یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوجوانان مبتلا به بیماری صرع، در مقایسه با آن هایی که بیماری مغزی ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلال های غذایی قرار دارند.

بر اساس یافته های محققان، حدود 8.4% از کودکانی که بین 10 تا 19 سال سن داشته و در کلینیک درمان صرع بوستون تحت مداوا قرار گرفته بودند، این اختلال ها را داشتند.

بیماری صرع و اختلال های غذایی؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های مربوط به 1.740 نوجوان که حداقل یک بار در مرکز درمان صرع کودکان در بوستون برای درمان هر گونه عارضه ای، مثل حملات صرع، تحت مداوا قرار گرفته بودند را بررسی کردند. این نوجوانان در سال های 2013 تا 2022 به این مراکز مراجعه کرده بودند.

هیچ کدام از شرکت کنندگان در مطالعه دچار ناتوانی ذهنی یا اوتیسم نبودند. از میان آن ها، 146 نفر این اختلال ها را داشتند.

تعداد نوجوانانی که در طول این ده سال در این مرکز تحت مداوا قرار گرفته بودند و اختلال غذایی داشتند، روز به روز در حال افزایش بود. تعداد بیماران مبتلا به صرع که اختلال غذایی داشتند از 12 نفر در سال 2013 به 22 نفر در سال 2022 رسید.

بیماری صرع و اختلال های غذایی

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “نوجوانانی که بیماری صرع دارند، روی خودشان کنترل ندارند به این خاطر که نمی دانند حمله صرع چه موقع شروع می شود.”

وی در ادامه می گوید، “یافته های این مطالعه اهمیت بسزایی دارند زیرا نشان می دهد که نوجوانان مبتلا به صرع ممکن است دچار بیماری های روانشناختی شده و نتوانند نیاز بدن شان به مواد مغذی را تامین کرده و بسیاری از کارهای روزمره شان را انجام دهند.”

نوجوانان مبتلا به صرع که اختلال غذایی داشتند، بیشتر دچار بی اشتهایی عصبی بودند تا پر اشتهایی عصبی یا اختلال پرخوری.

محققان به این نتیجه رسیدند که نوجوانان مبتلا به صرع در صورتی که شاخص توده بدنی شان (BMI) کمتر از مقدار نرمال باشد یا دچار یک نوع حملات خاص به نام تشنج‌ غیرصرعی روان ‌زا باشند، احتمال مشاهده این اختلال ها در آن ها بیشتر می شود.

علاوه بر این، احتمال مشاهده افسردگی، اضطراب، فکر به خودکشی یا سابقه سوء استفاده جنسی در این گروه بیشتر است.

نوجوانان مبتلا به صرع که دچار اختلال غذایی هستند، در مقایسه با افرادی که اختلال غذایی ندارند، حملات صرع در سنین کمتر در آن ها شروع می شود.

نویسنده ارشد مطالعه در پایان به این نکته اشاره می کند که متخصصین در کلینیک های درمان بیماری صرع باید از این موضوع مطلع باشند که اگر نوجوان بیمار دچار این اختلال ها باشد، درمان صرع پرریسک تر می شود. پس باید اول برای درمان اختلال غذایی در این نوجوانان اقدام شود.