هنجارهای اجتماعی و رسانه ها، هر دو در نحوه ی نگرش ما به فرایند ارگاسم زنان نقش دارند؛ اما تحقیقات نشان می دهد که زنان به شکل های مختلفی به ارگاسم می رسند و عزت نفس جنسی و برقراری ارتباط خوب، عوامل مهمی در رضایت جنسی زنان هستند. ارگاسم زنانه وقتی صورت می گیرد که زنان از رابطه ی جنسی رضایت داشته و به لذتی که می خواهند، برسند.

بسیاری از خانم ها تا 20 یا 30 سالگی در طول روابط جنسی، ارگاسم را تجربه نمی کنند و تعداد زنانی که همیشه به ارگاسم می رسند ، رو به کاهش است. این موضوع برای خانم هایی که تا حالا ارگاسم را تجربه نکردند، کمی نگران کننده است. با تصوراتی که افراد از رابطه جنسی، براساس فیلم ها دارند، بین واقیعت و سطح انتظارات شان شکافی وجود دارد.

منظور از ارگاسم زنان چیست؟

خب، انتظارات و فانتزی های جنسی را کنار بگذارید، طبق تحقیقات علمی، کلیتوریس، چقدر در رسیدن به ارگاسم نقش دارد و از همه مهمتر، زنان چطور از رابطه ی جنسی رضایت پیدا می کنند؟ در دکتر چک به این سوالات پاسخ خواهیم داد…

«سوگیون» از دپارتمان سکسولوژی در دانشگاه مونترال کانادا، چگونگی به ارگاسم رسیدن خانم ها را در فیلم های مستهجن، بررسی کرد. در 50 مورد از کلیپ های ویدیویی مشهور که در این تحقیق مشاهده شده است، تنها 18.3 درصد از زنان نشان دادند که به ارگاسم می رسند و 25 درصد از آنها فقط کلیتوریس یا آلت تناسلی شان تحریک می شود. در یک بررسی جدید، 53 درصد از آقایان و 25 درصد از زنان در ایالات متحده اظهار داشتند که در یک سال گذشته، فیلم های مستهجن تماشا کردند.

اینکه چگونه ارگاسم زن در فیلم های پورن به تصویر کشیده شده است، با یافته های تحقیق ارتباطی ندارد. سوگیون در تحقیقش نوشت که مشاهده ی این فیلم ها، میزان انتظارات افراد را از رابطه ی جنسی و نحوه ی رسیدن به ارگاسم افزایش می دهد.

زنان چگونه به ارگاسم می رسند ؟

زنان از رابطه جنسی چه می خواهند ؟

در بخشی از تحقیقات انجام شده توسط محققان ، به 1.046 شرکت کننده زن و 975 مرد در سراسر ایالات متحده، فهرستی از رفتارهای جنسی ارائه شد و آنها باید به این صورت به پرسشنامه پاسخ می دادند: “خیلی جذاب”، “تا حدودی جذاب”، “جذاب” ،” اصلا جذاب نیستند” ،”هیچ کدام جذاب نیستند” .

بر طبق این تحقیقات 10 رفتار که برای خانم ها بسیار جذاب به نظر می رسد، عبارتند از :

1-مقاربت واژینال: 69.9 درصد

2- نوازش زیاد: 62.8 درصد

3- بوسیدن در هنگام رابطه جنسی: 49.3 درصد

4-حرف های عاشقانه در هنگام رابطه جنسی: 46.6 درصد

5- ماساژ، قبل از رابطه جنسی: 9/45 درصد

6- داشتن رابطه جنسی آرام: 45.4 درصد

7- رابطه جنسی دهانی: 43.3 درصد

8- تماشای فیلم عاشقانه: 41.9 درصد

9- احساس بهتر بر اثر آماده سازی اتاقی رمانتیک: 41.3

10- پوشیدن لباس زیر زنانه ی جذب کننده: 41.2 درصد

علاوه بر این، 40.4 درصد از خانم ها اظهار داشتند که داشتن رابطه جنسی اغلب اوقات، خیلی جذاب است.

اما هیچکدام از این رفتارها برای افراد خیلی جذاب نبودند. به عنوان مثال: این مطالعه نشان داد که اکثر خانمها، تماشای فیلم های مستهجن  را نمی پسندند؛ اما 11.4 نفر از شرکت کنندگان در این تحقیق، این فیلم ها را تماشا می کنند.

در حالی که هیچ تفاوتی در نحوه امتیاز دهی مردان و زنان به بسیاری از انواع رفتارهای جنسی وجود ندارد، مردان بیشتر از زنان، به برخی از رفتارها علاقه نشان دادند. به عنوان مثال: برای مردان رفتارهای جنسی مقعدی، دهانی، تماشای شریک جنسی برهنه و تماشای خودارضائی زن، جذابیت بیشتری دارد.

بررسی ارگاسم زنان در تحقیقات

« پروفسور کنتولا » از موسسه تحقیقات فدراسیون فنلاند در هلسینکی، در طی تحقیقی بیش از 8000 زن در فنلاند را بررسی کرد و در مورد تجربیات شان از آنها پرسید. بیشتر زنان زیر 35 سال که در این تحقیق شرکت کرده بودند، اولین بار از طریق استمناء یا خودارضائی به ارگاسم رسیده بودند. برای یک چهارم این افراد، این اتفاق قبل از 13 سالگی و برای یک دهم، قبل از 10 سالگی رخ داده بود. اما میانگینی که بدست آمده، نشان داده است که بیشتر این زنان در 17سالگی، اولین رابطه ی جنسی را تجربه کردند؛ ولی ارگاسم را تجربه نکردند، فقط یک چهارم آنها در طول رابطه به ارگاسم رسیدند.

پروفسور کنتولا دریافت که در سال 2015، تنها 6 درصد از خانم ها  همیشه در طول رابطه جنسی مقعدی به ارگاسم می رسند، 40 درصد : تقریباً همیشه، 16 درصد: در مدت زمان کم و 38 درصد: اغلب اوقات، به ارگاسم می رسند. 14درصد از خانم های زیر 35 سال، هرگز از طریق این رابطه به ارگاسم نرسیدند.

از سال 1999، تعداد زنانی که در طول مقاربت، ارگاسم را همیشه یا تقریباً همیشه تجربه می کنند، از 56 درصد به 46 درصد کاهش یافته است.

بنابراین، پروفسور کنتولا شروع به انجام تحقیقات گسترده تری درباره عواملی که در رسیدن زنان به ارگاسم تاثیر می گذارند، انجام داد.

فرآیند ارگاسم رنان

طبق گفته ی پروفسور کنتولا، دو عامل که در رسیدن زنان به ارگاسم به صورت مکرر نقش دارند، ذهن و توانایی برقراری ارتباط است. پروفسور افزود:« این عوامل و توانایی ها شامل: اهمیت ارگاسم ، میزان میل جنسی و عزت نفس جنسی و راحتی افراد در برقراری رابطه ی جنسی با فرد مقابل می شود .»

اوج لذت جنسی برای زنان

عزت نفس جنسی، شامل این است که فرد چقدر مهارتهای جنسی دارد و زنان در رختخواب چه واکنشی دارند. از دیگر عوامل مثبت در توانایی افراد در رسیدن به ارگاسم، «ابتکارات جنسی متقابل» و «تکنیک های خوب جنسی فرد مقابل» است. بیش از 50 درصد از زنان معمولاً در طی مقاربت جنسی ارگاسم را تجربه می کنند؛ در حالی که این آمار در زنان مجرد، 40 درصد است.

در ادامه، پروفسورکنتولا به اهمیت تنوع در تجربیات و ترجیحات جنسی زنان اشاره می کند. او خاطر نشان کرد: «یافته های این مطالعه نشان می دهد که نحوه ی رسیدن به ارگاسم در زنان، بسیار متفاوت از یکدیگر است».

شایع ترین دلایلی که مانع می شود افراد به ارگاسم برسند، خستگی، استرس و مشکل در تمرکز است. پروفسور کنتولا همچنین بر این باور است که زنان به دلیل افزایش انتظارات و مشاهده ی فیلم ها، انتظارات زیادی در رابطه ی جنسی دارند.

عقل گرایی بیش از حد، بزرگترین دشمن ارگاسم است. به بیان ساده تر، ارگاسم وقتی به وجود می آید که فکر کردن را کنار بگذارید.

قدرت ذهن

به تازگی روی 926 زن درباره ی چگونگی تاثیر گذاری افکار بر لذت جنسی بررسی صورت گرفت. این تحقیق نشان داده است:« هنگامی که زنان در طول رابطه جنسی افکاری مانند “نارضایتی جنسی” یا “عدم داشتن افکار شهوانی” داشته باشند، این افکار بر ارگاسم آنها تأثیر منفی می گذارد. از طرفی، داشتن افکار شهوانی، به طور قابل توجهی در برانگیختگی جنسی نقش دارد».

«دکتر نان وایز»، از دپارتمان روانشناسی دانشگاه راتگرز در نیویورک، بررسی کرد که کدام قسمت از مغز به افکار شهوانی پاسخ می دهد. او با استفاده از اِم آر آی ​​عملکردی، به این نتیجه رسید که تحریک کلیتوریس و نوک پستان روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد.

وی توضیح میدهد که، علاوه بر این، هنگامی که شرکت کنندگان با استفاده از دیلدو(آلت مصنوعی) تحریک شدند، مغزشان مانند وقتی فعال شد که قبلا در طی تحریک دستگاه تناسلی و ارگاسم فعال شده بود.

ذهن، نقش مهمی در برانگیختگی جنسی دارد، اما تنها عامل نیست.

تحریک کلیتوریس و ارگاسم

بحث های زیادی در مورد نقش کلیتوریس در ارگاسم زنان صورت گرفته است که آیا با تحریک آلت و بدون درگیری کلیتوریس، میشود به ارگاسم رسید یا خیر. زنان می دانند که کلیتوریس در تحریک جنسی نقش مهمی دارد.

در سال 2017« پروفسور دبی هربنیک» و همکارانش در مرکز بهبود سلامت جنسی در دانشگاه ایندیانا در بلومینگتون، تحقیقی انجام دادند، آنها دریافتند که 36.6 درصد از زنان، برای رسیدن به ارگاسم در طول رابطه به تحریک کلیتوریس نیاز دارند. همچنین، 36 درصد از آن ها به تحریک کلیتورس نیاز ندارند، بلکه این کار، فقط باعث بهبود رابطه شان می شود، و برای 18/4 درصد از خانم ها دخول واژینال کافی است.

پروفسور هربنیک مطالعاتش را گسترش داد و از خانمها پرسید که چه نوع تحریک کلیتوریس را بدون در نظر گرفتن لزوم آن برای ارگاسم، ترجیح می دهند. دو سوم زنان، تحریک کلیتوریس به صورت مستقیم  و محبوب ترین حرکات، از بالا و پایین، شکل دایره ای و از یک سمت به سمت دیگر، یک نفر از 10 نفر، فشار بیشتر روی کلیتوریس و بیشتر افراد لمس آهسته آن را ترجیح دادند.

به وضوح مشخص نیست که اندازه ای آلت مردانه چقدر باید باشد تا زن ها کامل به ارگاسم برسند. زنان تمایلات جنسی متفاوتی دارند، پروفسور هربینک، تحقیقات گسترده تری روی این موضوع انجام داده است.

اهمیت برقراری ارتباط در رابطه ی جنسی

به نظر می رسد هنگام بررسی تحقیقات در مورد رفتارهای جنسی و رضایت جنسی، داشتن یک رابطه با رضایت قلبی و همچنین برقراری ارتباط اهمیت زیادی دارد. چه صحبت از تمایلات جنسی، تمایلات و یا مشکلات باشد، کسانی که می توانند با شریک زندگی خود، بهتر صحبت کرده و ارتباط بهتری برقرار کنند، بیشتر به ارگاسم می رسند و  از رابطه لذت بیشتری می برند. رابطه جنسی ارتباط عمیقی با شادی دارد. اگر در مورد تمایلات جنسی خود به راحتی با شریک جنسی تان صحبت کنید و این فرد برای رابطه ارزش قائل باشد، باعث  رضایت جنسی شما می شود.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

آیا با داشتن عفونت ادراری ، میتوان رابطه ی جنسی داشت؟
غذاهای مفید برای تقویت رابطه جنسی و افزایش میل به رابطه
علت خارش بدن بعد از نزدیکی چیست و چه عواملی باعث این خارش میشود؟

 

منبع