مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، تاثیرات پسته بر کنترل میزان گلوکوز خون صبحگاهی بیماران مبتلا به پیش دیابت و بهبود سلامت عروقی آن ها را بررسی می کند.

پسته و بیماران مبتلا به پیش دیابت؛ پیش زمینه

پیش دیابت، یکی از عارضه های رایج است که نشانه آن، بر هم خوردن میزان گلوکوز خون ناشتا، افزایش میزان هموگلوبین گلیکوزیله شده A1c و کاهش تحمل گلوکوز است.

در صورتی که فرد در میانسالی به پیش دیابت مبتلا شود، ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در 30 سال آینده یک تهدید جدی برای او به حساب می آید.

38 درصد از بزرگسالان در آمریکا به پیش دیابت مبتلا هستند و از این تعداد، 74 درصد از آن ها در خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند.

در حال حاضر، تنها راهکارهایی که برای پیشگیری یا تاخیر از شروع دیابت نوع دو در بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت وجود دارد، در پیش گرفتن یک سبک زندگی سخت و رفتار درمانی، مثل تغییر رژیم غذایی، کاهش وزن و ورزش می باشد.

یافته ها نشان می دهد که اگر فرد شب ها اما قبل از خواب یک میان وعده سبک میل کند، صبح روز بعد دچار هایپرگلیسمی نمی شود. به همین خاطر هم مرکز دیابت آمریکا و یک مرکز دیگر، مصرف خوراکی های سرشار از کربوهیدرات به عنوان میان وعده شب را به بیماران مبتلا به پیش دیابت و دیابت توصیه می کند.

پسته سرشار از فیبر رژیمی و اسیدهای چرب اشباع نشده است؛ این ترکیبات تاثیر مثبت بر تنظیم گلوکوز خون و سلامت قلب و عروق دارند. بعلاوه، بعضی از مطالعات هم نشان داده اند که پسته می تواند میزان گلوکوز خون ناشتا و میزان حساسیت نسبت به انسولین را تنظیم کند.

پسته و بیماران مبتلا به پیش دیابت

درباره مطالعه

در این مطالعه کنترل شده، محققان اثرگذاری پسته و خوراکی های سرشار از کربوهیدرات در کنترل گلوکوز خون ناشتا، کاهش فاکتورهای خطرناک مرتبط با بیماری قلبی عروقی و بهبود کیفیت رژیم غذایی بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت را بررسی می کنند.

51 بزرگسال مبتلا به پیش دیابت در این مطالعه حضور داشتند. محققان به طور تصادفی آن ها را به دو گروه تقسیم کردند. به شرکت کنندگان گروه اول، به عنوان میان وعده شب و برای 12 هفته، هر شب 57 گرم پسته بدون نمک و برشته شده دادند. به شرکت کنندگان گروه دوم هم برای 12 هفته به عنوان میان وعده شب، خوراکی های سرشار از کربوهیدرات داده شد.

دو روز اول و آخر تبعیت از این رژیم غذایی، پارامترهای اولیه و ثانویه شرکت کنندگان بررسی شد؛ این پارامترها شامل گلوکوز خون ناشتا، هموگلوبین گلیکوزیله شده A1c، میزان انسولین، تحمل انسولین، لیپیدها/ لیپو پروتئین ها، سلامت عروق و کیفیت رژیم غذایی بود.

یافته های مطالعه

میزان پایبندی شرکت کنندگان گروه اول به رژیم غذایی برابر با 90 درصد و در شرکت کنندگان گروه دوم 93 درصد بود. کراکر، پاپ کورن و چوب شور، خوراکی های سرشار از کربوهیدرات بودند که بیشتر از غذاهای دیگر مصرف شدند.

یافته های محققان نشان می دهد که اگر بیماران مبتلا به پیش دیابت به عنوان میان وعده شب پسته بخورند، کیفیت رژیم غذایی شان بیشتر شده و به طبع آن، زندگی راحت تری خواهند داشت.