بر اساس یافته های مطالعه ای جدید، هر زمان که میزان NfL در آزمایش های خون مبتلایان به بیماری ام اس زیاد شده باشد، نشان می دهد که در یک تا دو سال آینده وضع این بیماران رو وخامت خواهد رفت.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، برای اولین بار است که یک بازه زمانی برای وخامت این بیماری تعیین می شود.

پیش زمینه

نزدیک به یک میلیون نفر در آمریکا از بیماری ام اس رنج می برند. زمانی که بیماری پیشرفت می کند، تحرک بیمار کم شده و حالت تشنج، خستگی، از میان رفتن هماهنگی میان اعضای بدن و بی اختیاری را تجربه می کند.

این در حالی است که پیشرفت های اخیر الهام بخش بوده اند و اکنون پزشکان می توانند زمان شروع علائم را به تاخیر انداخته یا حتی به طور کلی جلویشان را بگیرند.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “میزان نشانگر NfL بین یک تا دو سال قبل از تشدید علائم ناتوانی در بیمار زیاد می شود؛ از این رو، با روش های درمانی دیگر می توان جلوی تشدید علائم را گرفت.”

بیماری ام اس

افزایش 91 درصدی ریسک تشدید ناتوانی در بیماران ام اس؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های تقریبا 400 نفر که به مرکز درمانی UUCSF مراجعه کرده و در مطالعه اپیک حضور داشتند و 900 نفر که به مراکز درمانی دیگر در سوییس مراجعه و در مطالعه اس ام اس سی شرکت کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند.

تعداد شرکت کنندگان هر دو مطالعه تقریبا 1.900 نفر بود. از این تعداد، 570 نفر آن ناتوان بودند که وضعیت شان روز به روز بدتر می شد.

یافته های مطالعه

بر اساس گفته های محققان، افزایش میزان نشانگر NfL با افزایش 91 درصدی ریسک تشدید ناتوانی همراه با عود بیماری بعد از تقریبا یک سال همراه است. بعلاوه، افزایش میزان این نشانگر با افزایش 49 درصدی ریسک تشدید ناتوانی بدون عود بیماری در تقریبا بعد از دو سال همراه می باشد.

به گفته نویسنده مشترک این مطالعه، “ما بر این باور هستیم که میزان این نشانگر در خون زمانی بیشتر می شود که هنوز ناتوانی تشدید نشده و خبری از عود بیماری نیست. این الگوی متفاوت خبر از یک فرایند طولانی می دهد که ابتدا میزان ناتوانی اندک بوده و سپس تشدید می شود. دلیل این اتفاقات نیز مرگ سلول های عصبی است که فرایندی آهسته بوده و باعث ناتوانی دائم بیمار می شود. به عبارت دیگر، باید از روش های درمانی دیگر کمک گرفت تا از سلول های عصبی محافظت کرد و جلوی شروع ناتوانی را گرفت.”

وی در ادامه می گوید، “یافته های ما نشان می دهد که رابطه ای موقت میان افزایش میزان NfL و پیشرفت آهسته بیماری ام اس وجود دارد. بعلاوه، ما به نقش حیاتی NfL به عنوان نشانگر اولیه آسیب دیدگی اعصاب نیز اشاره کردیم.”

محققان در ادامه بررسی های خود قصد دارند درباره روش های درمانی تحقیق کنند؛ روش هایی که بلافاصله با افزایش میزان NfL، بتوان جلوی پیشرفت بیماری را گرفت.