دهانه رحم نقشی مهم در دستگاه تولید مثل شما بازی می کند اما در کجا قرار گرفته است؟ چه وظیفه ای بر عهده دارد؟ به کمک این مقاله از سایت دکتر چک می توانید موقعیت قرارگیری رحم خود را متوجه شوید.

دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم یک قسمت کوچک و دایره ای مانند از رحم است که قسمت بالای واژن را به قسمت پایینی رحم متصل می کند. طول آن حدود یک اینچ است؛ البته سن، چرخه قائدگی و بارداری در سایز آن تاثیر می گذارد.

دهانه رحم از واژن محکم تر بوده و یک گودی کوچک در مرکز آن وجود دارد.

همان طور که در قسمت بالا هم گفته شد، این قسمت نقشی مهم در دستگاه تولیدمثل بر عهده دارد و موکوس هایی تولید می کند که از رحم، تخمدان ها و مجراهای ادراری در برابر باکتری هایی که ممکن است باعث بروز عفونت شوند، محافظت می کند.

این موکوس باعث تولید ترشحاتی می شود که شما در طول چرخه قائدگی خود با آن مواجه می شوید و ممکن است سفید یا بی رنگ باشد. این موکوس در طول مدت تخمک گذاری نازک تر از میزان نرمال شده و به اسپرم کمک می کند تا به طرف بالا به سمت رحم حرکت کند و بتواند تخمک را باور کند.

دهانه رحم یک قسمت باز دارد که به آن روزنه می گویند که در زمان های مختلف در طول چرخه قائدگی باز و بسته می شود. این روزنه درست قبل از تخمک گذاری و در طول عادت ماهانه باز شده و اجازه می دهد تا خون از رحم خارج شود.

این قسمت در طول بارداری همواره بسته است تا نوزاد در رحم باقی بماند و سپس در اواخر دوران بارداری و در هنگام زایمان نرم شده و باز می شود.

دهانه رحم در کجا قرار گرفته است؟

دهانه رحم در کجا قرار گرفته است؟

دهانه رحم در قسمت بالای واژن قرار گرفته است اما اگر می پرسید که فاصله آن تا قسمت باز واژن چقدر است، باید بگوییم که هیچ جواب قطعی وجود ندارد. این عامل بستگی به فرد دارد. ممکن است دهانه رحم در قسمت مرکز قرار گرفته یا متمایل به یک سمت باشد.

افرادی که واژن بلندتری دارند سخت تر می توانند مکان قرار گیری دهانه رحم را تشخیص دهند.

اطلاع از موقعیت دهانه رحم بسیار مهم است؛ علی الخصوص اگر می خواهید از چرخه قائدگی خود سر در آورده و زمان تخمک گذاری را متوجه شوید. از همین رو، پزشکان توصیه می کنند موقعیت این قسمت (این که در قسمت پایین تر یا بالاتر واژن قرار گرفته است)، چگونه ماهیتی دارد (این که مانند بینی تان سفت یا مانند لب ها نرم است)، ترکیب موکوس رحمی (میزان و غلظت آن) و همین طور باز یا بسته بودن روزنه آن را یادداشت کنید.

موارد دیگری که با شناسایی موقعیت دهانه رحم خود به آن ها پی می برید، بررسی IUD یا کولی است تا مطمئن شوید که در جای اصلی قرار گرفته است (توصیه می شود این کار را به صورت ماهانه انجام دهید) و سایز کاپ قائدگی مورد نیاز خود را تشخیص دهید. خانم های باردار نیز می توانند زمان گشاد شدن و شروع زایمان را تشخیص دهند.