در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان رابطه میان بیماری کبد چرب غیرالکلی در مبتلایان به دیابت ملیتوس نوع دو و مرگ و میر به خاطر هر دلیلی و بیماری قلبی عروقی را بررسی می کنند.

بررسی های آن ها نشان داد افرادی که به بیماری کبد چرب غیرالکلی و این نوع دیابت مبتلا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر به هر دلیلی قرار دارند.

بیماری کبد چرب غیرالکلی و دیابت ملیتوس نوع دو؛ پیش زمینه

تعداد مبتلایان به بیماری کبد چرب غیرالکلی در سراسر جهان در حال افزایش است. این بیماری اغلب موجب بروز اختلال های متابولیک، از جمله مقاومت در برابر انسولین می شود. علاوه بر این، به کبد آسیب زده و باعث ابتلا به بیماری قلبی عروقی می شود.

اصلی ترین دلیل مرگ و میر در سراسر جهان و به ویژه در میان بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی، بیماری قلبی عروقی است.

دیابت ملیتوس نوع دو یکی از فاکتورهای خطرناک در ابتلا به بیماری قلبی عروقی است و ریسک ابتلا و شدت بیماری کبد چرب غیرالکلی را هم زیاد می کند.

رابطه پیچیده میان بیماری کبد چرب غیرالکلی و این نوع دیابت نشان می دهد که ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی را هم زیاد می کند.

مطالعات قبلی نشان می دهند ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در مبتلایان به دیابت ملیتوس نوع دو بیشتر است. اما مشکلی که وجود دارد، کم بودن تعداد شرکت کنندگان این مطالعات است. به همین خاطر، در این مطالعه محققان تمام مردم را بررسی کرده اند.

بیماری کبد چرب غیرالکلی و دیابت ملیتوس نوع دو

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های موجود در پایگاه داده اطلاعات سلامت عمومی را بررسی کردند.

این شرکت کنندگان از مطالعه حذف شدند: آن هایی که کمتر از 20 سال سن داشتند، روزانه بیشتر از 30 گرم مشروبات الکلی مصرف می کردند، اطلاعات شان کامل نبود، سابقه ابتلا به دیابت ملیتوس نوع یک، هپاتیت بی مزمن، هپاتیت سی، سیروز کبدی، هپاتوسلولار کارسینوما یا بیماری قلبی عروقی داشتند.

در مجموع، 7.796.763 نفر انتخاب شدند. به طور میانگین، محققان 8.13 سال شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند.

اطلاعات مربوط به سبک زندگی شرکت کنندگان، مثل سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، ورزش منظم و وضعیت اجتماعی اقتصادی هم جمع آوری شد.

یافته های مطالعه

از میان شرکت کنندگان، 6.49 درصد آن ها دیابت ملیتوس نوع دو داشتند. 22.04 درصد و 11.11 درصد هم به ترتیب به بیماری کبد چرب غیرالکلی درجه یک و درجه دو مبتلا بودند.

همزمان که شدت بیماری کبد چرب غیرالکلی بیشتر میشد، میزان بروز بیماری قلبی عروقی، سکته ایسکمیک، سکته قلبی و مرگ و میر به هر دلیلی هم بیشتر میشد. بعلاوه، این مورد بیشتر در افرادی دیده میشد که به دیابت ملیتوس نوع دو مبتلا بودند.

از طرف دیگر، بیماری کبد چرب غیرالکلی ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی، بروز سکته ایسکمیک، سکته قلبی و مرگ و میر به هر دلیلی را بیشتر در مبتلایان به این نوع دیابت زیاد می کند.

دیابت ملیتوس نوع دو؛ نتیجه گیری

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که بیماران مبتلا به دیابت ملیتوس نوع دو و حتی نوع خفیف کبد چرب غیرالکلی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی عروقی و مرگ و میر به هر دلیلی هستند.