیبات ژنتیکی خودش را از لایه های دفاعی رد کرده و به نوکلئوس سلول منتقل کند. این در حالی است که از نوکلئوس حسابی محافظت می شود. به همین خاطر هم پروتئین های ناخواسته یا ویروس های آسیب زا نمی توانند وارد نوکلئوس شوند. اما این لایه کاملا نفوذ ناپذیر نیست و بعضی از پروتئین ها می توانند از این لایه دفاعی عبور کنند.

هزاران سوراخ و مجرا در پوشش هسته وجود دارد که مسیری برای عبور پروتئین ها است. یک ماده “هوشمند” این مجراها را به یکی از کارآمدترین ماشین های حمل و نقل و دسته بندی تبدیل کرده است.

به گفته یکی از محققان، “یافته های به دست آمده از توموگرافی نشان داده است که کپسید ویروس اچ آی وی می تواند از مجرای هسته عبور کند. اما مکانیسم این فرایند تا پیش از این یک راز باقی مانده بود.”

دسته بندی “هوشمند” در مجرای هسته

این ماده “هوشمند” که به آن فاز اف جی می گویند، ژله ای مانند بوده و اکثر مولکول های درشت نمی توانند از آن عبور کنند. این ماده می تواند مجراهای هسته را پر و مسدود کند. البته مواد ورودی و خروجی طبیعی می توانند به راحتی از این مانع عبور کنند. کنترل مرز سلول در فاز اف جی خیلی سریع و در عرض میلی ثانیه انجام می شود.

این محققان موفق به تولید فازهای اف جی در آزمایشگاه شده اند اما محققان می گویند هنوز سوالات دیگری باقی مانده است که باید به آن ها جواب داده و مشکلات را برطرف کنیم.