خانم ها و در بعضی مواقع آقایان بعد از رابطه جنسی دچار درد زیر شکم می شوند. اصطلاح پزشکی« دسپرونیا » برای درد قبل، حین یا بعد از رابطه ی جنسی استفاده می شود. دلایل مختلف باعث ایجاد درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی می شوند که این دلایل از فشار عضلانی خفیف گرفته تا بیماری های اساسی ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

علت درد زیر شکم در هر دو جنس

در مردان و زنان علل زیادی برای درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی وجود دارد.

فشار عضلات

کش آمدن عضلات لگن و شکم در طول رابطه جنسی، ممکن است منجر به درد شکم شود. گرفتگی عضلات، کم آبی بدن یا کار کشیدن بیش از حد از عضله ها به صورت نامناسب، باعث گرفتگی عضلات می شوند. درد شکم معمولاً بعد از چند ثانیه تا چند دقیقه از بین می رود.

حتما بخوانید : عوارض نزدیکی در دوران قاعدگی ؛ آیا می شود هنگام پریود رابطه داشت؟

اُرگاسم

ارگاسم هم می تواند باعث این درد شود. ارگاسم باعث انقباض غیر ارادی عضلات در لگن و کف لگن می شود. اگر این عضلات به شدت منقبض شوند، افراد ممکن است به صورت موقت، بعد از رابطه جنسی دچار درد شکم شوند.

درد زیر شکم سمت چپ

مشکلات روده

مشکلات دستگاه گوارش در ایجاد درد شکم نقش دارند. یبوست و گاز معده، دو دلیل عمده ی درد پس از رابطه جنسی است. مشکل دیگر  روده، مانند: سندرم روده تحریک پذیر نیز ممکن است باعث درد شکم شود.

مشکلات ادراری

مشکلات سیستم ادراری و مثانه ممکن است باعث ایجاد درد بعد از رابطه جنسی شود. مثانه جلوی رحم قرار دارد و مقاربت می تواند باعث تحریک مثانه شود. این در مورد افراد مبتلا به عفونت ادراری یا بیماری به نام «سیستیت بینابینی» صدق می کند که این بیماری باعث ایجاد درد و فشار در لگن و دستگاه ادراری می شود.

عفونت‌های مقاربتی

بعضی از عفونت های مقاربتی (STI)، مخصوصاً «کلامیدیا» و «سوزاک» ممکن است باعث درد شکم شوند. بسیاری از عفونت های مقاربتی هیچ علائمی ندارند؛ بنابراین بهتر است به صورت مرتب آزمایش انجام دهید. بعضی از عفونت ها می توانند باعث ایجاد ترشحات آلت تناسلی یا مهبل و درد هنگام ادرار کردن شوند.

آسیب های عاطفی

بعضی اوقات، آسیب ها یا مشکلات عاطفی مربوط به رابطه جنسی در گذشته، ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و درد حین رابطه شود.

حتما بخوانید : ساده ترین روش جلوگیری از بارداری ( ۱۷ روش موثر و علمی )

حتی استرس و اضطراب می توانند باعث فشار روی عضلات یا درد شکم شوند.

علت درد زیر شکم در خانم ها

برای خانم ها، احتمالاً درد شکم به دلایلی بعد از رابطه ی جنسی رخ می دهد؛ این دلایل عبارتند از:

دخول عمیق

دخول عمیق می تواند باعث تحریک و درد شکم شود. اگر رحم دچار عفونت شده باشد، درد شکم تشدید می شود.

کیست تخمدان

تخمدان ها دو غده ی کوچک هستند که در دو طرف رحم جای گرفته اند. گاهی اوقات، درون یا روی تخمدان، کیست رشد می کند. این کیست ها معمولاً خطرناک نیستند؛ اما اگر کیست تخمدان داشته باشید ممکن است بعد از رابطه ی جنسی درد یا ناراحتی احساس کنید.

تخمک گذاری

هر ماه، در یکی از تخمدان ها یک فولیکول حاوی تخمک بالغ رشد می کند. حدود 2 هفته قبل از پریود، فولیکول پاره و تخمک آزاد می شود. در برخی از افراد، داشتن رابطه جنسی در این مدت ممکن است باعث درد شکم شود.

فیبروئید

فیبروئید در دیواره رحم رشد می کند. فیبروئیدها معمولاً خوش خیم یا غیر سرطانی هستند. فیبروئیدها ممکن است بعد از رابطه جنسی باعث خونریزی شدید قاعدگی، درد شکم و گرفتگی عضلات شوند.

واژینیسموس

واژینیسموس وقتی اتفاق می اُفتد که عضلات واژن به طور غیر ارادی منقبض می شوند. واژینیسموس ممکن است هنگام رابطه، معاینات پزشکی واژینال و استفاده از تامپون، رخ دهد. هر چند، واژینیسموس می تواند ناراحت کننده باشد، در نحوه ی برانگیختگی جنسی افراد و لذت بردن از رابطه تاثیر نمی گذارد.

درد زیر شکم سمت راست

ممکن است نیاز به یک درمانگر داشته باشید تا اضطرابتان را از بین ببرد.

تمرینات کف لگن هم برای درمان واژینیسموس موثر هستند.

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID): یک نوع عفونت در دستگاه تولید مثل زنان محسوب می شود.

عفونت های مقاربتی، مانند: کلامیدیا یا سوزاک ممکن است باعث بیماری التهابی لگن شوند، همچنین عفونت های مقاربتی بعد از انجام اقدامات پزشکی مانند: وارد کردن یک دستگاه داخل رحمی رخ می دهند.

آندومترویز

آندومتریوز هنگامی رخ می دهد که سلول هایی که شباهت به رحم دارند، در جایی خارج از رحم رشد کنند. آندومتریوز ممکن است باعث درد شکم قبل یا بعد از رابطه شود. علائم آندومتریوز شامل : خونریزی شدید قاعدگی، قاعدگی دردناک و درد در هنگام رابطه جنسی است.

حتما بخوانید : علت داغ بودن ادرار ابتلا به چه عفونت هایی است و راه درمان چیست ؟

کج شدن رحم

در برخی از خانم ها، رحم به جای اینکه به جلو خم شود، به عقب خم می شود. اصطلاح پزشکی که برای کج شدن رحم به کار برده می شود، «رتروورس شدن» رحم نام دارد.

خانم هایی که رحم آنها رتروورس شده است، در هنگام مقاربت، آلت تناسلی ممکن است به رحم شان فشار وارد کرده و دچار درد شکم شوند.

علت درد زیر شکم در مردان

درد بعد از رابطه جنسی در مردان شایع نیست؛ اما برخی از آنها به درد شکم دچار می شوند. برخی از دلایل ایجاد درد شکم در  مردان عبارتند از:

پروستاتیت

پروستات یک غده کوچک و به اندازه گردوست که در ابتدای مجرای ادراری در لگن قرار دارد. اگر پروستات به صورت ناگهانی یا به تدریج ملتهب شود، باعث درد لگن در حین رابطه جنسی و بعد از آن می شود.

علت درد زیر شکم در مردان

درمان و پیشگیری درد زیر شکم بعد از نزدیکی

برای جلوگیری از درد شکم یا درمان آن بعد از رابطه جنسی، باید علت اصلی را مشخص کرد.

اگر درد شکم به علت بیماری جسمی یا عاطفی ایجاد شده باشد، فرد می تواند به دنبال درمان اضافی باشد. این درمان ها عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت؛
  • درمان یا مشاوره برای کاهش اضطراب؛
  • جراحی برای برداشتن فیبروم یا کیست؛
  • قرص های هورمونی برای جلوگیری از تخمک گذاری یا درمان کیست تخمدان.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

در بیشتر موارد، درد شکم بعد از رابطه جنسی کوتاه و موقتی خواهد بود و بدون درمان از بین می رود. با این حال، باید در مورد نحوه ی جلوگیری از درد شکم با همسر خود صحبت کنید.

در صورت بروز درد شکم به همرا علائم دیگر، باید به پزشک مراجعه کنید؛ این علائم عبارتند از:

  • تب؛
  • خونریزی غیر طبیعی واژن؛
  • ترشحات غیر طبیعی واژن یا آلت تناسلی؛
  • درد شدید.

پزشک علائم شما را بررسی کرده و معاینه جسمی انجام می دهد. همچنین ممکن است برخی از آزمایشات را به شما پیشنهاد کند.

منبع : medicalnewstoday