آیا تغذیه نقشی در افزایش تخمک و باروری دارد؟ برای افزایش تخمک چی بخوریم؟ تغذیه درست به معنای دریافت میزان متناسب از خوراکی ها برای حفظ سلامت بدن و انجام فعالیت ها است. غذاهایی که می خورید، هم نقشی اساسی در سلامت عمومی بدن تان مثل انرژی و خلق و خو دارند و هم باعث تنظیم فعالیت های بدن مثل باروری و افزایش تخمک دارد.

بدن از مواد مغذی و مکمل های دارویی که برای درمان سلول ها، تولید هورمون و در نهایت تولید تخمک های سالم دریافت می کنید، استفاده می کند. با دکتر چک همراه باشید…

رژیم غذایی سالم برای افزایش تخمک

هنگامی که برای بچه دار شدن تلاش می کنید، حتما باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و میان میزان پروتئین، کربوهیدرات، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی دریافتی تعادل برقرار شود. برای افزایش تخمک چی بخوریم ؟

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها منبع تامین انرژی در بدن هستند که به دو دسته کربوهیدرات های پیچیده مثل سبزیجات و غلات سبوس دار و کربوهیدرات های ساده مثل قند، میوه و آبمیوه تقسیم می شوند.

برای افزایش تعداد تخمک ها، نباید کربوهیدرات های ساده را خیلی زیاد مصرف کنید و به جای آن مقدار فراوانی از کربوهیدرات های پیچیده را قرار دهید. غلات سبوس دار حاوی مواد مغذی مخصوص تقویت قدرت باروری هستند؛ مثل زینک، سلنیوم و بسیاری از ویتامین های B که برای ایجاد تعادل میان هورمون ها ضروری هستند.

خوردن آرد سفید و دیگر حبوبات فراوری شده را برای خودتان ممنوع کنید چرا که هیچ گونه ماده مغذی و مفید ندارند و برای این که در بدن هضم شوند، باید همراه با ویتامین ها و مواد معدنی مصرف شوند.

با وجود این که میوه ها در دسته کربوهیدرات های ساده قرار دارند، اما باید به مقدار زیاد مصرف شوند زیرا سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای افزایش تخمک و قدرت باروی هستند.

فیبر

وجود فیبر در بدن برای سلامت روده ها ضروری است. برای دریافت فیبر، فقط کافی است که کربوهیدرات های فراوری نشده را به میزان بیشتری مصرف کنید.

سعی کنید که ترکیبی از فیبر حل شونده در آب مثل میوه، سبزیجات، جو دو سر و لوبیا و غیرحل شونده مثل آجیل و خشکبار را مصرف کنید.

پروتئین

پروتئین نقش مهمی در قدرت باروری دارد زیرا به حفظ تعادل قند خون کمک کرده و آمینواسیدهایی که بدن برای تولید و بازسازی سلول ها نیاز دارد را در اختیارش قرار می دهد. حتما خودتان هم می دانید که بدن قابلیت ذخیره پروتئین را ندارد و به همین خاطر باید هر وعده غذایی تان سرشار از پروتئین باشد.

ماهی های چرب، تخم مرغ، حبوبات، لوبیا، آجیل و دانه ها سرشار از پروتئین هستند. با خوردن تخم مرغ در وعده صبحانه می توانید نیاز بدن تان به پروتئین را برطرف کنید.

مصرف گوشت قرمز تا 80 درصد می تواند خطر ابتلا به فیبروم رحمی و آندومتریوز را افزایش دهد؛ این دو بیماری بر روی قدرت باروری تاثیر منفی دارند. چربی های اشباع موجود در گوشت قرمز و ماکیان باعث تولید هورمون هایی در بدن می شود که باعث التهاب می شوند.

چربی ها

باور درست درباره چربی ها: چربی های اشباع شده موجود در گوشت حیوانی و چربی های ترنس یافت شده در خوراکی های فراوری شده هستند که برای قدرت باروری و افزایش تخمک مضر هستند. از سوی دیگر، اسیدهای چرب ضروری یافت شده در آجیل، دانه ها و ماهی روغنی هستند که نقشی مهم در باروری و رشد سالم جنین دارند.

خوردن  غذاهای سرخ شده، انواع کیک ها، بیسکویت، چیپس و شیرینی ها باعث ایجاد مشکل در روند تخمک گذاری می شود.

چربی های اشباع نشده

چربی های اشباع نشده به دو دسته چربی های تک اشباع نشده و چربی های چند اشباع نشده دسته بندی می شوند. چربی های تک اشباع نشده شامل روغن زیتون می شوند که خطر بروز بیماری قلبی را کم می کنند.

هنگامی که اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را مصرف می کنید، بدن برای تولید ترکیبات تنظیم کننده هورمون از آن ها استفاده می کند که نقش بسیار تاثیرگذاری در افزایش تخمک ها دارد.

گردو، سویا، تخمه آفتاب گردان، تخم کتان و شاه دانه حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و روغن ذرت، روغن آفتاب گردان، روغن کانولا و روغن گردو هم سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 هستند.

فیتواستروژن ها

فیتواستروژن ها در خوراکی هایی یافت می شود که باعث ایجاد تعادل میان هورمون های جنسی مردانه و زنانه می شوند. این ترکیبات عمدتا در حبوبات، مثل عدس، دانه های سویا و نخود یافت می شود.

اگر سویا به مقدار زیاد مصرف شود، تاثیر مخرب بر قدرت باروری خانم ها دارد. پس خانم ها نباید بیشتر از پنج وعده در هفته سویا مصرف کنند.

ویتامین ها و مواد ضروری

میزان ویتامین A موجود در بدن در هنگام آبستنی باید به میزان کافی باشد زیرا وجود آن برای رشد رویان الزامی است. توصیه می کنیم که این ویتامین را از طریق منابع حیوانی دریافت نکنید زیرا با بروز اختلال در جنین همراه است. ویتامین A در قالب بتاکاروتن در هویج، گوجه فرنگی، هلو، کدو تنبل، کلم، زرده تخم مرغ، جعفری، فلفل دلمه ای قرمز و کلم بروکلی وجود دارد.

یکی دیگر از ویتامین های ضروری برای سلامت دستگاه تولید مثل، هورمون B6 است که به میزان زیاد در سیب زمینی، موز، تخم مرغ، بادام زمینی، قارچ، دانه های سویا، جلبک دریایی، تخمه آفتاب گردان، ماهی سالمون و ماهی ماکرل یافت می شود.

ویتامین B12 هم نقش قابل توجهی در افزایش تخمک ها دارد و در تخم مرغ، جلبک دریایی، ماهی های ساردین و تن یافت می شود.

ویتامین های B5، B1 و B2 هم برای داشتن یک بارداری سالم ضروری هستند. ویتامین B5 در غلات کامل، قارچ، سبزیجات سبز رنگ، لوبیا، نخود، دانه های سویا و برنج قهوه ای وجود دارد. ویتامین های B1 و B2 هم در غلات کامل، لوبیا خشک شده، نخود، عدس، دانه های سویا، تخم مرغ و سبزیجات برگ دار سبز دیده می شود.

فولیک اسید هم نقش مهمی در باروری دارد و در لوبیا سبز، سبزیجات برگ دار، کلم بروکلی، نخود، مارچوبه، ماهی سالمون، عدس، پرتقال، توت فرنگی، موز و گریب فروت وجود دارد.

ویتامین های C، E، کلسیم، زینک، سلنیوم و منیزیم هم نقش مهم و قابل توجهی در افزایش تخمک ها و تقویت قدرت باروری دارند. زرده تخم مرغ، آواکادو، کادو، هندوانه، اسفناج، میوه های خشک شده، هویج، سیر و موز سرشار از این مواد مغذی هستند.

مصرف این مواد ممنوع است!

در قسمت بالا اشاره کردیم که برای افزایش تخمک چی بخوریم ، حال در این قسمت دسته ای از خوراکی ها تاثیری منفی بر روی قدرت باروری و تعداد تخمک ها دارند را میخوانید.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مصرف کافئین با تاثیری مخرب بر روی قدرت باروری خانم همراه بوده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد. البته آقایان هم نباید تصور کنند که کافئین می توانند مصرف کنند زیرا حتی مصرف زیاد کافئین در آقایان هم باعث بروز مشکلاتی برای سلامت اسپرم می شود. کافئین در قهوه، چای سیاه، چای سبزی، نوشابه و شکلات وجود دارد.

مصرف مشروبات الکلی برای خانم و آقایی که قصد بچه دار شدن دارند، ممنوع است. مشروبات الکلی مانند سم برای تخمک و اسپرم هستند.