رشد آلت تناسلی آقایان در دوران بلوغ و از ناحیه ی قطر و طول، شروع  می شود. پس از پایان دوره ی بلوغ، احتمال اینکه اندازه ی آلت تناسلی بیشتر شود، بسیار کم است و بعید به نظر می رسد. البته برخی آقایان در ابتدای 20 سالگی، ممکن است که اندازه ی آلت تناسلی شان تغییر کند.

بسیاری از آقایان در برخی مواقع، نسبت به اندازه ی آلت تناسلی خود نگران و حساس می شوند. همچنین برای بسیاری از افراد خصوصا مادران سوال پیش می آید که رشد طول آلت تناسلی فرزندان آن ها از چه سنی آغاز می گردد. حتی برای نوجوانان نیز در این سن یک سوال چالش برانگیز بوده و افراد مایل هستند بدانند که این فرآیند درست از چه زمانی آغاز می گردد و چه مراقبت هایی در این خصوص لازم است. در ادامه با ما همراه باشید تا تحلیلی دقیق بر این موضوع داشته باشیم.

آلت تناسلی از کی شروع به رشد می کند؟

پسران از سن 15 سالگی به بلوغ می رسند. رشد آلت تناسلی از سنین بین 12 سالگی آغاز گردیده و تا 16 سالگی این روند به صورت تدریجی ادامه می یابد.

ممکن است طی چند هفته و یا چندین روز آلت تناسلی رشد داشته باشد و در بازه ی چند ماهه ای رشد متوقف گشته و مجددا آغاز گردد.

پس آغاز رشد از سن 12 سالگی شروع می شود. در برخی افراد دیگر نیز ممکن است در سن 10 سالگی و با سرعت بسیار پایینی رشد آلت تناسلی آغاز گردد.

تغییرات دیگری که در دوران بلوغ بر آلت تناسلی و دستگاه تناسلی رخ می دهد، عبارت است از:

  • رشد بیضه ها؛
  • نازک شدن و قرمز شدن بیضه ها؛
  • رشد موهای ضخیم در اطراف آلت تناسلی مرد؛
  • ترشح شبانه ی مایع منی یا “ارگاسم شبانه” که در هنگام خواب رخ می دهد؛
  • نعوظ های مکرر و انزال.

اندازه آلت جنسی مردان

میانگین اندازه ی آلت تناسلی مردان

تحقیقاتی بر روی 15،521 نفر در سراسر جهان انجام گرفت. نتایج به دست آمده نشان داده است:

  • « متوسط طول آلت تناسلی در مردان قبل از برانگیختگی، 9.16 سانتی متر یا 3.61 اینچ؛
  • هنگام برانگیختگی، 13.12 سانتی متر یا 5.16 اینچ؛
  • اندازه دور آلت تناسلی( قبل از برانگیختگی) به طور متوسط9.31 سانتی متر یا 3.67 اینچ؛
  • ( هنگام بر انگیختگی)11.66 سانتی متر یا 4.59 اینچ می شود».

بررسی ها نشان داده است که اکثر مردانی که معتقدند اندازه ی آلت تناسلی شان کوتاه است، در واقع اندازه آلت تناسلی آن ها متوسط و  در محدوده ی طبیعی است.

اندام تناسلی تا چه سنی رشد می کند؟

شاید برایتان سوال باشد که الات تناسلی تا چند سالگی رشد میکند ؟ یا چرا بعد از گذشت زمان چرا التم رشد نمی کند؟ باید بگوییم که بین سنین 18 تا 21 سالگی رشد آلت تناسلی متوقف می گردد. در برخی افراد ممکن است دیگر از 18 سالگی هیچ طول رشدی نداشته باشند. بعضی افراد دیگر نیز از سن 21 سالگی هیچ رشدی ندارند.

در حالت کلی طول رشد آلت تناسلی در سنین 11 الی 15 سالگی هر ساله 1 سانتی متر و 27 میلی متر می باشد. به عبارتی به طور میانگین طول رشد به این میزان می باشد.

سرعت رشد از این سنین تا 18 الی 21 سالگی کمتر می باشد.

در سنین بعد از 21 سالگی و تا 30 سالگی اگر چاق باشید و رفته رفته وزن و چربی کم کنید، احتمالا آلت تناسلی تان خود را بیشتر نشان خواهد داد و بزرگتر خواهد شد.

آیا رشد آلت تناسلی کاری امکان پذیر است یا خیر؟

محصولات زیادی از جمله: دستگاه های مختلف، قرص ها و کرم های مختلف همه روزه تبلیغ می شوند. سازندگان این محصولات ادعا می کنند که طول آلت تناسلی را می توان با این موارد افزایش داد. همچنین در اینترنت، ادعاهای زیادی، مبنی بر تاثیر تمرینات کششی مختلف در افزایش طول آلت تناسلی، وجود دارد.

بنیاد مراقبت ارولوژی گفته است که تقریباً هیچ یک از این موارد اثر گذار نیستند؛ البته برخی از تحقیقات محدود نشان داده شده است که می توان فقط طول آلت تناسلی را افزایش داد، نه دور آن را. برای این که به بهترین نتیجه ی ممکن برسید، لازم است که به مدت 4 الی 6 ماه ، روزانه چند ساعت از این دستگاه ها استفاده کنید.

به جای استفاده از دستگاه ها و کرم های مختلف برای افزایش طول آلت تناسلی، توصیه می شود که افراد به مشاور مراجعه کنند تا بتوانند با تقویت اعتماد به نفس خود، دیگر به این مشکل فکر نکنند. همچنین چند ترفند وجود دارد که افراد می توانند با استفاده از آن، آلت تناسلی خود را بزرگ کنند. این موارد شامل موارد زیر می باشد:

  • کاهش وزن (در صورت داشتن اضافه وزن خصوصا در اطراف معده)؛
  • کوتاه کردن موهای ناحیه ی شرمگاهی.

فرزند خود را بی جهت نگران نکنید

معمولا پسران در این سنین با دوستان و همسالان خود تعامل داشته و درباره طول رشد آلت تناسلی خود سوال می کنند. ممکن است فرزند شما احساس کند که اندازه آلت تناسلی او با سایر همسالانش متفاوت است و این موضوع باعث شود که اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

حتما به فرزند خود توضیح بدهید که روند رشد در سنین مختلف متفاوت است و آلت تناسلی تا 21 سالگی امکان رشد دارد. رشد کودک شما، چه کند باشد و چه سریع، با سرعت مناسبی برای او اتفاق می افتد.

باید حتما به فرزند خود کمک کنید تا با بدن در حال تغییر خود سازگار شود.

اگر فرزندان پسر خجالت می کشند که در این خصوص با مادر صحبت کنند بهتر است که پدران در این دوران پیش قدم شوند. شما می توانید کتاب هایی را در ارتباط با بلوغ جنسی تهیه نموده و به فرزند خود هدیه دهید تا او احساس خجالت نکند.

 خرافات در ارتباط با اندازه و رشد آلت تناسلی آقایان

بعضی از افکار غلط در ارتباط با شکل و اندازه ی آلت تناسلی مردان وجود دارد. برخی از این خرافات باعث می شوند که مردان احساس ناکامی و استرس داشته باشند. این افسانه ها عبارتند از:

1. اندازه کفش با اندازه آلت تناسلی ارتباط دارد

یک عقیده ی رایجی وجود دارد که نشان می دهد اندازه ی پا یا دست یک مرد، نشانگر اندازه آلت تناسلی اوست. این عقیده، کاملا نادرست است! هیچ ارتباطی بین اندازه ی کفش و آلت تناسلی یک مرد، وجود ندارد.

2. اندازه واقعی آلت تناسلی نابرانگیخته  زمانی مشخص می شود که در حالت نعوذ باشد

هیچ ارتباطی بین اندازه ی آلت تناسلی یک مرد، زمانی که در حالت نعوذ است یا در حالت عادی است، وجود ندارد. طول آلت تناسلی از فردی به فرد دیگر، متفاوت می باشد. و عوامل زیادی می توانند بر طول آن تأثیر بگذارد؛ مانند: دمای اتاق.

3. بیشتر افراد تمایل دارند که اندازه ی آلت تناسلی شریک زندگی شان بزرگ باشد

به نظر می رسد بسیاری از مردان معتقدند که اگر اندازه ی آلت شان بزرگ تر باشد، شریک زندگی شان راضی تر و خوش حال تر می شود. با این حال، تحقیقات مختلف نشان داده که این عقیده کاملا غلط است. به عنوان مثال: نتایج مطالعه در سال 2006، گزارش داده است كه فقط 55٪ از شركت كنندگان مرد از اندازه آلت تناسلی خود راضی هستند، در حالی كه 85٪ از شركت كنندگان زن از اندازه آلت تناسلی شریک زندگی خود ابراز رضایت كردند.

4- رشد آلت تناسلی و آلت تناسلی بزرگ تر رضایت جنسی را افزایش می دهد

نگرانی دیگر برخی از مردان این موضوع است که آلت تناسلی بزرگ تر، باعث افزایش لذت جنسی برای خود و شریکشان می شود. با این حال، حداقل یک مطالعه از سال 2001 نشان داده است که اندازه ی دور آلت تناسلی نسبت به اندازه ی طول آلت تناسلی، رضایت بیشتری در پی دارد.

همچنین لازم به ذکر است که چندین عامل دیگر در میزان رضایت جنسی نقش دارند، از جمله: عوامل مرتبط با روابط فردی، شریک زندگی و روابط آن دو. به عنوان مثال: تحقیقات نشان داده است که میزان ارتباط، خلق و خوی فرد و تمایلات او، در افزایش لذت جنسی نقش دارند.

برخی از متخصصان معتقدند:« عاشق بودن و عاطفی بودن مرد، از اندازه ی آلت تناسلی مرد، برای زنان مهم تر است. و این دو عامل باعث افزایش رضایت جنسی در زنان می شود».

میکروپنیس (آلت تناسلی کوچک) چیست؟

میکروپنیس کوچک بودن اندازه ی آلت تناسلی است. اما معمولاً دارای شکل ساختار یافته ای است. این عارضه، از ناهنجاری های هورمونی یا ژنتیکی نشات می گیرد. پزشکان معمولا این بیماری نادر را زمانی تشخیص می دهند که آلت تناسلی به اندازه ی 2.5 درجه از حد استاندارد میانگین طول آن، انحراف داشته باشد.

اگر اندازه ی آلت تناسلی در بزرگسالان زیر 9.3 سانتی متر (یا 3.66 اینچ) باشد، پزشکان این مشکل را میکروپنیس تلقی می کنند. اگرچه درمانی برای این مشکل وجود ندارد، هورمون درمانی می تواند میزان رشد آلت تناسلی را در کودکان مبتلا به میکروپنیس تحریک کند. روشی دیگر برای حل این مشکل، جراحی است. تشخیص و درمان سریع، بهترین نتیجه را می دهد.

رشد آلت جنسی کی متوقف می شود

لازم است بدانید که میکروپنیس عارضه ای بسیار نادر است. بین سال های 1997 تا 2000 فقط 1.5 کودک از هر 10000 کودک( حدود 0.015 درصد) به میکروپنیس مبتلا شده اند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

مردانی که از ظاهر آلت تناسلی خود یا نحوه عملکرد آن ناراضی هستند، باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

پزشک می تواند در مورد اندازه و شکل آلت تناسلی مرد، بعضی از معاینات و مراقبت هایی تجویز نماید. پزشک همچنین می تواند در مورد بعضی از مسائل بهداشتی فرد، تحقیق کند تا بتواند علت را تشخیص دهند و برنامه درمانی مناسبی تهیه نماید. والدینی که گمان می کنند فرزندشان دچار عارضه ی میکروپنیس است، باید به پزشک مراجعه کنند. درمان زودرس اغلب بهترین نتیجه را می دهد.

خلاصه مطلب

بسیاری از مردان نگران ظاهر آلت تناسلی خود در برخی از ابعاد زندگیشان می باشند. خرافات و بعضی باور های غلط رایج اغلب میزان این نگرانی ها را بیشتر می کند. دانستن حقایقی در مورد متوسط اندازه ی ​​آلت تناسلی، ممکن است به افراد کمک کند تا به بدن خود اطمینان و اعتماد بیشتری داشته باشند.

همانطور که به نظر می رسد تحقیقات نشان داده است: «بیشتر آقایان اندازه ی آلت تناسلی خود را در حد سایز متوسطی ارزیابی می کنند.» همچنین مطالعات مختلف نشان داده است: « بیشتر خانم ها از اندازه  آلت تناسلی شریک زندگی خود راضی هستند. کسانی که نگرانی های مداوم در مورد اندازه آلت تناسلی خود دارند، می توانند برای آرامش خاطر خود به روانپزشک یا مشاور مراجعه کنند».