به تازگی مطالعه ای در یکی از ژورنال های معروف منتشر شده است که به منشا و تفاوت در سلول های ایمنی جنین و رویان در تولید سلول ریه اشاره می کند.

در حال حاضر، چه اطلاعاتی درباره رشد سیستم ایمنی جنین می دانیم؟ چرا این اطلاعات کافی نیست؟

به تازگی مطالعه ای انجام شد و به کاربردهای سلول های ایمنی در تولید دوباره سلول، حفظ حالت ثابت بدن و رشد بافت بدن اشاره کرد. محققان بارها تلاش کرده تا ساختار، زیر شاخه ها و کارکرد سلول های بنیادی و مخاطی را متوجه شوند.

با این حال، همچنان یک شکاف میان دانش محققان درباره این فرایندها و نقش کاربردی سلول های ایمنی در ریه وجود دارد.

سلول های ایمنی، یکی از مهم ترین و حیاتی ترین سلول هایی هستند که از زمان تولد مسئول ادامه بقای جنین هستند. با توجه به این مسئله که سلول های ایمنی مرتبط با ریه از بدن جنین در برابر پاتوژن های موجود در هوا و سموم استنشاق شده محافظت می کنند، یافته های این مطالعه خارق العاده هستند.

یکی از دلایل وجود شکاف گفته شده، ماهیت پیچیده فرایند تفکیک سلول در دوران رشد جنین و نبود روش های مفید برای بررسی این تفکیک ها در دوران بارداری است.

سوالی که باقی می ماند این است که آیا سلول های ایمنی بدن به جز دفاع هم کار دیگری بر عهده دارند یا نه؟ این سلول ها در روند رشد بافت هایی که در آن ها قرار دارند هم نقشی دارند؟ برای پاسخ به این سوال ها، باید تکنیک ها و روش های جدیدی کشف شود. البته بعضی از محققان هم در مطالعات قبلی توانستند اطلاعاتی در این زمینه به دست آورند که البته کافی نبود.

نقش سلول های ایمنی در تولید سلول ریه جنین

سلول ریه؛ درباره مطالعه

هدف محققان از انجام این مطالعه، بررسی رشد موقتی سیستم ایمنی بدن جنین و نقش احتمالی آن در تنظیم رشد ریه می باشد.

آن ها نمونه های رویان و جنین انسانی را هم از یک مرکز دریافت کردند. این جنین ها و رویان ها بین پنج تا 22 هفته عمر داشتند. تست ژنتیکی روی جنین ها هم انجام شد تا مطمئن شوند که آن ها دچار بیماری های ژنتیکی (مثل بیماری هانتینگتون) نیستند.

یافته های مطالعه

بررسی های انجام شده نشان داد که تعداد سلول های ایمنی در مراحل مختلف رشد جنین بسیار تغییر می کنند. سلول های ایمنی پیشرو و ذاتی، مانند میلوئید، سلول های لنفاوی ذاتی و سلول های قاتل طبیعی در مراحل اولیه رشد وجود دارند اما به مرور زمان با سلول های تی و لنفوسیت های بی جایگزین می شوند.

البته سلول های CD45+ در تمام مراحل رشد و بافت های مربوط به ریه حضور دارند اما در هر بازه زمانی و در هر قسمت، تعدادشان تغییر می کند.

سلول ریه؛ نتیجه گیری

محققان در این مطالعه از چندین روش پیشرفته استفاده کردند تا نقش های کاربردی و ساختاری سلول های ایمنی در دوران رشد جنین و رویان را بررسی کنند.

بررسی های صورت گرفته بر روی سلول های ایمنی جنین در هفته پنجم تا 33ام بعد از بارداری، نشان داد که سلول های بی به طور کلی در ریه های رویان تکامل می یابند.

این یافته به تنهایی می تواند تمام یافته ها و ادعاهای قبلی را تکذیب کند؛ از آن جهت که در مطالعات قبلی گفته می شد لنفوسیت های بی فقط در مغز استخوان تولید شده و رشد می کند.