عدم تقارن سینه ها ، پدیده ای است که اندازه سینه ها و حتی نوک آن ها با یک دیگر تفاوت دارد و سینه ها در یک راستا و یک اندازه نیستند. ماموگرافی یا عکس برداری از پستان ها،  اندازه یا تراکم پستان نامتقارن را به خوبی نشان می دهد.

در این مقاله از دکتر چک قصد داریم تا ارتباط این عوامل با سلامت زنان را به شما بگوییم. همچنین به علل و تشخیص سینه های نامتقارن، فرم طبیعی سینه ها، زمان مراجعه پزشک و مفهوم سینه های نامتقارن در ماموگرافی، می پردازیم. با ما همراه باشید…

بیشتر سینه های خانم ها از نظر سایز، شکل و موقعیت اندکی متفاوت هستند. سینه ها یا نوک پستان های نافرم، معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند. با این حال، بافت پستان یا میزان سفتی پستان که خیلی ظاهرش را  تغییر می دهد، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان ارتباط دارد. ماموگرافی های منظم غیر عادی بودن وضعیت سینه و تغییرات بافت سینه را به خوبی نشان می دهند.

آیا عدم تقارن سینه ها امری طبیعی است؟

در بیشتر موارد عدم تقارن پستان کاملاً طبیعی است. در حقیقت، دو طرف بدن ممکن است کمی متفاوت باشد، اگرچه عدم تقارن در سینه ها برجسته تر و متمایز تر به نظر می رسد. اگر متوجه تغییر در اندازه یا شکل یکی از سینه هایش شدید، برای یافتن علت تغییر، باید به پزشک مراجعه کنید. تفاوت مهم، در سایز یا شکل بین دو پستان، کمتر دیده می شود. این عامل همیشه باعث ایجاد مشکلات پزشکی نمی شود، اما پزشک می تواند در این خصوص به شما مشاوره دهد.

آیا عدم تقارن پستان نشانه ی سرطان است؟

سینه های نافرم معمولاً دلیلی برای نگرانی ندارد. با این وجود، باید ماموگرافی های منظم انجام شود تا مطمئن شوید که هر گونه وضعیت غیرعادی در مراحل اولیه شناخته می شود.

علت بزرگ بودن سینه چپ چیست ؟

تحقیقات سال 2015 نشان داده است:« زنانی که سینه هایشان به اندازه ی 20 درصد با دیگری تفاوت دارد، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار داشته باشند.» هرگونه تغییر غیرعادی در پستان ها باید توسط پزشک معاینه شود. این تغییرات شامل موارد زیر است:

  • توده ای در داخل یا اطراف پستان؛
  • توده ای در زیر بازو؛
  • بافتی که در نزدیکی پستان یا زیر بازو موجب ضخیم بودن یا سفتی آن می شود؛
  • تغییر در سایز یا شکل پستان؛
    تغییر در نوک پستان، مانند: فرو رفتن به  داخل؛
  •  ترشح مایع از نوک پستان؛
  •  قرمزی، خارش یا زبر شدن پوست اطراف پستان؛
  •  کم رنگ شدن یا چروک شدن پوست.
حتما بخوانید : علت درد پستان ها چیست و چگونه درمان می شود ؟

عدم تقارن سینه و نتایج ماموگرافی

ماموگرافی ممکن است برای هرگونه ناهنجاری در سینه، از جمله غده ها به کار رود و از این طریق سینه ها آزمایش می شوند. ماموگرافی استفاده از اشعه ی X برای بررسی هر گونه وضعیت غیر عادی از جمله: کیست و غده در سینه هاست.  ماموگرافی  نشان می دهد که پستان ها تراکم و اندازه های مختلفی دارند. به این وضعیت، «عدم تقارن پستان» یا «عدم تقارن کانونی» گفته می شود. عدم تقارن کانونی همیشه به این معنا نیست که پستان ها احساس می شوند یا به نظر می رسند که انگار هیچ تفاوتی ندارند.

معمولا میزان سالم بودن سینه های کم تراکم، با سینه هایی که تراکم بافت معمولی دارند، در یک اندازه است؛ اما نتایج ماموگرافی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را بهتر نشان دهد. اگر عدم تقارن پستان به تازگی مشاهده شده یا سایز سینه ها به تدریج تغییر کرده است، به آن عدم تقارن در حال رشد گفته می شود. اگر نتایج غربالگری ماموگرافی، تقارن در حال توسعه را تشخیص دهد، 12.8 درصد احتمال ابتلا به سرطان پستان در فرد وجود دارد.  نتیجه ی ماموگرافی تراکم پستان نامتقارن، ممکن است علل دیگری را نشان دهد از جمله:

  • تغییر طبیعی در ترکیب چربی ها و بافت های فیبری در پستان؛
  • وجود کیستی در یک پستان؛
  • فیبروز (تصلب بافت ها) یا مقدار زیادی از بافت های فیبروزی.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، در زمان های آتی هیچ نوع فیبروز یا کیستی خطر ابتلا به سرطان سینه را ایجاد نمی کند.

علت بزرگ بودن سينه سمت راست یا چپ چیست؟

در دوران بلوغ، پستان های چپ و راست اغلب با سرعت متفاوتی رشد می کنند. ممکن است تا زمانی که سینه ها رشد خود را به اتمام برسانند، نامتقارن به نظر برسند. و یا ممکن است در طول زندگی شخص، در شکل ها و اندازه های مختلف باقی بمانند. تغییرات هورمونی می توانند باعث شوند یک یا هر دو پستان خانم ها، در طول دوران زندگیشان تغییر کند؛ به عنوان مثال:

  • در دوران مشخصی از چرخه قاعدگی؛
  • در دوران یائسگی یا در نزدیکی یائسگی؛
  • در دوران بارداری یا شیردهی.
حتما بخوانید : کوچک کردن سینه بانوان با ۵ روش طبیعی و موثر

در هنگام استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی، مانند: قرص های ضد بارداری، سینه هایی که به دلیل هورمون ها اندازه یا شکل  شان دچار تغییر شد، اغلب به حالت عادی برمی گردند. همچنین تغییرات هورمونی، می توانند باعث شوند که پستان ها دچار سنگینی شده یا چربی ها و بافت هایشان از بین روند. اما اگر این تغییرات از بین نروند، بهتر است هر چه زودتر به پزشک معالج مراجعه کنید تا علل احتمالی و راهکار مناسب را تشخیص دهد.

علت بزرگ بودن سینه راست چیست ؟

برخی از شرایط خاصی که می تواند بر اندازه و شکل پستان تأثیر بگذارد عبارتند از:

سینه های توبولار: که به آن هیپوپلازی سینه نیز گفته می شود. سینه های توبولار در دوران بلوغ، می توانند در یک یا هر دو سینه ایجاد شوند.

آماستیا یا آمازیا: شرایطی که باعث می شوند، در رشد بافت سینه، هاله یا نوک پستان، تغییراتی به وجود بیاورد.

سندرم پولند: عضله های قفسه ی سینه در قسمتی از بدن به خوبی رشد نمی کنند، که ممکن است سایز پستان را در یک طرف بدن را تغییر دهند.

آزمایش های بیشتر برای بررسی

هرکسی که دچار مشکل عدم تقارن سینه است، باید برای آزمایش های بیشتر به پزشک مراجعه کند. آزمایش ها احتمالاً شامل یک ماموگرافی دیگری است که هر دو سینه را به طور کامل بررسی می کند. همچنین سونوگرافی برای بررسی ابتلا به سرطلان پستان نیز به کار می رود.

ممکن است پزشکتان بخواهد با استفاده از بیوپسی (بافت برداری یا مشاهده ی بافت زنده) این عارضه را پیگیری کند. او با یک سوزن ریز بافتی از پستان ( نمونه )بر می دارد و به آزمایشگاه می فرستد تا بررسی شود که آیا پستان ها دارای سلول های سرطانی هستند یا خیر.

حتما بخوانید : دلایل تغییرات سینه در دوران بارداری و پس از آن چیست ؟
عواملی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؛ عبارتند از:
  • تغییرات ژنتیکی در ژن های مرتبط، مانند: ژن های BRCA؛
  • داشتن سابقه ی قبلی زخم های پستانی یا سرطان سینه؛
  • سابقه ی قرار گرفتن قفسه ی سینه در معرض تابش یا اشعه.

چشم اندازی کلی از آن چه که مطالعه نمودید

سینه هایی که اندازه هایشان کمی متفاوت است، خطر ابتلا به سرطان پستان آن ها را تهدید نمی کند. اگر پستان ها اندازه هایشان به شکل قابل توجهی متفاوت باشد، این عامل می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. عدم تقارن پستان ، یک اصطلاح پزشکی است و به سینه هایی گفته می شود که دارای تراکم های مختلفی هستند. این عامل ممکن است زنگ خطری برای ابتلا به سرطان پستان باشد.

کالج پزشکان آمریکا یا (ACP) توصیه کرده است که افراد باید از 40 سالگی به بعد برای غربالگری سرطان پستان، به پزشک خود مراجعه کنند.

پزشک افرادی را که میزان ابتلا به سرطان پستان در آن ها در حد متوسط است، تشویق به انجام غربالگری می کند. معمول از 50 الی 74 سالگی، غربالگری سینه ها تجویز می شود؛ اما غربالگری سینه ها می تواند هر چه زودتر برای افرادی که در معرض خطر بیشتری از ابتلا به این سرطان قرار دارند، شروع شود.

سازمان های دیگر، از جمله انجمن سرطان آمریکا، توصیه های مختلفی ارائه داده اند که هر خانمی که تغییرات غیر عادی در پستان هایش مشاهده می کند،باید برای معاینه به پزشک مراجعه کند.

 

منبع