گره های لنفاوی در حقیقت غده های کوچکی هستند که در سراسر بدن، از جمله: سر، گردن، زیر بغل و کشاله ران پراکنده شده اند.

غدد لنفاوی بخش مهم سیستم ایمنی بدن هستند. وظیفه این گره ها به دام انداختن ویروس ها، باکتری ها و دیگر میکروب های مهاجم است و سپس سلول های خونی سفیدی که داخل این گره ها وجود دارد، عوامل مهاجم را نابود می کنند.

معمولا به گره های لنفاوی که در منطقه کشاله ران مستقر شده، غدد لنفاوی ران یا کشاله ران گفته می شود.

بیشتر وقت ها افراد نمی توانند گره های لنفاوی خود را ببیند یا احساس کنند؛ با وجود این ، اگر این غده ها متورم شوند، حساس شده و باعث ایجاد درد می شوند. وقتی که این اتفاق بیفتد، به این معناست که بدن در حال مبارزه با عوامل بیماری زا یا التهاب موجود است.

در این مقاله از سایت دکتر چک درباره عوامل التهاب غدد لنفاوی کشاله ران و همین طور زمان مراجعه به پزشک اطلاعاتی در اختیارتان قرار خواهیم داد.

علت التهاب غدد لنفاوی کشاله ران

سلولیت

سلولیت در حقیقت یک نوع عفونت است که به لایه های عمیق پوستی حمله می کند. هر ساله بیش از 20 میلیون مورد ابتلا به سلولیت در دنیا گزارش می شود.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2020/09/groin-pain800-min.jpg

آکادمی امراض پوستی آمریکا ادعا کرده است که قسمت پایین پا یا انگشتان از معمول ترین قسمت های بدن در بزرگسالان هستند که سلولیت در آن ها دیده می شود. اگر این قسمت از بدن عفونت کند، باعث التهاب غدد لنفاوی در قسمت کشاله ران می شود.

هر گونه شکستگی یا شکاف در سطح پوست باعث بروز سلولیت می شود که با علائم زیر در قسمت محل آسیب دیده همراه خواهد بود:

  • قرمز شدن؛
  • التهاب؛
  • گرم شدن؛
  • حساسیت؛
  • تب یا لرز؛
  • خستگی مفرط.

اگر سلولیت درمان نشود، برای فرد خطرناک خواهد بود. از این رو افرادی که علائم گفته شده را در خود مشاهده می کنند، باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.

بیماری های عفونی منتقل شونده از راه جنسی

اگر با فردی که مبتلا به عفونت های مقاربتی است، ارتباط داشته باشید، شما هم مبتلا خواهید شد. ابتلا به این دسته از عفونت ها، مثل: سوزاک، سفلیس، هرپس تناسلی و HIV باعث التهاب گره های لنفاوی در قسمت کشاله ران خواهد شد.

نشانه های ناشی از این عفونت در میان افراد متفاوت است؛ اما شامل علائم زیر می شود:

در کل، بسیاری از عفونت هایی که از راه جنسی به افراد منتقل می شود، هیچ گونه نشانه و علامتی از خود بروز نمی دهند؛ بنابراین، افراد باید به طور مرتب آزمایش های لازم را انجام بدهند.

خارش ژوک

خارش ژوک نوعی عفونت قارچی است که اغلب در قسمت کشاله ران، باسن و داخل ران دیده می شود. علاوه بر التهاب غده های لنفاوی در کشاله ران، علامت های دیگر این عارضه شامل: خارش و بروز دسته جوش های دایره ای شکل می باشد.

این عارضه یکی از علائم عفونت قارچی است که اغلب با مصرف کرم یا پودرهای ضد قارچ بدون نیاز به نسخه پزشک، می توان این عارضه را درمان کرد.

در صورتی که بعد از مصرف داروهای ضد قارچ خارش ژوک برطرف نشود، بهتر است به مراکز درمانی مراجعه کنید.

عفونت های مجرای ادراری

باکتری ها مسئول ابتلا فرد به عفونت های مجرای ادراری {UTIs} و عفونت های مثانه هستند که در نتیجه ابتلا به این عفونت ها، غده های لنفاوی آن نواحی از بدن، متورم خواهند شد. علائم دیگری که عفونت های مجرای ادراری با خود به همراه دارند، عبارتند از:

  • تکرر ادرار؛
  • احساس درد در هنگام ادرار؛
  • احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در موضع؛
  • خروج کم ادرار.

عفونت ادراری

گاهی اوقات بعد از مصرف قرص های آنتی بیوتیک می توان این عفونت ها را درمان کرد و در صورتی که فرد به موقع تحت درمان قرار نگیرد، باید خود را آماده رویایی با عواقب خطرناک بعدی کند!

عفونت های قارچی واژن یا آلت

رشد بیش از حد نوعی قارچ به نام کاندیدا، عامل عفونت آلت تناسلی خانم ها و آقایان به شمار می رود.

درست مانند دیگر عفونت های قارچی که در قسمت تناسلی دیده می شوند، این عفونت هم روی غدد لنفاوی موجود در کشاله ران تاثیر می گذارد. دیگر علائمی که ابتلا به عفونت قارچی را به ما گوشزد می کند عبارتند از:

  • احساس سوزش در هنگام ادرار؛
  • خارش و تحریک پوست؛
  • ترشحات سفید رنگ بد بو و برجسته؛
  • قرمز شدن و وجود برجستگی هایی که حاوی چرک هستند.

اغلب مصرف داروهای ضد قارچ گزینه ای عالی برای درمان عفونت های قارچی در قسمت تناسلی خانم ها و آقایان محسوب می شود. اگر برای اولین بار است که با عفونت مواجه می شوید، بهتر است قبل از درمان آن در خانه، حتما به مراکز درمانی بروید و با پزشک مشورت کنید.

بیماری خراش گربه

بیماری خراش گربه که با نام «تب خراش گربه» هم شناخته می شود، در دسته عفونت های باکتریایی قرار می گیرد. در صورتی به این عفونت مبتلا می شوید که گربه آلوده به عفونت، شما را خنج بزند و پوست شان زخم شود.

علاوه بر این، تماس گربه آلوده به عفونت با یک زخم باز هم باعث ابتلا به این عفونت می شود.

در صورتی که بیماری خراش گربه در قسمت پاها یا انگشتان پا دیده شود، باعث التهاب غده های لنفاوی کشاله ران می شود.

علائم دیگری که بیماری خراش گربه با خود به همراه دارد، شامل موارد زیر می شود:

  • التهاب، درد یا قرمز شدن موضع نزدیک به خراش یا زخم؛
  • دانه های برآمده و دایره مانندی که چرکی هستند؛
  • تب؛
  • خستگی مفرط؛
  • سر درد؛
  • بی میلی به غذا.

معمولا گربه های بیمار هیچ نشانه ای از خود نشان نمی دهند. افرادی که سیستم ایمنی قوی ای دارند، اگر به این عفونت مبتلا شوند، با گذشت زمان وضعیت بیماری شان بهتر خواهد شد.

البته باید به این مورد هم توجه کنید که بیماری خراش گربه می تواند عواقب بعدی خطرناکی را هم در بر داشته باشد که خوشبختانه به ندرت پیش می آید.

آسیب دیدگی پا

کافی است قسمتی از پا ببرد یا اینکه تاول بزند، باکتری ها از طریق پوست وارد شده و عفونت ایجاد می کنند و این عفونت ایجاد شده باعث التهاب غده های لنفاوی در قسمت کشاله ران خواهد شد.

افراد مبتلا به دیابت یا نوروتراپی بیش از هر فرد دیگری، بدون این که متوجه بشوند، در خطر آسیب دیدگی پا هستند. این دسته از افراد بایستی هر روز پاهایشان را بررسی کنند و بدون پوشیدن کفش نباید بیرون از خانه بروند.

بیماری پا ورزشکاران

بیماری پا ورزشکاران که با نام tinea pedis هم شناخته می شود، نوعی عفونت قارچی است که در قسمت پاها دیده می شود.

اگر با پا برهنه در بیشتر مکان های عمومی، مثل: استخرهای شنا و رختکن بروید، حتما به این عفونت مبتلا خواهید شد.

مادامی که بدن در حال مبارزه با قارچ هاست، گره های لنفاوی در قسمت کشاله ران ملتهب می شوند. باید بدانید که بیماری پا ورزشکاران از رایج ترین نشانه های این عارضه نیست؛ بنابراین وقتی که گره های لنفاوی در قسمت کشاله ران تان ملتهب شد، ابتدا باید عوامل دیگر و سپس این عفونت قارچی را بررسی کنید.

بیماری پا ورزشکاران

شایع ترین علائمی که بیماری پا ورزشکاران به همراه دارد، شامل موارد زیر می شود:

سرطان های خاص

در موارد بسیار نادر، ابتلا به سرطان های خاص می تواند باعث التهاب این غدد شود.

این سرطان ها باعث التهاب گره های لنفاوی می شوند:

این سرطان ها در ابتدا علائم کمی از خود بروز می دهد؛ بنابراین اگر فرد متوجه التهاب غده های لنفاوی در قسمت کشاله ران خود شد، بدون این که هیچ دلیل آشکاری باعث آن شده باشد، بایستی حتما به مراکز درمانی مراجعه کند.

چرا گره های لنفاوی ملتهب می شوند؟

وقتی که بدن فرد بیمار شود، آسیب ببیند یا اینکه عفونت کند و ملتهب شود، غده های لنفاوی متورم می شوند؛ زیرا این غده ها سلول های خطرناک را یک جا جمع و سپس آن ها را فیلتر می کنند.

بعد از فشار دادن غده های لنفاوی احساس درد می کنید و به راحتی می توانید متوجه آن ها شوید. متورم شدن غده های لنفاوی در یک نقطه از بدن می تواند نشانه این باشد که قسمتی از بدن ملتهب شده یا این که عفونت کرده است. پزشکان به این شرایط «لنفادنوپاتی موضعی» می گویند.

به طور مثال، یکی از علائم سرما خوردگی یا آنفولانزا، التهاب غده های لنفاوی موجود گردن است. همین طور، التهاب غدد لنفاوی موجود در کشاله ران معمولا نشانه ای دال بر وجود التهاب یا عفونت در نواحی تناسلی یا قسمت پایین تنه، مثل پاها یا انگشتان پاست.

وقتی که گره های لنفاوی در چندین نقطه از بدن ملتهب شوند، به آن «لنفادنوپاتی عمومی» می گویند. این به آن معناست که عفونت در سراسر بدن فرد پراکنده شده، مواد مایع به درستی تخلیه نشده یا اینکه سیستم ایمنی بدن با اختلال مواجه شده است.

بیماری های زیر نمونه ای لنفادنوپاتی عمومی هستند:

چه زمانی باید به مراکز درمانی مراجعه کنیم؟

اگر خیلی وقت هست که گره های لنفاوی تان ملتهب هستند و با گذشت زمان از التهاب آن کم نشده باشد یا این که این گره ها باعث درد و ناراحتی شما شده، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان التهاب غدد لنفاوی کشاله ران

راه هایی که برای درمان التهاب گره های لنفاوی وجود دارد، به عامل به وجود آورنده آن ها بستگی دارد؛ مثلا، با خوردن قرص های آنتی بیوتیک می توان سلولیت یا عفونت های پوستی و مصرف داروهای ضد قارچ می توان خارش ژوک یا بیماری پا ورزشکان را درمان کرد.

در صورتی که علت اصلی عفونت مشخص نباشد، پزشک با کمک آزمایشات سعی می کند تا دیگر شرایط و بیماری ها را هم بررسی کند.

پس از درمان عوامل اصلی که باعث التهاب غده های لنفاوی شده اند، اندازه این گره ها به حالت عادی برخواهد گشت.

مروری بر ملتهب شدن غده های لنفاوی در کشاله ران

التهاب گره های لنفاوی به معنای بیمار بودن فرد نیست؛ بلکه این التهاب نشان می دهد که بدن در حال مبارزه با عوامل عفونت زاست.

در اکثر موارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی این التهاب را بررسی کند. وی راه های درمان ضروری را پیشنهاد می کند یا با آزمایش های بیشتر، علت را به طور قطع تشخیص می دهد.

 

منبع