در مطالعه ای که به تازگی منتشر شده است، محققان به بررسی تاثیر مکمل عصاره قهوه بر بهبود عملکرد شناختی کهنسالان در بازه دو ساله می پردازند.

بهبود عملکرد شناختی کهنسالان با قهوه؛ پیش زمینه

بخش قابل توجهی از جمعیت آمریکا را بزرگسالان بیش از 65 سال تشکیل می دهند؛ علاوه بر این، ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل آن ها را حسابی تهدید می کند. همزمان با افزایش سن، قدرت شناختی کم شده و به طبع آن، ریسک ابتلا به زوال عقل زیاد می شود.

به کمک روش های درمانی که می توانند اولین نشانه های کاهش قدرت شناختی مرتبط با سن را درمان کنند، می توان قدرت شناختی را بهبود بخشید. جدیدترین مطالعات به تاثیر عصاره کاکائو بر بهبود قدرت شناختی در کهنسالان اشاره کردند.

بهبود عملکرد شناختی کهنسالان با قهوه

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه به بررسی تاثیر مصرف منظم مکمل حاوی عصاره قهوه در بهبود قدرت شناختی کهنسالان پرداختند.

داده های این مطالعه مربوط به 573 فرد کهنسال است که برای مدت دو سال در یک مطالعه دیگر حضور داشتند. بعلاوه، از شرکت کنندگان خواسته شده بود یک تست عصب شناختی آفلاین هم انجام دهند. هدف محققان از انجام آزمایش قبلی، بررسی تاثیر مکمل حاوی عصاره قهوه و مولتی ویتامین در پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی عروقی و سرطان بود.

برای انجام این آزمایش نیز محققان داده های شرکت کنندگانی که سابقه سکته قلبی یا سکته مغزی داشتند یا به سرطان یا بیماری های جدی دیگر مبتلا بودند را حذف کردند.

یافته های مطالعه

متوسط سن شرکت کنندگان 70 سال و 49 درصد آن ها خانم بودند. علاوه بر این، 11 درصد آن ها روزانه شکلات و قهوه می خوردند.

محققان شرکت کنندگان را به دو دسته تقسیم کردند: 285 نفر در گروه اصلی و 288 نفر در گروه دارونما قرار داشتند.

در سال اول، 98 درصد از شرکت کنندگان گروه اول و 96 درصد از شرکت کنندگان گروه دوم و در سال دوم، 91 درصد از هر دو گروه نتایج رضایت بخشی را نشان دادند. به عبارت دیگر، عملکرد شناختی افرادی که قهوه و افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، بهتر شده بود.

این مطالعه نشان می دهد که مصرف مکمل حاوی عصاره قهوه در بازه دو ساله نمی تواند باعث بهبود قدرت شناختی در میان کهنسالان شود.

البته افرادی که کیفیت رژیم غذایی شان پایین تر بود، مصرف مکمل های حاوی عصاره قهوه تا حدودی منجر به بهبود قدرت شناختی شان شده بود. به گفته محققان، باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شده و گروه های بیشتری بررسی شوند.