در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان اسپانیایی تاثیر گیاهان و ادویه های معطر موجود در رژیم غذایی مدیترانه ای بر بدن بیماران مبتلا به دیابت ملیتوس نوع دو را بررسی کرده اند.

بررسی های آن ها نشان داد که زیره سیاه، دارچین، زنجبیل، زردچوبه و زعفران حسابی میزان گلوکوز خون روزه داری را کم می کنند.

علاوه بر این، آن ها به این نتیجه رسیدند که اگر این دسته از بیماران زیره سیاه و زنجبیل مصرف کنند، میزان هموگلوبین متصل به گلوکوز زیاد می شود. زنجبیل و دارچین هم می توانند میزان انسولین را کم کنند.

کاهش قند خون با ادویه های معطر

کاهش قند خون با ادویه های معطر؛ پیش زمینه

دیابت ملیتوس نوع دو یکی از عارضه های بسیار خطرناک است که تقریبا 40 میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند. موارد ابتلا به این عارضه در چهار دهه گذشته حسابی زیاد شده است. بعلاوه، سالانه 6.7 میلیون نفر هم به همین خاطر جان خود را از دست می دهند.

فاکتورهای زیادی در این بیماری نقش دارند؛ مثل عوامل ژنتیکی، متابولیسم و محیط. با هدف قرار دادن عواملی که تحت کنترل بیمار هستند، مثل نداشتن تحرک بدنی، چاقی مفرط و تبعیت از یک رژیم غذایی ناسالم، می توان این عارضه را کنترل و کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشید.

در رژیم غذایی مدیترانه ای حسابی بر مصرف روغن زیتون، کربوهیدرات های سالم، مصرف متوسط ماهی، مرغ و لبنیات تاکید می شود. البته مصرف گوشت قرمز و مشروبات الکلی هم محدود می شود.

شواهد موجود نشان می دهد که این رژیم غذایی تاثیر مثبتی بر سندروم متابولیک و دیابت ملیتوس نوع دو دارد. انواع مختلف ادویه ها و گیاهان معطر در این رژیم غذایی قرار دارند که هر کدام مزایای خاصی برای بدن دارند، از جمله مبارزه با تومور، ضد اکسیداتیو، ضدالتهاب و کاهش کلسترول خون.

از همین رو، محققان در این مطالعه می خواهند اثر تمام این ادویه های معطر بر وضعیت گلیسمیک بیماران مبتلا به دیابت ملیتوس نوع دو را بررسی کنند.

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، تمام داده های موجود در چندین پایگاه داده را بررسی کردند. در بازبینی سیستماتیک تعداد 77 مقاله و در تحلیل متا 45 مقاله (3.050 شرکت کننده) بررسی شد.

یافته های مطالعه

از 11 مقاله، در شش مقاله گفته شده بود که دارچین می تواند گلوکوز روزه داری را کم کند.

در هفت مقاله گفته شده بود که زردچوبه در مقایسه با دارونما، منجر به کاهش قابل توجه گلوکوز روزه داری می شود.

بررسی بقیه مقالات هم نشان داد که زنجبیل و زیره سیاه هم می توانند قند خون را کم کنند. اما در رابطه با زغفران، مصرف همزمان این گیاه با داشتن فعالیت بدنی اثرات خارق العاده ای بر کاهش قند خون دارد.

به طور کلی، اول از همه زیره سیاه و در جایگاه های بعد دارچین و زنجبیل موجب کاهش قابل توجه گلوکوز روزه داری می شوند.

البته به گفته محققان این مطالعه یک سری محدودیت دارد؛ به این خاطر که وزن، شاخص توده بدنی و تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی بیمار در نظر گرفته نشده اند.