ویروس اچ پی وی یکی از شایع‌ترین عفونت‌های دستگاه تولیدمثل است که معمولاً از طریق رابطهٔ جنسی، تماس پوستی، بریدگی و خراش منتقل می‌شود. برخی از انواع این عفونت، سبب بروز زگیل و برخی از آن‌ها، ریسک ابتلا به سرطان را بالا می‌برند. البته در مراحل اولیهٔ بیماری، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، چراکه بدن عفونت را از بین می‌برد؛ اما اگر در دهانهٔ واژن و اطراف آن یا روی آلت جنسی مردانه یا حتی دیگر نقاط بدن زگیل‌ها را مشاهده کردید، باید به فکر درمان جدی باشید. درمان اچ پی وی انواع مختلفی از درمان‌های پزشکی مانند کرایو، لیزر درمانی و دارودرمانی را شامل می‌شود که در بهبود بیماری بسیار مؤثر هستند. با ما همراه باشید تا دربارهٔ این روش‌های درمانی بیشتر بدانید.

کرایوتراپی یا سرما درمانی

یکی از روش‌های مؤثر درمان اچ پی وی به‌خصوص در ناحیهٔ تناسلی، درمان با روش کرایو است که با نامه‌های سرمادرمانی، کرایوتراپی و فریز نیز شناخته می‌شود. طبق تحقیقات انجام‌شده، روش درمانی کرایو اچ پی وی حدود 75% موفقیت‌آمیز است و تاکنون افراد زیادی از آن نتیجه گرفته‌اند و فقط حدود 15% از افرادی که تحت درمان با این روش بودند، از بازگشت مجدد زگیل‌ها خبر داده‌اند. روش درمانی با کرایو به این صورت است که پزشک بعد از بی‌حس کردن ناحیهٔ موردنظر، نیتروژن مایع را به زگیل‌ها و اطراف آن‌ها اعمال می‌کند تا به عمق زائده‌ها نفوذ کند. به این ترتیب، بافت موردنظر منجمد و ذوب می‌شود. فرایند درمان تقریباً بدون درد است و ممکن است فقط با کمی سوزش همراه باشد. از دیگر مزایای استفاده از کرایو اچ پی وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دورهٔ درمانی کوتاه است و درصورتی‌که زگیل‌ها زیاد باشند یا امکان رشد مجد آن‌ها وجود داشته باشد، به درمان مجدد نیاز است.
  • امکان انتقال زگیل به سایر قسمت‌های بدن از این طریق وجود ندارد.
  • درمان کاملاً سرپایی است و نیازی به بستری کردن بیمار در بیمارستان نیست.
  • به بافت پوست آسیبی نمی‌رسد و جای زخم باقی نمی‌ماند.

لیزرراه دیگر درمان اچ پی وی

یکی دیگر از روش‌های درمانی مؤثر و ایمن زگیل تناسلی، لیزر است که جواب‌دهی عالی دارد. همان‌طور که می‌دانید، زگیل‌ها می‌توانند در هر نقطه از بدن رشد کنند. با این‌که هیچ روش درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما لیزر می‌تواند در تخریب و برداشتن این زائده‌های مزاحم بسیار کاربردی باشد. تکنیک درمانی با لیزر، کاملاً بی‌خطر است و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن فرد در بیمارستان نیست. البته در برخی از موارد و با توجه به تعداد زگیل‌ها، ممکن است که فرد تحت بیهوشی قرار بگیرد. با این حال این روش درمانی بسیار پرطرفدار است، چراکه بعد از گذشت حتی یک جلسه از لیزر، نتایج آن کاملاً مشهود است. به‌طور معمول و با توجه به تعداد زائده‌ها، بین 3 تا 5 جلسه درمان لازم است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بانوان باردار و اشخاصی که از دیگر روش‌های درمانی نتیجهٔ مطلوب نگرفته‌اند، بهترین کاندیدای این روش درمانی فوق‌العاده هستند.

فرایند رفع زگیل‌ها با اشعهٔ لیزر به این صورت است که پس از تاباندن لیزر به ناحیهٔ موردنظر، رگ‌های خونی آن قسمت گرم شده و خون‌رسانی به بافت زائد متوقف می‌شود. با این کار مواد لازم برای رشد سلولی به زگیل نمی‌رسد و درنهایت از بین می‌رود. شایان ذکر است که این روش درمانی هیچ‌گونه زائده پوستی و زخمی به جا نمی‌گذارد و نتیجهٔ مطلوب آن بعد از حتی یک جلسه نیز قابل‌مشاهده است.

برای شناخت راه های درمان این مقاله را بخوانید : درمان اچ پی وی 

دارودرمانی

دارودرمانی یکی از درمان‌های اولیه و لازم برای از بین بردن ویروس‌های مزاحم HPV است. پزشکان با توجه به سابقهٔ پزشکی بیمار، ناحیهٔ آلوده به ویروس، مقدار سطح آلوده و وخامت آن، دارو و پمادهایی را تجویز می‌کنند. در ادامه به برخی از داروهای رایج که برای درمان اچ پی وی تجویز می‌شوند را موردبررسی قرار می‌دهیم:

  • ایمیکویمود (Imiquimod)

یکی از درمان‌های رایج برای رفع زگیل‌های تناسلی، کرم ایمیکویمود است. این کرم سیستم ایمنی بیماران را تقویت کرده و به این ترتیب در رفع زگیل‌ها بسیار مؤثر است. ذکر این نکته بسیار مهم است که افرادی که تحت درمان با این دارو هستند، باید از برقراری رابطهٔ جنسی در هنگامی‌که کرم بر روی پوست است خودداری کنند.

  • آلدارا (Aldara)

آلدارا نام یکی دیگر از پمادهای تجویزی برای رفع زگیل‌های تناسلی است که برای بسیاری از بیماران مبتلا به ویروس HPV تجویز می‌شود.

  • پودوفیلوم رزین (Podophyllum resin)

درمان HPV از طریق استفاده از پودوفیلوم رزین، یکی از درمان‌های رایج و مؤثر برای از بین بردن ضایعات پوستی خوش‌خیم است. ضمن این‌که این دارو به‌صورت محلول موضعی در دسترس است.

  • پماد سینکاتچیز

پماد سینکاتچیز برای بیماران مبتلا به زگیل تناسلی خارجی و زگیل در اطراف کانال مقعد تجویز می‌شود. به‌طور معمول، این پماد را باید 3 روز در هفته و به مدت 4 ماه استفاده کرد. ضمن این‌که تا زمانی که پماد بر روی پوست است، باید از هرگونه تماس جنسی خودداری کرد.

واکسن گارداسیل روش مؤثر پیشگیری از HPV

واکسن گارداسیل یکی از انواع واکسن‌های اچ پی وی است که در پیشگیری از بیماری‌های زگیل تناسلی و سرطان رحم بسیار مؤثر است. ذکر این نکته مهم است که استفاده از این واکسن، برای درمان اچ پی وی مؤثر نیست. بنابراین بهتر است که افراد از قبل به فکر این بیماری باشند و این واکسن را تزریق کنند. بهترین سن تزریق واکسن برای دختران، از 11 تا 26سالگی و برای پسران از 10 تا 21سالگی است. از مزایای مهم تزریق این واکسن گارداسیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال ابتلا به عفونت‌های ویروسی HPV از بین می‌رود.
  • از بین بردن احتمال انتقال در بیمارانی که ناقل این بیماری هستند.
  • قابل‌استفاده برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند.
  • امکان مصرف برای بیمارانی که از قبل درگیر HPV بوده‌اند.
  • احتمال ابتلا به عفونت‌های مجدد با ویروس‌های مشابه از بین می‌رود.

برای اطلاعات بیشتر درباره واکسن گارداسیل و انواع آن این مقاله را بخوانید : واکسن گارداسیل خارجی

سخن پایانی

HPV یا پاپیلومای انسانی ویروسی است که عموماً از طریق رابطهٔ جنسی منتقل می‌شود. این ویروس باعث ایجاد تغییرات پوستی و زگیل در نواحی تناسلی زنان و مردان می‌شود که در بیشتر موارد بدون علامت است، به همین علت لازم است که دختران و پسران به‌طور مداوم از بابت این بیماری چکاب شوند. البته درصورتی‌که بیماری خفیف باشد، نیازی به مداخلهٔ پزشکی نیست؛ اما در صورت بروز علائم و ایجاد زگیل، نیاز به درمان دارد. کریوتراپی، لیزردرمانی و دارودرمانی از متداول‌ترین و کارآمدترین روش‌های درمان اچ پی وی هستند که افراد بسیاری را از شر این بیماری نجات داده‌اند. اگر به مرکزی برای درمان یا پیشگیری نیاز دارید پیشنهاد ما کلینیک اکسیر  است.