اگر موقع ادرار کردن متوجه داغ بودن آن شدید، بهتر است در مورد دلایل آن بیشتر بدانید؛ زیرا در بعضی مواقع داغ بودن ادرار نشان دهنده وجود یک بیماری در بدن شماست. به طور کلی به دو دلیل ممکن است احساس کنید که دمای ادرارتان بیشتر از حد معمول است: گرمای ادرار بالاست یا خود ادرار باعث ایجاد سوزش می شود و شما تصور می کنید دلیل این سوزش گرمای بیش از حد ادرار است.

فراموش نکنید که هر دو مورد بالا نشان دهنده احتمال وجود عفونت در بدن شماست، به همین دلیل اگر احساس می کنید ادرارتان گرم تر از حد معمول است یا علائم دیگری هم در کنار داغ بودن ادرارتان دارید بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

جالب است بدانید که این عارضه در زنان و مردان علاوه بر دلایل مشترک، دلایل غیر مشترکی هم دارد که فقط در یک نوع از جنسیت دیده می شود.

در این مقاله از دکتر چک می خواهیم در مورد دمای عادی ادرار، علل داغ شدن و یا سوزش ادرار و درمان های احتمالی داغ شدن آن صحبت کرده و شرایط اورژانسی را که بعد از آن باید به پزشک مراجعه کنید به شما می  آموزیم. با ما همراه باشید…

علائم داغ بودن ادرار

گاهی اوقات داغ بودن ادرار به قدری آزار دهنده است که شخص از ادرار کردن خودداری می کند. اگر کودکتان مایل به ادرار کردن نیست، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا احتمال سوزش ادرار را بررسی کند.

خیلی از افرادی که دچار داغ بودن ادرار می شوند علائم دیگری را هم در کنارش تجربه می کنند. این علائم عبارتند از:
  • تورم و التهاب دستگاه تناسلی یا مجرای ادرار؛
  • ترشح مواد از آلت تناسلی؛
  • تب و لرز؛
  • بوی بد ادرار؛
  • تیره بودن رنگ ادرار؛
  • تکرر ادرار؛
  • به سختی ادرار کردن؛
  • تهوع و استفراغ؛
  • درد در نواحی کمر یا شکم.

دمای عادی ادرار چقدر باید باشد؟

ادرار باید تقریبا هم دما با بدن انسان باشد. دمای متوسط بدن انسان به طور متوسط 98.6 درجه فارنهایت است.

البته دمای پوست بدن ممکن است کمی با دمای اعضای داخلی بدن فرق داشته باشد و به همین خاطر است که وقتی ادرار از مجرای ادراری خارج می شود و به پوست بدن می خورد احساس گرما می کنید و حتی در دمای های خیلی سرد بخار ناشی از ادرار را می توانید مشاهده کنید.

یادتان باشد که اگر بدنتان داغ باشد، احساس گرما یا داغ بودن ادرار کاملا طبیعی است.

اما اگر فکر می کنید وقتی که ادرارتان از مجرای ادراری خارج می شود، بیشتر از حد معمول گرما دارد، ممکن است دچار عفونت یا جراحتی شده باشید. احساس داغ بودن و سوزش در هنگام ادرار کردن را “دیسوریا” می نامند.

علت های داغی ادرار در زنان و مردان

اگر به هر دلیلی درجه حرارت بدن بالا برود ( مثلا به دلیل تب یا انجام حرکات ورزشی شدید) ممکن است دمای ادرار هم افزایش یابد. داغ بودن ادرار در زنان و مردان ممکن است علت های مختلفی داشته باشد؛ اما دلایل مشترکی دیگری هم وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم:

عفونت دستگاه ادراری (UTI)

بیشترین عامل داغ شدن ادرار، عفونت دستگاه ادراری است که باعث بالا رفتن دمای ادرار و احساس سوزش در هنگام ادرار کردن می شود. زمانی که باکتری های خطرناک (معمولا باکتری اشریشیا کُلی یا همان E. coli) وارد مجاری ادراری شوند، فرد دچار عفونت دستگاه ادراری می شود.

عفونت دستگاه ادراری (UTI) و داغ بودن ادرار

این عفونت بیشتر از همه مثانه را تحت تاثیر قرار می دهد و بیمار ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

  • احساس درد و سوزش در زمان ادرار کردن؛
  • تکرر ادرار؛ حتی اگر بیمار به تازگی ادرار کرده باشد؛
  • بوی بد ادرار؛
  • خون در ادرار.

در اکثر مواقع با مصرف آنتی بیوتیک مناسب، این بیماری به راحتی درمان می شود و جای نگرانی نیست. اما اگر بیمار از درمان سرپیچی کند، عفونت به کلیه ها و سایر نقاط بدن سرایت کرده و زندگی او را به خطر می اندازند.

این عفونت هم در مردان و هم در زنان دیده می شود؛ اما در زنان بیشتر است.

ابتلا به عفونت های دیگر

اگر فردی دچار عفونت شده باشد، بدنش سعی می کند با این عفونت مبارزه کند. در جریان این مبارزه بدن موادی را آزاد می کند که باعث گرم تر شدن تمام اعضا می شود. به همین دلیل است که بعد از ابتلا به خیلی از بیماری ها، بدن بیمار تب می کند. یکی از راه های شناسایی تب، داغ بودن ادرار است.

برای اینکه متوجه شوید به چه دلیل به تب دچار شده اید باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا عفونت و بیماری ممکن است در هر نقطه ای از بدنتان به وجود آمده باشد و فقط پزشک می تواند آن را دقیقا تشخیص دهد.

اگر ادرارتان گرم است و در هنگام ادرار کردن احساس سوزش دارید، شاید به عفونت دستگاه ادراری یا عفونت کلیه مبتلا شده اید.

ایجاد زخم در نزدیکی مجرای ادراری

ادرار دارای املاح اسیدی است و اگر در مجرای اداری زخم و یا آسیبی ،هر چقدر هم کوچک، به وجود آمده باشد، فرد دچار سوزش در هنگام ادرار کردن می شود. در صورتی که مجرای ادرار و یا بافت های اطراف آن آسیب دیده باشند، فرد در هنگام ادرار کردن احساس داغی ادرار می کند.

گاهی اوقات این زخم ها در اثر اصلاح موهای زائد اندام تناسلی با ابزارهای تیز، مانند: تیغ به وجود می آیند. علاوه بر این، آسیب هایی که در نتیجه رابطه جنسی و جوش های کوچک و زخم هایی که بر اثر خراشیدن با ناخن ایجاد می شوند باعث داغی ادرار می شوند.

معمولا برای درمان زخم های کوچک لازم نیست کاری انجام داده و خود به خود خوب می شوند؛ اما اگر مجرای ادرار صدمه دیده، زخم بزرگی ایجاد شده و یا شما دچار تب شده اید، حتما باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

عفونت های ناشی از رابطه جنسی (STI)

این نوع عفونت ها که با نام عفونت های مقاربتی هم شناخته می شوند، می توانند دستگاه ادراری را با مشکل مواجه کنند.همچنین برخی از این عفونت ها باعث آسیب به دستگاه تناسلی یا نواحی اطراف مجرای ادراری می شوند و در این صورت بیمار در هنگام ادرار کردن احساس درد و سوزش شدیدی دارد.

عفونت های ناشی از رابطه جنسی (STI) داغ بودن ادرار

کسانی که از نظر جنسی فعالند و یا شریک های جنسی زیادی دارند، امکان بیشتری در ابتلا به STI دارند؛ حتی اگر اخیرا تست STI داده و جواب آزمایش منفی بوده باشد، به این معنی نیست که در آینده ای نزدیک به آن مبتلا نشوند.

این نکته را هم نباید فراموش کنید که برخی از انواع عفونت های مقاربتی برای مدت زیادی هیچ علائمی ندارند؛ پس نداشتن علائم هم به این معنی نیست که شخص به آن مبتلا نشده است. برای اطمینان از مبتلا نشدن حتما باید تست STI بگیرید.

کلامیدیا هم نوعی بیماری مقاربتی است که در اکثر مواقع باعث ایجاد سوزش و درد در هنگام ادرار کردن می شود و فرد مبتلا ممکن است احساس داغ بودن ادرار داشته باشد. این بیماری علائم دیگری هم دارد که شامل: ترشحات از دستگاه تناسلی مردان و زنان ، تورم و آسیب دیدگی بیضه ها در مردان می شود.

سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی که با نام سندرم مثانه دردناک هم شناخته می شود، بیماری کمتر شناخته شده مزمنی است که باعث ایجاد علائمی شبیه به عفونت های مقاربتی می شود؛ در صورتی که فرد به عفونت های مقاربتی مبتلا نیست.

سیستیت بینابینی

این سندرم بیشتر در زنان دیده می شود و در زمانی که مثانه پر است، علائم آن بیشتر می شود.

تا این لحظه محققان نتوانستند علت ایجاد این سندرم را پیدا کنند، اما حدس می زنند که شاید آسیب به بافت مثانه یکی از علت های به وجود آمدن آن باشد. مبتلایان به سیستیت بینابینی معمولا در هنگام ادرار کردن دچار درد و سوزش شده و احساس داغی ادرار می کنند.

دلایل داغی ادرار در زنان

بعضی از دلایل داغ بودن ادرار فقط مختص به زنان است و شامل مردان نمی شوند. این دلایل عبارتند از:

درد های پس از زایمان

دلایل داغی ادرار در زنان

بسیاری از خانم ها در هنگام زایمان دچار پارگی پرینال می شوند. پرینال ناحیه بین واژن و مقعد است. گاهی اوقات این پارگی تا نزدیکی مجرای ادراری هم پیش می رود.

در صورتی که مجرای ادرار صدمه دیده باشد،زن بعد از ادرار کردن دچار سوزش و درد می شود و این وضعیت ممکن است چند هفته بعد از تولد کودکش ادامه داشته باشد.

برای کاهش درد و سوزش می توانید در هنگام ادرار کردن، اطراف واژن را با فشار ملایم آب گرم شست و شو دهید.

عفونت واژن

محیط واژن به دلیل رطوبت همیشگی مستعد ابتلا به عفونت است و این عفونت می تواند بافت اطراف واژن را تحریک کند. زمانی که این بافت ها با ادرار تماس پیدا کنند، به دلیل موادی که درون ادرار است، فرد دچار سوزش و گرمای ناگهانی می شود.

البته سوزش واژن دلایل دیگری هم می تواند داشته باشد. به همین دلیل برای تشخیص علت سوزش آن حتما باید به پزشک مراجعه کنید. بیماری های مختلفی وجود دارند که علائمشان شبیه به عفونت است. این بیماری ها عبارتند از:

  • عفونت مخمر واژینال: در اثر رشد و تکثیر بیش از حد قارچ های مخمر واژن به وجود می آید و علائمی نظیر سوزش، خارش و درد دارد؛
  • واژینوز باکتریال: بیماری است که در اثر رشد و تکثیر باکتری های بی هوازی در محیط واژن به وجود می آید و باعث ایجاد درد، سوزش و خارش واژن می شود؛
  • واژینیت: باعث التهاب بافت واژن و بروز علائمی نظیر: سوزش، خارش و درد می شود؛
  • ولووودنیا: یک نوع درد مزمن است که دلیل ایجاد آن هنوز مشخص نشده و باعث ایجاد درد، خارش و سوزش واژن می شود؛

تغییرات واژن بعد از یائسگی

تغییرات واژن بعد از یائسگی

پس از ورود به دوران یائسگی میزان استروژن تولیدی بدن کاهش می یابد. کمبود استروژن باعث کوچک و ضعیف تر شدن بافت واژن می شود. علاوه بر این، با کاهش ترشحات، فرد دچار خشکی واژن شده و همین دلیل ممکن است باعث حساس تر شدن و ایجاد درد در آن نواحی شود.

با حساس تر شدن بافت های اطراف واژن، ممکن است در هنگام ادرار کردن احساس کنید که دمای ادرارتان بیشتر از گذشته است.

دلایل داغ بودن ادرار در مردان

همان طور که در بالا گفتیم، بعضی از دلایل داغ بودن ادرار مختص مردان است. این دلایل عبارتند از:

پروستاتیت (التهاب غده پروستات)

پروستاتیت (التهاب غده پروستات)

این بیماری باعث ایجاد تورم، درد و التهاب در غده های پروستات شده و معمولا به دلیل ابتلا به عفونت باکتریایی ایجاد می شود. مردانی که مبتلا به این بیماری هستند، معمولا در هنگام ادرار کردن دچار درد، سوزش و تغییر در جریان ادرار شده و احساس داغی ادرار می کنند.

علاوه بر این ممکن است برخی از مبتلایان در هنگام انزال دچار حالت تهوع، استفراغ یا درد شود. در صورتی که احتمال می دهید به این بیماری مبتلا هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا درمان آن  به علت ایجاد شدنش بستگی دارد و این کار را تنها پزشک می تواند انجام دهد.

اپیدیدیمیت (التهاب مجاری اپیدیدیم)

اپیدیدیم لوله ای است که حاوی اسپرم است و در بالای بیضه قرار دارد. در صورتی که این لوله دچار عفونت یا التهاب شود، بیمار در هنگام ادرار کردن دچار درد و سوزش می کند. این سوزش ها ممکن است باعث شوند بیمار احساس داغی ادرارش را داشته باشد. برخی از مبتلایان به اپیدیدیمیت علائمی مانند: تورم و التهاب در اطراف بیضه ها، احساس درد در آلت تناسلی یا بیضه ها، تب و لرز را تجربه می کنند.

این مشکل دردناک است و در اکثر مواقع در اثر ابتلا به عفونت و یا زخم هایی که در اثر جراحی به وجود آمده اند، ایجاد می شود؛ اما به راحتی با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود.

درمان داغ بودن ادرار

انتخاب درمان مناسب بستگی به علتی که باعث داغ شدن ادرار می شود، دارد. از آنجایی که علت ها زیاد و علائم شبیه به هم هستند، برای تشخیص درست و قطعی حتما باید به پزشک مراجعه کنید و قبل از معاینه و تشخیص پزشک از درمان های خانگی استفاده نکنید!

خیلی از شرایط و بیماری هایی که باعث داغ شدن ادرار می شوند، به راحتی و با مصرف دارو درمان می شوند، در نتیجه جای هیچ نگرانی نیست. اما مهم است که هر چه زودتر برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا با پیشرفت بعضی از بیماری ها درمان هم سخت تر می شود.

درمان داغ بودن ادرار

بهتر است در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید؛ زیرا این کار به دفع باکتری هایی که درون مجرای ادراری هستند کمک می کند و از طرفی اسید ادرار را رقیق تر کرده و از سوزش بیشتر جلوگیری می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فقط ادرارتان داغ است و علائم دیگری را مشاهده نمی کنید، به احتمال زیاد مشکل خاصی ندارید.

در صورتی که علائم زیر را دارید باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید:
  • تب بسیار بالا؛
  • درد در ناحیه پشت کمر (این درد می تواند نشانه عفونت کلیوی باشد)؛
  • استفراغی که قطع نمی شود.
در صورت مشاهده علائم زیر حتما حداکثر بعد از یک یا دو روز، به پزشک مراجعه کنید:
  • درد در هنگام ادرار کردن؛
  • بوی بد ادرار؛
  • تکرر ادرار.

بازتاب

احساس داغ بودن ادرار (مخصوصا در زمستان) کاملا طبیعی است؛ زیرا دمای داخلی بدن بیشتر از پوست است. به همین دلیل بعضی اوقات ممکن است از گرمای آن تعجب کنید؛ اما باید بدانید تا زمانی که علائم بالا را ندارید، مشکلی به وجود نمی آورد.

بیشتر علت هایی که در بالا معرفی کردیم، معمولا در مدت چند روز و با مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای مناسب، به راحتی درمان می شوند. البته درمان پروستاتیت کمی دشوار و زمان بر است و سیستیت بینابینی نوعی از سندرم درد مزمن است و درمان مشخصی ندارد و تنها با مصرف برخی داروها می توان علائم آن را کاهش داد.

مراجعه به پزشک اهمیت زیادی دارد؛ زیرا تشخیص و انتخاب درمان مناسب باید به درستی انجام شود و در برخی مواقع برای انجام آزمایش باید از بیمار نمونه ادرار و … گرفته شود.

هیچ وقت فراموش نکنید که دلیلی برای احساس خجالت برای گفتن این مشکل به پزشک ندارید. پس بهتر است بدون عذر و بهانه به پزشک مراجعه کنید و به دنبال درمان مناسب باشید.

 

” اگر درباره داغی ادرارتان سوال یا تجربه ای دارید لطفا در قسمت نظرات آن را مطرح کنید”

منبع