آیا تاکنون متوجه ترشحات سفید رنگی که بدن تان در هنگام برقراری رابطه جنسی تولید می کند، شده اید؟ این ترشحات سفید در هنگام رابطه چیست؟ و چرا اتفاق می افتد؟

ترشحات سفید رنگی که بدن تان در هنگام برقراری رابطه جنسی از خود آزاد می کند چیزی شبیه به یک ترکیب موکوس مانند است که در طول روز در لباس زیر خودتان متوجه آن می شوید.

فرقی ندارد که ظاهر این ترشح سفید رنگ چگونه است بلکه یک قسمت کاملا طبیعی در داشتن رابطه جنسی است. در حقیقت آزاد سازی ترشحات سفید بخشی از عکس العمل طبیعی بدن است که در هنگام تحریک شدگی از خود نشان می دهد تا به روان شدن کمک کند.

البته باید به این نکته توجه کنید که مسائل بهداشتی یک فرد هرگز با دیگران مشابه نمی باشد. پس احتمالا ظاهر ترشحات سفید رنگ شما با دوست تان متفاوت خواهد بود. عوامل بسیاری بر غلظت و رنگ این ترشحات تاثیر دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

اگر متوجه شوید که ترشحات سالم چه ویژگی هایی دارند، بهتر می توانید با مشاهده آن ها ابتلا یا عدم ابتلا به عفونت را شناسایی کرده و با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

ترشحات سفید رنگ در هنگام رابطه جنسی: ظاهر ترشحات نرمال واژن چگونه است؟

همان طور که در قسمت بالا هم اشاره کردیم، ظاهر، بافت و رنگ ترشحات واژنی سالم در هر فردی متفاوت است.

واژن (یا قسمت داخلی دستگاه تناسلی) خود این قابلیت را دارد که به لطف ترشحات خودش را تمیز کند. مایعات از غدد در رحم آزاد می شود و واژن هر گونه باکتری یا سلول مرده ای که وجود داشته باشد و منجر به بروز عفونت واژن شود را از بدن خارج می کند.

این که در ماه های قبل از اولین عادت ماهانه با ترشحات واژنی مواجه شوید، کاملا طبیعی است. تولید این ترشحات مادامی که وارد یائسگی می شوید، کمتر می شود.

چیزی به نام ترشحات “نرمال” وجود ندارد. اما در عین حال گفته می شود که ترشحات واژنی سالم باید سفید رنگ یا شفاف بوده و بوی زننده یا نامطبوعی نداشته باشند.

البته چسبنده یا غلیظ بودن ترشحات مسئله ای نگران کننده نیست. هر زمان که این ترشحات لغزنده و کش دار شدند، نشان می دهد که چیزی به شروع دوره تخمک گذاری نمانده است.

اگر رنگ ترشحات تان زرد کمرنگ بود هم نیازی به نگرانی نیست زیرا کاملا نرمال است و بسیاری از خانم ها آن را تجربه می کنند.

ترشحات سفید رنگ در هنگام برقراری رابطه جنسی: چرا این اتفاق می افتد؟

ترشحات سفید رنگ در هنگام برقراری رابطه جنسی

اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، هدف اولیه در تولید هر گونه ترشحی مرطوب ساختن واژن است. اما حتی در حدود دوره تخمک گذاری هم – زمانی که معمولا میزان ترشحات تان بیشتر شده و در لباس زیرتان متوجه آن می شوید – ممکن است واژن به اندازه کافی روان نشده و برای برقراری رابطه جنسی مناسب نباشد.

تحریک شدگی باعث افزایش جریان خون به سمت بخش بیرونی آلت تناسلی شده، در نتیجه رگ های خونی متورم شده و اجازه می دهد تا مایعات از دیواره آن عبور کنند. غده بارتولین (که در قسمت بیرونی آلت تناسلی در خارج قسمت باز واژن قرار دارد) و غدد شبه پروستاتی زنانه (در اطراف مجرای پیشاب) هر دو مایعات اضافه ای را تولید می کنند تا اصطحکاک و رنجش ناشی از رابطه جنسی دخولی را کم کنند.

اصلا نمی توان گفت که در هنگام تحریک شدگی چه میزان ترشح باید تولید شود اما اگر بدن به اندازه کافی ترشح تولید نکند تا با روان سازی باعث راحتی رابطه جنسی شود، سطح هورمون ها، هر گونه دارویی که مصرف می کنید (مانند داروی کنترل بارداری) یا هر گونه فعالیت جنسی که انجام می دهید، همگی در این بین تاثیر گذار هستند.

اکنون که درباره سطح هورمون ها صحبت شد، باید بگوییم که هورمون ها در چرخه قائدگی نقش بسیار پر رنگی دارند. در روزهای شروع چرخه قائدگی میزان هورمون استروژن کمتر است، پس احتمالا در هنگام رابطه جنسی ترشحات سفید رنگ کمتری را مشاهده می کنید.

ترشحات واژنی چه ارتباطی با چرخه قائدگی دارند؟

بلوغ باعث ایجاد تغییراتی در سطح هورمون ها می شود؛ از جمله تولید ترشحات در اولین عادت ماهانه.

در دوران پریودی بدن از دست پوشش های رحم خلاص می شود و شما آن را به صورت خون مشاهده می کنید اما کمی ترشح نیز با آن ترکیب شده است. حدود یک هفته بعد از عادت ماهانه و چندین روز پیش از شروع تخمک گذاری، ترشحاتی که مشاهده می کنید شفاف، کش دار و غلظتی مشابه با سفیده تخم مرغ دارند. میزان بالای استروژن در اینجا نقش دارد زیرا تخمدان ها برای آزاد کردن تخمک آماده شده اند.

در روزهای میانی چرخه قائدگی، در هنگام تخمک گذاری، ظاهر ترشحات رقیق تر یا لغزنده تر می شوند. سپس در بخش دوم چرخه قائدگی و بعد از تخمک گذاری، با ترشحاتی سفید رنگ مواجه می شوید. ترشحات سالم واژنی در این مدت باید سفید رنگ باشد و البته گاهی اوقات غلیط هم هستند.

تا زمانی که ترشحاتی با بودی زننده و قوی نداشته باشید و این ترشحات با علائمی مثل خارش، سوزش، احساس درد در هنگام دفع ادرار یا درد در هنگام برقراری رابطه جنسی همراه نباشد، هیچ مشکلی وجود ندارد.

دلایل افزایش شدت ترشحات واژنی چیست؟

به سختی می توان تغییرات اندکی که در ترشحات واژنی ایجاد شده است را شناسایی کرد.

عواملی مثل این که در کدام قسمت از چرخه قائدگی خود هستید و تحریک شده اید یا خیر، معمولا در این زمینه نقش داشته و چیز نگران کننده ای نیست.

به طور مثال، اگر درست در هنگام برقراری رابطه جنسی یا قبل از آن با تغییر در ترشحات خود مواجه شدید، نشان می دهد که بدن به صورت طبیعی به تحریک شدگی عکس العمل نشان می دهد. مادامی که میزان بیشتری خون به سمت آلت تناسلی حرکت می کند، ترشحات به سمت خارج حرکت می کنند تا روان سازی انجام شود.

در روزهای منتهی به تخمک گذاری هم بدن میزان بیشتری استروژن تولید می کند که باعث می شود تا ترشحات واژنی در هنگام تخمک گذاری تغییر کنند زیرا بدن میزان بیشتری استروژن تولید می کند.

در روزهای اول بارداری هم میزان ترشحات زیاد می شود و این میزان از حالت نرمال بیشتر است. این یکی از شیوه هایی است که بدن از تخمک بارور شده در برابر عفونت ها محافظت می کند. ظاهر ترشحات در دوران بارداری باید مشابه با ترشحات در روزهای معمولی باشد.

آیا ترشحاتی که تجربه می کنم، سالم هستند؟

اگر هر کدام از این موارد را در خود مشاهده کردید، باید نسبت به ابتلا به عفونت هوشیار باشید:

  • تغییر در رنگ؛
  • تغییر در بو؛
  • علائم و نشانه های دیگر مانند احساس درد، سوزش، خارش در اطراف یا داخل واژن.

تغییر در رنگ

درست است که غلظت ترشحات سفید رنگ در هنگام برقراری رابطه جنسی در طول چرخه قائدگی، بارداری یا هنگامی که از نظر جنسی تحریک شده اید متفاوت است، اما رنگ آن باید همیشه شفاف و سفید باشد.

اگر متوجه شدید که در هنگام عادت ماهانه در ترشحات تان رگه های خون وجود دارد یا  ترشحات تان قهوه ای رنگ شده است، هیچ مشکلی وجود ندارد. اما اگر فاصله بین دو عادت ماهانه هم خونریزی داشتید، نشان می دهد که مشکلات دیگری وجود دارد.

فیبروم رحمی باعث خونریزی در فاصله بین دو دوره عادت ماهانه می شود؛ فیبروم رحمی به بافت هایی گفته می شود که در رحم رشد می کنند. پلیب های گردنه رحم (بافت هایی که در دهانه رحم رشد می کنند) نیز باعث لکه بینی می شود. هر دو این بیماری ها را می توان درمان کرد.

ابتلا به عفونت های منتقل شونده جنسی (STIs)

اگر رنگ ترشحات تان زرد یا سبز بود و بو می داد، نشان می دهد که مشکلی وجود دارد. ابتلا به بعضی از عفونت های منتقل شونده جنسی مانند کلامیدیا و سوزاک باعث سفید یا سبز رنگ شدن ترشحات می شود.

علائم دیگری که مشاهده می کنید شامل احساس درد در هنگام دفع ادرار، درد لگنی و درد در هنگام برقراری رابطه جنسی است. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که بعضی از افراد که به کلامیدیا یا سوزاک مبتلا می شوند اصلا هیچ گونه علامت یا نشانه ای را تجربه نمی کنند. پس حتما در هنگام رابطه جنسی باید از کاندوم یا دیگر روش های پیشگیری استفاده کرد. اگر احساس می کنید به عفونت های منتقل شونده جنسی مبتلا شده اید، حتما باید با پزشک ملاقات کنید.

تریکومونیازیس یا تریک یکی دیگر از عفونت های منتقل شونده جنسی است که باعث سبز یا زرد رنگ شدن ترشحات می شود. نوعی انگل به نام تریکوموناس واژینالیس (TV) عامل ابتلا به این عفونت است و علائم ناشی از آن معمولا در عرض یک ماه آشکار می شوند. البته نیمی از مردم اصلا هیچ گونه نشانه ای را مشاهده نمی کنند. اگر فکر می کنید به این بیماری مبتلا شده اید، حتما باید با پزشک صحبت کنید.

واژینوز باکتریال (BV)

اگر با ترشحات خاکستری رنگ یا با بوی شدید ماهی واژن مواجه شدید، احتمالا به واژینوز باکتریال مبتلا شده اید. واژینوز باکتریال نوعی عفونت التهابی است که رشد بیش از حد باکتری هایی که در واژن زندگی می کنند، عامل آن است. شستشوی زیاد یا دوش واژنی عامل ابتلا به این بیماری است.

بیشتر مبتلایان به این عفونت را با تجویز آنتی بیوتیک، پماد یا ژل می توان درمان کرد. اگر فکر می کنید به واژینوز باکتریال مبتلا شده اید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

عفونت قارچی

عفونت های قارچی (کاندیدیازیس یا برفک) از عوامل دیگری هستند که ترشحات واژن را تغییر می دهند. ابتلا به این عفونت ها با غلیظ تر و سفیدتر شدن ترشحات همراه بوده و بافت ترشحات مانند پنیر می شود. اگر این تغییرات را در ترشحات واژنی خود مشاهده کردید، نشان می دهد که به عفونت قارچی مبتلا شده اید و اغلب با احساس سوزش و خارش همراه است.

پزشک برای این بیماران داروهای ضد قارچ را در قالب شیاف یا قرص تجویز می کند. برای تسکین احساس سوزش و خارش هم یک پماد داده می شود.

بیماری التهابی لگن (PID)

چنانچه باکتری در واژن و دهانه رحم پراکنده شوند، گفته می شود فرد به بیماری التهابی لگن مبتلا شده است. این بیماری بر رحم، لوله های ادراری و تخمدان ها اثر می کند. رنگ ترشحات نیز زرد می شود. از جمله دیگر علائم هم می توان به سنگین یا دردناک شدن عادت های ماهانه، احساس درد در قسمت پایین شکم و احساس ناراحتی در هنگام برقراری رابطه جنسی اشاره کرد.

اگر زود بیماری التهابی لگن شناسایی شود، با مصرف داروهای آنتی بیوتیک و دیگر داروهای مسکن بدون نسخه می توان آن را درمان کرد.

چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید؟

مشاهده ترشحات در هنگام برقراری رابطه جنسی طبیعی است زیرا پاسخ طبیعی بدن نسبت به تحریک شدگی است که به روان سازی کمک می کند. پس هر چقدر که میزان تحریک شدگی بیشتر باشد، ترشحات بیشتری تولید می شود.

اما اگر متوجه شدید که ترشحات تولید شده در هنگام رابطه جنسی از نظر رنگ یا بو، تغییر کرده اند یا علائمی مثل خستگی مفرط، درد لگنی، خونریزی بین دو عادت ماهانه، سوزش یا خارش را تجربه کردید، باید حتما با پزشک صحبت کنید.

اگر در معاینات نتوان مشکل موجود را شناسایی کرد، پزشک انجام آزمایش پاپ اسمیر (با یک وسیله مخصوص از سلول های موجود در دهانه رحم برای انجام آزمایش نمونه برداری می شود) را تجویز کرده یا نمونه ای از ترشحات برای انجام آزمایش دریافت می کند.