به تازگی گروهی از محققان در دانشگاه میشیگان موفق به شناسایی یک مکانیسم شده اند که در هنگام درمان بیماران مبتلا به سرطان با روش ایمنی درمانی، باعث بروز مشکلات گوارشی شدید در آن ها می شود.

بعلاوه، آن ها می گویند برای حل این مشکل هم یک راهکار پیدا کرده اند. بدون این که ایمنی درمان عواقب شدیدی برای بیمار داشته باشد، می توان از این روش استفاده و سلول های سرطانی را نابود کرد.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “با کشف یک مکانیسم جدید، می توان یک روش درمانی موثرتر و بی خطرتر پیدا کرد؛ یافته های ما دقیقا مثالی از همین مسئله هستند. بلافاصله بعد از شناسایی مکانیسمی که باعث بروز کولیت می شود، می توانیم روش هایی برای غلبه بر این مشکل پیدا کرده و در عین حال که اختلالی در روش ایمنی درمانی برای نابودی سلول های سرطانی به وجود نمی آید، می توانیم از بروز کولیت جلوگیری کنیم.”

ایمنی درمانی سرطان و مشکلات گوارشی؛ پیش زمینه

ایمنی درمانی، روشی بسیار مفید و موثر برای درمان چندین نوع سرطان می باشد. اما مهارکننده های بررسی ایمنی، باعث بروز عوارض جانبی شدیدی در بیمار می شوند؛ یکی از این عوارض، بیماری کولیت است. در نتیجه ابتلا به این بیماری، مجرای گوارشی دچار التهاب می شود.

کولیت باعث ناراحتی گوارشی شدید بیمار شده و حتی بعضی از بیماران به خاطر این مسئله، درمان سرطان را هم متوقف می کنند.

ایمنی درمانی سرطان و مشکلات گوارشی

درباره مطالعه

مشکلی که پیش روی محققان قرار داشت: موش های آزمایشگاهی برخلاف بیماران به کولیت مبتلا نمی شدند. به همین خاطر هم آن ها نمی توانستند درباره دلیل بروز این عارضه جانبی تحقیق کنند.

نویسنده ارشد این مطالعه برای حل این مشکل، یک مدل موش جدید ساخت و میکروبیوتای یک موش وحشی را به مدل موش قدیمی تزریق کرد.

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “در گذشته هم داده هایی وجود داشت که نشان می داد یک نوع باکتری خاص در واکنش بدن نسبت به این درمان نقش دارد. اما تاکنون ثابت نشده بود که میکروبیوتای روده نقش بسزایی در ابتلا به کولیت دارد.”

بعد از ورود آنتی بادی هایی که برای ایمنی درمانی تومور استفاده می شوند، این موش هم به کولیت مبتلا شد. با این کار، محققان می توانستند مکانیسم اصلی در بروز این واکنش را شناسایی کنند.

در حقیقت، موش به خاطر ترکیب میکروبیوتا یا میکروبیوم روده به کولیت مبتلا شد. میکروبیوم روده باعث افزایش فعالیت سلول ایمنی تی شده بود. علاوه بر این، سلول های تی تنظیمی که مانع از فعال سازی سلول تی شده بودند هم در روده دیده نشدند.

در قسمتی مشخص که آنتی بادی های بررسی ایمنی حضور داشتند، این اتفاق افتاده بود.

در ادامه محققان این قسمت که آنتی بادی ها در آن قرار داشتند را حذف کردند. جالب است که حتی بعد از حذف این قسمت نیز باز هم بدن نسبت به تومور واکنش نشان می داد؛ اما این بار خبری از ابتلا به کولیت نبود.