به تازگی مطالعه ای در یک ژورنال به چاپ رسیده است که نشان می دهد بیماری آلزایمر پنج زیرشاخه مولکولی متمایز دارد. هر کدام از این زیرشاخه ها، فاکتورهای ژنتیکی و پاتوژن های مربوط به خود را دارند؛ به عنوان مثال، میزان پیشرفت بیماری و مدت زمان بقای بیمار، در بیماران هر زیرشاخه متفاوت است.

این یافته ها نشان می دهد که برای درمان هر کدام از این زیرشاخه ها باید روش های درمانی متفاوتی را در پیش گرفت.

بیماری آلزایمر و پنج زیر شاخه

بیماری آلزایمر و پنج زیر شاخه؛ پیش زمینه

بیماری آلزایمر یک نوع اختلال مغزی است که عمدتا افراد کهنسال را هدف قرار می دهد. در نتیجه ابتلا به این بیماری، نورون هایی که مسئول حافظه و قدرت تشخیص هستند در بدن فرد از بین می روند.

در حال حاضر، 44 میلیون نفر در سراسر جهان آلزایمر دارند و این رقم با سرعت در حال افزایش است.

این بیماری، اصلی ترین دلیل ابتلا به زوال عقل می باشد و در حال حاضر، هیچ روشی برای درمان قطعی آن وجود ندارد. با روش های فعلی هم فقط می توان علائم بیماری را کنترل کرد.

با این که هنوز دلیل اصلی ابتلا به این بیماری مشخص نشده است، اما به باور دانشمندان، فاکتورهای ژنتیکی و محیطی در ابتلا به آن نقش دارند.

پروتئومیکس، به علم مطالعه درباره واکنش ها، ترکیب و ساختار پروتئین ها و فعالیت های سلولی آن ها گفته می شود. روش های پیشرفته و جدید بسیاری در این شاخه قرار دارد که با کمک آن ها می توان هزاران مولکول و پروتئین را شناسایی و بررسی کرد.

درباره مطالعه

به گفته یکی از محققان، “با توجه به الگوهای مختلف در فرایندهای مولکولی و پروفایل های ریسک ژنتیکی بیماری آلزایمر، برای درمان هر کدام از زیرشاخه های این بیماری باید از روش های منحصر به فرد استفاده شود. به عنوان مثال، شاید روش فعال سازی TREM2 برای بیماران در زیرشاخه یک مفید باشد.”

به تازگی مطالعه ای در همین زمینه انجام شده است که نشان می دهد بیماری آلزایمر صرفا یک بیماری مستقل و واحد نیست؛ بلکه یک واژه عمومی دربرگیرنده مجموعه ای از بیماری ها در سطوح مولکولی متفاوت می باشد. این مطالعه به روش پروتئومیکس انجام شده است.

محققان به منظور انجام این مطالعه، مایع مغزی نخاعی بیماران مبتلا به آلزایمر و افراد کهنسال اما سالم را جمع آوری کردند تا پروتئین های متفاوت در آن ها را شناسایی کنند. نمونه خون آن ها جمع آوری شد. تصویر برداری ام آر آی توسط شرکت کنندگان در هر دو گروه هم انجام شد.

یافته های مطالعه

شرکت کنندگان این مطالعه را 609 فرد مبتلا به آلزایمر و 187 فرد سالم تشکیل می دادند.

از میان شرکت کنندگان بیمار، 107 نفر آن ها از قدرت شناختی مشکلی نداشت، 103 نفر دچار اختلال شناختی خفیف بودند و 209 نفر هم زوال عقل داشتند.

محققان 3.863 پروتئین جدید کشف کردند که از این تعداد، 1.309 پروتئین در بدن شرکت کنندگان هر دو گروه وجود داشت. از این تعداد، 1.058 پروتئین مربوط به بیماری آلزایمر بود. در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که بیماری آلزایمر متشکل از پنج زیرشاخه است.