بر اساس تحلیل منتشر شده در مجله لانست، بیماران مبتلا به اچ آی وی که ویروس زیادی در بدن شان وجود ندارد – اما این ویروس ها قابل شناسایی هستند – تقریبا در هنگام برقراری رابطه جنسی نمی توانند بیماری شان را به فرد مقابل انتقال داده و هیچ خطری ندارند.

مطالعات جدید بر روی ویروس اچ آی وی

یافته های این بازبینی سیستماتیک نشان می دهند ریسک ناشی از انتقال ویروس اچ آی وی در نتیجه برقراری رابطه جنسی با افرادی که تعداد این ویروس ها در هر میلی لیتر از خون شان کمتر از هزار نسخه است، نقریبا صفر می باشد.

مسئله دیگری که در این پژوهش تایید می شود، این است که افرادی که به اچ آی وی مبتلا هستند اما تعداد ویروس در بدن شان مشخص نیست (آزمایش انجام شده است اما تعداد این ویروس ها مشخص نشده است)، در هنگام برقراری رابطه جنسی اصلا خطری برای طرف مقابل خود ندارند.

در مطالعه قبلی که انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که بیماران مبتلا به ایدز که تعداد ویروس در هر میلی لیتر از خون شان کمتر از 200 نسخه است، اصلا خطری درباره انتقال ویروس ندارند. اما در این مطالعه جدید اشاره زیادی به بیمارانی نشد که تعداد ویروس در هر میلی لیتر از خون شان بین 200 تا 1.000 نسخه است.

ویروس اچ آی وی

دانشمندان برای از بین بردن این شکاف اطلاعاتی، پایگاه های داده تمام مطالعات منتشر شده درباره انتقال جنسی ویروس اچ آی وی که تعداد ویروس های مختلف را بررسی کرده بودند، از ژانویه سال 2000 تا نوامبر سال 2022 را ارزیابی کردند.

در مجموع، هشت مطالعه در این بازبینی سیستماتیک اضافه شد که حاوی اطلاعات 7.762 زوج از 25 کشور بود که یکی از آن ها مبتلا به ایدز و دیگری سالم بود.

به گفته لارا برویلس، نویسنده ارشد در گروه تاثیر جهانی سلامت، “این یافته ها اهمیت زیادی دارند زیرا نشان می دهند افرادی که سطح ویروس اچ آی وی در بدن شان خیلی کم است، نمی توانند شریک جنسی خودشان را هم آلوده کنند. مهم تر از آن، به واسطه این بررسی ها می توانیم از روش هایی برای انجام آزمایش بر روی تعداد ویروس ها استفاده کنیم که نیازی به منابع زیاد ندارند. در نهایت نیز این بیماران می توانند زندگی های سالم تری داشته و دیگران را بیمار نکنند.”

روش های درمان اچ آی وی یا HIV

مصرف روزانه داروهای مخصوص درمان اچ آی وی – در درمان آنتی رتروویروسی یا ART – تعداد ویروس های موجود در بدن بیمار را کم کرده که همین امر باعث می شود سیستم ایمنی بدن به فعالیت خود ادامه داده و نرخ مرگ و میر و گسترش بیماری مرتبط با ویروس کم شود. حتی حلوی پیشرفت بیماری هم گرفته می شود.
اگر روش درمان آنتی رتروویروسی نبود، با در نظر گرفتن مرحله فعلی عفونت، تعداد ویروس های اچ آی وی در بدن از مرز 30.000 نسخه در هر میلی لیتر از خون فراتر می رفت و به 500.000 نسخه می رسید.
با این که استفاده از روش های نمونه برداری پلاسما در آزمایشگاه، نتیجه آزمایش بررسی تعداد ویروس بسیار دقیق تر می شود اما تمام کشورهای سراسر دنیا امکان استفاده از این تست را ندارند.
اما یافته های جدید نشان می دهند از روش های بسیار بیشتری برای آزمایش می توان استفاده کرد، مثلا استفاده از نمونه های خشک شده لکه خون؛ با این روش موثر می توان بارهای ویروسی را جمع آوری کرد و در موارد بالینی ضروری برای تصمیم گیری های مهم از آن ها استفاده کرد.
اچ آی وی
در 323 مورد انتقال جنسی اچ آی وی که در تمام هشت مطالعه بررسی شد، فقط در دو مورد بود که بار ویروسی شریک جنسی کمتر از 1.000 نسخه در هر میلی لیتر از خون بود. در هر دو مورد نیز تست بار ویروسی حداقل 50 روز قبل از انتقال انجام شده بود و همین امر نشان می دهد احتمالا ظرفیت ویروس بیماران در روزهای بعد از انجام تست زیاد شده است.
به گفته دکتر لارا وجنو، “اصلی ترین هدفی که در درمان آنتی رتروویروسی در بیماران مبتلا به ایدز دنبال می شود، جلوگیری از افزایش میزان ویروس های غیرقابل شناسایی است که همین امر باعث افزایش سلامتی شان شده و نمی گذارد شرکای جنسی و نوزادان آن ها هم به ویروس مبتلا شوند.”
وی در ادامه می گوید، “اما این مطالعات از یک طرف حائز اهمیت هستند زیرا نشان می دهند احتمال انتقال جنسی این ویروس در بارهای ویروسی پایین تقریبا نزدیک به صفر است.”

محدودیت های این مطالعه

در این مطالعه به بررسی انتقال ویروس اچ آی وی از مادر به کودک اشاره ای نشده است؛ این مسئله مهم است زیرا در مورد مادر و کودک، مدت زمان و شدت تماس – در دوران بارداری، زایمان و شیردهی – بسیار بیشتر است.
در مقایسه با انتقال جنسی نیز این ویروس به شیوه ای متفاوت از مادر به نوزاد منتقل می شود.