بر اساس یافته های مطالعه جدیدی که به تازگی انجام شده است، بروز یک جهش ژنتیکی در یک پروتئین کوچک یا میکروپروتئین، محافظت از بدن انسان در برابر بیماری پارکینسون را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

این یافته ها، مسیر برای دستیابی به روش های درمانی جدید را فراهم می کنند.

بیماری پارکینسون و پروتئین شناسایی نشده؛ پیش زمینه

این گونه از پروتئین که در میتوکندری یک میکروپروتئین به نام SHLP2 قرار گرفته است، بسیار در برابر بیماری پارکینسون مقاوم است.

افرادی که این جهش در بدنشان رخ می دهد، احتمال ابتلا بیماری پارکینسون در آن ها تقریبا نصف انسان هایی است که این پروتئین در بدنشان وجود ندارد.

این گونه از پروتئین بسیار کمیاب بوده و برای اولین بار در نژاد مردم اروپا مشاهده شد.

بیماری پارکینسون و پروتئین شناسایی نشده

درباره مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “این مطالعه اطلاعات ما را افزایش داد؛ الان می دانیم که چرا یک سری از مردم به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند. بعلاوه، می توانیم روش های جدیدی برای درمان این بیماری خطرناک پیدا کنیم. با توجه به این که اکثر مطالعات بر روی ژن های کد گذاری کننده پروتئین انجام شد، نشان می دهد که میکروپروتئین های نشات گرفته از میتوکندری با این بیماری ارتباط دارند. از این رو، می توانیم روش های جدیدی برای پیشگیری و درمان بیماری های مرتبط با افزایش سن پیدا کنیم.”

در قدم اول، در سال 2016 یکی از محققان متوجه شد که SHLP2 در میتوکندری سلول ساخته می شود.

حالا این گروه از محققان به این نتیجه رسیده اند که این پروتئین می تواند از انسان در برابر ابتلا به بیماری های مرتبط با افزایش سن، مثل سرطان، محافظت کند. بعلاوه، میزان این میکروپروتئین در بدن بیماران مبتلا به پارکینسون تغییر می کند. وقتی که بدن در تلاش برای مبارزه با پیامدهای بیماری پارکینسون است، میزان این میکروپروتئین زیاد می شود اما معمولا بدن شکست می خورد زیرا بیماری پیشرفت کرده و به تعداد کافی از این پروتئین تولید نمی شود.

یافته های مطالعه

محققان منظور انجام این مطالعه از بررسی میکروپروتئین ها شروع کردند. آن ها می خواستند گونه هایی که در این بیماری دخالت دارند را پیدا کنند.

هزاران مطالعه مورد بررسی قرار گرفت تا فقط نقش گونه SHLP2 در آن ها مشخص شود.

دانشمندان با مقایسه گونه های ژنتیکی در DNA میتوکندری بیماران مبتلا به پارکینسون و بیماران گروه کنترل، به این نتیجه رسیدند که یک گونه پروتئینی که نقش محافظتی بالا دارد، در بدن یک درصد از مردم اروپا وجود داشته و ریسک ابتلا به این بیماری خطرناک را تا 50 درصد کم می کند.

در ادامه به این نتیجه رسیدند که این گونه باید ایجاد تغییراتی در توالی آمینواسید و ساختار پروتئین SHLP2 می شود. به واسطه بروز جهش در این پروتئین، این میکروپروتئین بیشتر بیان شده و علاوه بر این، مقاوم تر هم می شود.

بر اساس گفته های محققان، گونه SHLP2 در مقایسه با نمونه های معمولی تر، پایداری و استحکام بیشتری داشته و بیشتر می تواند در برابر میتوکندری مختل شده از بدن محافظت کند.