چشم انسان شباهت های نورونی و عروقی متعددی با مغز دارد. از این رو، مشخص شده که چشم یک دریچه مستقیم به سمت شناسایی مغز است. با کمک ویژگی های منحصر به فردی که چشم های ما دارد، می توان بیماری های آلزایمر {AD} و دیگر بیماری های مغزی را تشخیص داد.

امروزه تنها در صورتی می توان بیماری آلزایمر را تشخیص داد که فرد خیلی زود چیزهایی را فراموش کند. آزمایش هایی که برای تشخیص این عارضه وجود دارند، شامل انجام معاینات رفتاری یا ذهنی می شوند اما تنها در صورتی می توان ابتلا به  آلزایمر را تایید کرد که بعد از مرگ، مغز فرد بررسی شود.

بیومارکرهایی که امروزه برای تشخیص آلزایمر از آن ها استفاده می شود شامل AB-42، T-tau و p-tau می شود که در مایع مغزی نخاعی وجود دارد و فلوروداوکسی گلوکز و ترکیب B پیتسبورگ می شود که در مغز وجود دارد.

با وجود این که حضور این بیومارکرها برای بررسی آلزایمر ضروری است، مسئله ای که همچنان چالش برانگیز است، اجرای گسترده این بیومارکرهاست.

بیومارکرهای بصری برای تشخیص آلزایمر

معمولا شاهد این هستیم که مبتلایان به آلزایمر علائم دیداری را در خود گزارش می دهند و همین مسئله دانشمندان را تشویق کرده است که به دنبال بیومارکرهای بصری برای تشخیص آلزایمر باشند.

مطالعات انجام شده نشان داده است که علائم تصویری خاص نشان دهنده شروع جنون و همین طور، پیشرفت پلاگ های مربوط به سالخوردگی در نواحی بصری مغز است.

حتما بخوانید: مصرف داروهای ضد افسردگی و کاهش بروز سکته مغزی

همین طور که زمان به جلو می رود و اطلاعات و جزییات بیشتری درباره ترتیب وقایع و تغییرات در تخریب سلول های عصبی آلزایمر به دست می آید، مشخص شده است که بیومارکرهای شبکیه ای نقشی اساسی در تشخیص زود هنگام آلزایمر دارند.

پزشکان مشکلات رایجی که در نتیجه ابتلا به آلزایمر گزارش می دهند شامل: ایجاد سد خونی مغزی، تایید ناقص AB، انقباض عروقی، کاهش غلظت خون در رگ ها و جریان خون می شود.

تازه ترین خبرهای حوزه پزشکی

مغز

در یکی از مطالعات دانشمندان به این نتیجه رسیدند که گونه های مختلف ژن، عامل بروز اختلال متابولیک در چشم هستند.

دانشمندان در طی انجام یک مطالعه جدید تلاش می کنند تا راهکاری جایگزین برای درمان بیماری های چشمی عقبی پیدا کنند.

این احتمال وجود دارد که در شیوه درمانی ژن تراپی بتوان شیوه ای جدید برای حفظ بینایی در افراد مبتلا به ورم رنگیزه ای چشم، پیدا کرد.

تصویر سازی مستقیم نشان ها در آلزایمر در شبکیه چشم می توانند بهترین بیومارکر آلزایمر باشد؛ چرا که این نشانه ویژه آلزایمر است.

با وجود این، در مطالعات در حال انجام باید تایید شود که پلاک های AB در بافت های شبکیه ای چشم وجود دارند و مسئول حفاظت از اندوخته های مغزی هستند. علاوه بر این، مشخص شده است که نوع تصویری آلزایمر {VVAD}، به نسبت بر جوانان تاثیر می گذارد. بیمارانی که به این نوع آلزایمر مبتلا هستند، اغلب با علائم و نشانه های تصویری را در دهه های 50 یا 60 زندگی شان و در نهایت با مشکلات شناختی مواجه می شوند که معمولا در مبتلایان به آلزایمر دیده می شود.

بیومارکرهای غیر شبکیه ای آلزایمر شامل عکس العمل های وابسته به مردمک چشم، مانند اندازه مردمک و پاسخ مردمک به نور، می شود. نباید فراموش کنیم که حرکات چشم نیز نقشی بسزایی در این بیومارکرهای غیر شبکیه ای دارند؛ زیرا  مبتلایان به آلزایمر با خواندن مطالب مشکل دارند؛ برای همین گفته می شود که حرکات سریع چشمی با حافظه ارتباط دارند.

مشخص شده است که دوره کمون در مبتلایان به آلزایمر در دوره حرکات سریع چشمی ارادی بیشتر و در عین حال سرعت حرکات چشمی کمتر است. از دیگر مشکلاتی که این افراد با آن ها مواجه می شود، می توان به ناتوانی در معطوف کردن چشم به هدف یا دنبال کردن یک چشم در حال حرکت اشاره کرد.

صرف نظر از اینکه تشخیص نشانگرهای ابتلا به بیماری های مغزی اهمیت زیادی دارد، این تغییرات بصری را به آسانی می توان تشخیص داد؛ زیرا چشم همیشه در دسترس است و تصویر برداری از شبکیه کار آسانی است. تمام این ویژگی ها باعث شده که بیومارکرهای بصری به موارد جذابی تبدیل شوند.

مطالعه انجام شده در مرکز چشم دوک {Duke eye center}

دانشمندان در مرکز چشم دوک تحقیقاتی انجام داده اندازه که در طی آن به این نتیجه رسیدند که تنها با معاینه چشم می توان خیلی سریع آلزایمر و دیگر انواع بیماری های مغزی را تشخیص داد. در این مطالعه، شبکیه های چشم بیش از 200 نفر بررسی شد. هدف از این کار، پی بردن به هر نوع تفاوت بالقوه میان مبتلایان به الزایمر و افراد سالم بود.

نتایج به دست آمده نشان داده است که افرادی که مغز سالمی دارند، شبکه ای متراکم از رگ های خونی در شبکیه چشم شان وجود دارد که می توان آن ها را در هنگام بررسی چشم مشاهده کرد. این دسته از رگ های خونی که اندازه میکروسکوپی دارند، کمتر در مغزهای بیمار یا مبتلایان به آلزایمر مشاهده می شوند.

حتما بخوانید: کشف یک روش برای درمان سلول های سرطانی مغز

دانشمندان مطالعات خود را با تکنولوژی غیرتهاجمی انجام دادند که به آن مقطع نگاری «همدوسی اپتیکی» {OCTA} می گویند. با کمک این تکنولوژی می توان تصویرهایی با رزولوشن بالا از رگ های خونی کوچک در شبکیه چشم گرفت. از آن جایی که تصور می شود که شبکیه چشم نمونه ای گسترده از مغز است، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که تفاوت های موجود در تراکم رگ های خونی در شبکیه چشم ممکن است نشان دهنده این باشد که رگ های خونی مغزی وجود دارند و از این رو به ما کمک می کنند تا هر چه سریع تر بیماری های مغزی را تشخیص دهیم.

آینده بیومارکرهای بصری آلزایمر

با وجود این که بیومارکرهای بصری آلزایمر هنوز نوپا هستند، اما تشخیص تغییرات شبکیه مرتبط با AB را نشان می دهند که برای پاتوفیزیولوژی آلزایمر بسیار خاص هستند. گفته می شود که کشف این بیومارکرهای بصری نقشی مهم در پیشرفت درک ما از آلزایمر دارند.

انتظار می رود که پیشرفت بیومارکرهای بصری، دری جدید به کشف شیوه های درمانی بی نظیر و تشخیص این عارضه ها باز کند که به واسطه آن ها بتوان کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری مغزی را بهبود بخشد. مطالعات بیشتری باید انجام شود تا بر شیوه های بالقوه برای پیشرفت بیشتر در این حوزه تمرکز کند.