بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، در مقایسه با رژیم های غذایی با میزان اندک کربوهیدرات و سرشار از پروتئین و چربی های حیوانی، با تبعیت از رژیم های غذایی با میزان اندک کربوهیدرات اما سرشار از پروتئین های گیاهی و چربی های گیاهی، می توان در بلند مدت وزن را کنترل کرد.

رژیم هایی که میزان کربوهیدرات اندکی دارند، عمدتا از پروتئین ها و چربی های گیاهی و کربوهیدرات های سالم مثل غلات سبوس دار تشکیل شده اند.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “هدف ما از انجام این مطالعه، صرفا جواب دادن به این سوال نبود: رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات را انتخاب کنیم یا فاقد کربوهیدرات؟ ما رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات اندک را بررسی کرده و می خواستیم ببینیم این رژیم در بازه چندین ساله، و نه فقط چندین هفته یا چندین ماه، چه تاثیری بر وزن دارد.”

چربی های گیاهی و کنترل وزن؛ پیش زمینه

تاکنون مطالعات زیادی انجام شده است که نشان می دهند باید میزان کربوهیدرات مصرفی را کم کرد تا در کوتاه مدت کاهش وزن را شاهد بود. با این حال، تاکنون مطالعات زیادی درباره تاثیر رژیم های غذایی کم کربوهیدرات بر کنترل وزن در بلند مدت انجام نشده است.

چربی های گیاهی و کنترل وزن

درباره مطالعه

محققان با استفاده از داده های موجود در چندین پایگاه، اطلاعات مربوط به رژیم غذایی و وزن 123.3321 بزرگسال سالم را بررسی کردند. این داده ها متعلق به سال های 1986 تا 2018 بود.

این داده ها توسط شرکت کنندگان ارائه شده بود و آن ها موظف بودند هر چهار سال یکبار درباره رژیم غذایی و وزن خود به این مراکز اطلاع دهند.

محققان با توجه به میزان پایبندی شرکت کنندگان به پنج دسته از رژیم غذایی با کربوهیدرات اندک، به آن ها امتیاز دادند. این پنج دسته عبارت اند از:

رژیم غذایی کم کربوهیدرات جامع: مجموع کربوهیدرات مصرفی را در نظر دارد.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات حیوانی: بر پروتئین ها و چربی های حیوانی تاکید دارد.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات گیاهی: بر پروتئین ها و چربی های گیاهی تاکید دارد.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات سالم: پروتئین های گیاهی، چربی های سالم و میزان اندک کربوهیدرات های اصلاح شده را در نظر دارد.

رژیم غذایی کم کربوهیدرات ناسالم: متمرکز بر پروتئین های حیوانی، چربی های ناسالم و کربوهیدرات های تامین شده از منابع ناسالم مثل خوراکی های فراوری شده و نان های فراوری شده است.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد رژیم های غذایی که متشکل از پروتئین و چربی های گیاهی و کربوهیدرات های سالم هستند، به کنترل وزن در بلند مدت کمک می کنند.

به طور متوسط، شرکت کنندگانی که از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات جامع، کم کربوهیدرات گیاهی و کم کربوهیدرات ناسالم تبعیت کرده بودند، در مقایسه با دنبال کنندگان رژیم کم کربوهیدرات سالم، شاهد افزایش وزن بیشتری بودند.

این رابطه بیشتر در شرکت کنندگانی دیده میشد که سن شان کمتر از 65 سال بود، دچار اضافه وزن یا چاقی مفرط بودند و/یا فعالیت بدنی کمتری داشتند.

البته نکته جالب این است که تبعیت از رژیم غذایی کم کربوهیدرات گیاهی در بلند مدت نتوانسته بود جلوی افزایش وزن را بگیرد.