منی سالم سفید رنگ و ژله ای مانند مثل تخم مرغ خام است. تغییر رنگ اسپرم، تغییرات ناچیز و اندک در رنگ، بافت و حتی بوی منی کاملا طبیعی بوده و مسئله نگران کننده ای نیست.

در بعضی از موارد تغییر رنگ اسپرم، نشانه ابتلا به یک بیماری زمینه ای است. مثلا ممکن است خون در منی وجود داشته یا این که فرد به عفونت مبتلا شده باشد که در هر دو صورت فرد باید تحت درمان قرار بگیرد.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تغییر رنگ و بافت اسپرم، دلایل، علائم در هر کدام از موارد و راه های درمان اشاره می کنیم.

چرا رنگ اسپرم تغییر می کند؟

مایع منی بخشی مهم از دستگاه تولیدمثل آقایان و حاوی اسپرم است اما این ترکیب پیچیده، حاوی ترکیب های دیگری هم است؛ مثل ویتامین، آنزیم، مواد معدنی، پروتئین ها، آنتی اکسیدان ها و قند.

اسپرم به واسطه این ترکیب ها رشد کرده و در برابر فاکتورهای محیطی مصون باقی می ماند.

در صورتی که محتوای منی تغییر کند، ظاهر و ویژگی های آن که در قسمت بالا به آن ها اشاره کردیم هم تغییر می کنند.

وقتی منی با دیگر ترکیبات موجود در مایع منی مثل خون، چرک، ادرار یا دیگر مایعات در دستگاه گوارش یا مجرای پیشاب ترکیب شود، رنگ آن تغییر می کند.

علت های تغییر رنگ اسپرم

علت های تغییر رنگ اسپرم

دلایل زیادی برای تغییر رنگ اسپرم وجود دارد و با توجه به علایم و رنگ آن می توان مشخص کرد که آیا فرد به بیماری مبتلا است یا نه.

اسپرم بی رنگ ( شفاف )، سفید یا خاکستری به چه معناست؟

علت بی رنگ شدن اسپرم چیست؟ منی بی رنگ، شفاف، سفید یا خاکستری بودن رنگ منی کاملا طبیعی است.

اسپرم از مواد معدنی، پروتئین، هورمون و آنزیم های متعددی ساخته شده است که همگی در رنگ و بافت آن تاثیر می گذارند.

غده پروستات موادی که در تغییر رنگ اسپرم نقش دارند را تولید می کند که این مواد عبارتند از:

  • سیتریک اسید؛
  • فسفات اسید؛
  • کلسیم؛
  • سدیم؛
  • زینک؛
  • پتاسیم؛
  • آنزیم های تجزیه کننده پروتئین؛
  • فیبرینولیزین.

سایر اجزا این ماده توسط غده های کیسه ای، غده کوپر و غده وابسته به مجرای پیشاپ آزاد می شوند.

قرمز یا صورتی رنگ شدن اسپرم

در صورتی که رگه ای صورتی، قرمز یا قهوه ای رنگ در داخل منی وجود داشته باشد، نگران کننده است و عمدتا نشان دهنده وجود خون در اسپرم است که پزشکان به آن هماتوسپرمی می گویند.

دلایل متعددی برای این تغییر رنگ اسپرم وجود دارند و البته خطر زیادی فرد را تهدید نمی کند. در ادامه به بررسی دلایل قرمز یا صورتی رنگ شدن اسپرم می پردازیم.

پاره شدن رگ خونی

در صورتی که رگ خونی پاره شود، کمی خون در منی ترکیب شده و باعث تغییر رنگ آن می شود. در نتیجه، منی به رنگ صورتی یا قرمز در می آید.

در صورتی که مدت زیادی از پاره شدن رگ خونی گذشته باشد، منی به رنگ قهوه ای در می آید.

آسیب دیدگی، داشتن رابطه جنسی خشن یا خود ارضایی باعث پاره شدن رگ های خونی در این قسمت از بدن می شود. در صورتی که این علایم ناپدید شده و فرد با هیچ مشکل دیگری مواجه نشود، خطری فرد را تهدید نمی کند.

عفونت

در نتیجه ابتلا به بعضی از عفونت ها، خون با منی ترکیب شده و با توجه به این که خون تا چه اندازه تازه است، رنگ منی تغییر می کند.

برای این که با قطعیت بگویید به عفونت مبتلا شده اید و عفونت عامل تغییر رنگ منی است، باید به علایم دیگر ناشی از عفونت توجه داشته باشید.

مشکلات برای پروستات

بروز بعضی از مشکلات برای پروستات باعث تغییر رنگ یا بافت منی می شود. این وضعیت های مرتبط با پروستات باعث تحریک بروز این تغییرات می شوند:

  • التهاب پروستات؛
  • عمل جراحی پروستات؛
  • بعد از بافت برداری از پروستات؛
  • سرطان پروستات.

بالا بودن فشار خون

عواقب ناشی از بالا بودن فشار خون باعث بروز اختلال هایی در سیستم های بدن می شود. وقتی فشار خون بالا باشد، در دستگاه گوارشی خون وارد منی شده و رنگ آن تغییر می کند.

باید داروهای مخصوص فشار خون بالا مصرف شوند تا رنگ اسپرم به حالت عادی بازگردد.

تغییر رنگ اسپرم به قهوه ای و مشکی

علت قهوه ای شدن رنگ اسپرم این موارد می باشد:

صدمه دیدن یا خونریزی شدید

در صورتی که منی به رنگ قهوه ای تیره یا مشکی در بیاید، نشان دهنده خونریزی شدید یا وجود خون در بدن برای مدت زمان طولانی است.

آسیب دیدگی های شدید مثل آسیب دیدن ستون فقرات یا نواحی تناسلی باعث بروز این وضعیت می شوند.

البته این را هم نباید فراموش کنید که گاهی اوقات ستون فقرات آسیب می بیند اما خبری از خونریزی شدید نیست اما باز هم رنگ منی تیره می شود.

فلزات

وقتی میزان فلزات سنگین در بدن و خون بسیار زیاد شود، در بعضی از موارد منی تیره رنگ می شود. در مطالعه ای مشخص شد که خون افرادی که مایع منی شان تیره رنگ است، غنی از فلزات سنگین مثل منیزیم، سرب یا نیکل است.

علت وجود این میزان از فلزات سنگین در بدن می تواند مصرف غذاهای مسموم، آب یا دیگر فاکتورهای محیطی باشد.

سبز یا زرد رنگ شدن اسپرم

دلایلی که باعث می شوند اسپرم به رنگ زرد یا سبز در بیاید، عبارت اند از:

ابتلا به عفونت

در صورتی که رنگ منی به زرد تا سبز تغییر کند، ابتلا به عفونت های مجرای ادراری یا عفونت های جنسی مانند کلامیا یا سوزاک عامل آن است.

اگر دلیل سبز تا زرد رنگ شدن اسپرم ابتلا به این عفونت ها باشد، منی با بوی بدی هم همراه است.

انزال نامرتب

وقتی منی زرد رنگ می شود، ممکن است نشان دهنده انزال نامرتب باشد. در صورتی که انزال نامرتب باشد، منی فرصت بیشتری برای ترکیب شدن با سایر مواد دارد و از این رو، رنگ آن تغییر می کند.

ایجاد تغییر در رژیم غذایی

در صورتی که منی با ویتامین ها یا داروهای خاص ترکیب شود، رنگ آن تغییر می کند. اگر تنها نشانه ای که مشاهده می کنید همین تغییر رنگ است و بعد از مدتی نشانه برطرف می شود، هیچ خطری شما را تهدید نمی کند.

ممکن است خوراکی های رنگ دار هم در بعضی از موارد رنگ منی را تغییر دهند. در مواردی که فرد غذاهایی با رایحه زیاد بخورد مثل سیر، پیاز، مارچوبه یا کلم بروکلی، بوی منی هم تغییر می کند.

ادرار

ممکن است منی در مجرای پیشاب با قطرات ادرار ترکیب شود و به همین خاطر، زرد رنگ شود.

البته این مسئله هم نگران کننده نیست.

یرقان

زمانی فرد به یرقان مبتلا می شود که کبد تمام بیلی روبین موجود در بدن را حذف نکرده و مقدار آن زیاد شود. بیلی روبین یک رنگدانه طبیعی زرد رنگ است که حاصل شکستن سلول های قرمز خونی توسط بدن می باشد.

در عین حال که یرقان باعث زرد رنگ شدن پوست می شود، رنگ منی را هم تغییر می دهد.

میزان بالای گلبول های سفید خون

وقتی مقدار گلبول های سفید خون در منی زیاد شود، باعث تغییر رنگ و عمدتا زرد رنگ شدن آن می شود.

بالا رفتن تعداد گلبول های سفید در منی تاثیر ثانویه دیگر بیماری ها و مشکلات است؛ مثل ابتلا به عفونت ادراری، عفونت پروستات یا عفونت های جنسی.

بالا رفتن تعداد این سلول های خونی در منی در بعضی از موارد نشانه ابتلا به یک اختلال خودایمنی هم می تواند باشد.

عفونت پروستات

ابتلا به عفونت پروستات باعث زرد رنگ شدن منی می شود. وقتی باکتری ها از مجرای ادراری وارد غده پروستات می شوند، رنگ منی تغییر می کند.

دیگر علایم ناشی از ابتلا به عفونت پروستات عبارت اند از:

  • دفع سخت ادرار؛
  • احساس درد در هنگام دفع ادرار؛
  • احساس به دفع مکرر ادرار؛
  • احساس درد در قسمت پایین شکم؛
  • احساس درد در قسمت پایین کمر؛
  • احساس درد در هنگام انزال؛
  • تب؛
  • لرز.

اگر احتمال می دهید به عفونت پروستات مبتلا شده اید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

درمان تغییر رنگ اسپرم

درمان تغییر رنگ اسپرم

در مواردی که وجود خون در منی باعث تغییر رنگ آن می شود، مدت زمان مشاهده خون، سن بیمار و مشاهده علایم دیگر در روش درمان تاثیرگذار هتند.

اگر سن تان کمتر از 40 سال است، علایم ناشی از ابتلا به عفونت های ادراری را مشاهده نمی کنید، در خطر ابتلا به بیماری های دیگر قرار ندارید و فقط یک بار در منی خون مشاهده کردید، احتمالا نیازی به درمان نباشد. این نشانه به خودی خود برطرف می شود.

در صورتی که دلیل وجود خون در منی شناسایی شود، پزشک این داروها را تجویز می کند:

  • اگر فرد عفونت کرده باشد، داروهای آنتی بیوتیک تجویز می شود؛
  • داروهای ضد التهاب؛
  • فیناستراید (این دارو عمدتا برای درمان پروستات بزرگ شده استفاده می شود اما اگر وجود خون در اسپرم به خاطر پارگی رگ های خونی در پروستات باشد، مصرف می شود)؛
  • دارو برای درمان مشکلات دیگر.

وقتی که مشکلاتی برای پروستات به وجود می آید و در نتیجه آن رنگ منی تغییر می کند، باید بیماری اصلی درمان شود تا مشکل تغییر رنگ منی برطرف شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بعضی از دلایل تغییر رنگ منی مسئله نگران کننده ای نیستند و نیازی به مراقبت های پزشکی ندارند. البته اگر این تغییرات ادامه دار و با علایم دیگر همراه بودند، مثل بوی بد یا وجود خون برای طولانی مدت در منی، فرد باید به مراکز درمانی مراجعه کند.

اگر علایم ناشی از مشکلات پروستات را مشاهده کردید، باید به دکتر بروید. این علایم شامل دفع ادرار همراه با درد، التهاب در ناحیه تناسلی و محدوده لگن، احساس فشار در قسمت روده بزرگ یا احساس مداوم به دفع مدفوع می شود.

شناسایی و درمان زود هنگام این وضعیت شانس درمان مشکل زمینه ای را بالا می برد.