مطالعات نشان داده است که در دوران شیوع بیماری کرونا اختلالاتی مثل: آلزایمر و افسردگی در سالمندان به وجود آمده است و در جوانان نیز باعث بروز اختلالات روانی مثل: وسواس، خود بیمار پنداری و اختلالات خواب و پرخوری عصبی شده است.  در این خصوص، دکتر سعید نصیری روان پزشک کشورمان در خصوص این اختلالات صحبت کرده است که در این مقاله از دکتر چک به آن پرداختیم.

اختلالات روانی کرونا

از نظر دکتر سعیدی تغییرات سبک زندگی و ترس و نگرانی های پیایی در خصوص شیوع بیماری کرونا، روی روان مردم تاثیر می گذارد. البته برخی از این ترس ها طبیعی است؛ اما اگر این ترس ها باعث شوند که در عملکرد فرد اختلال به وجود آورند و روی روابط آن ها مثل: تحصیل، زندگی خانوادگی و کار فرد تاثیر بگذارند، در چنین شرایطی این افراد باید حتما به یک روان درمان گر مجرب یا روان پزشک مراجعه کنند.

او اضافه کرد که طی ماه های اخیر اختلالات روانی به شدت رواج پیدا کرده است و این اضطراب و ترس از بیماری، به آن دامن زده است که باعث مشکلاتی مانند: وسواس و خود بیمار پنداری شده است.

افزایش خود بیمار انگاری و اختلالات خواب دلیل شیوع کرونا

دکتر سعیدی هم چنان راجع به بیماری خود پنداری توضیحاتی را ارائه داده است که این اختلالات باعث شده است تا فرد بیشتر از گذشته یا به روان پزشک مراجعه کند و یا در اینترنت به دنبال اطلاعات در خصوص این بیماری باشد.

او با اشاره به مقالهMedscape اظهار کرده است که حدود 60 درصد از افراد در 50 کشور جهان دچار اختلال درخواب شده اند و از خواب خود رضایت ندارند؛ به طوری که بیشتر این افراد در شب خواب های آشفته می بینند و بعد از بیدار شدن به مشکلاتی چون: رخوت و سستی دچار می شوند و در طول روز بی حال و بی رمق هستند.

افزایش بیماری پر خوری عصبی در دوران همه گیری کرونا

دکتر سعیدی در ادامه صحبت هایش یکی دیگر از این اختلالات را پرخوری عصبی می داند که به دلیل اضطراب و تنش در فرد شکل می گیرد. از نظر این روانپزشک در دوران کرونا خیلی از مردم دچار اضافه وزن ناشی از پرخوری عصبی می شوند.

افزایش ابتلا به آلزایمر و افسردگی در سالمندان در دوران شیوع کرونا

او افزود: چون دیگر روابط بین فردی مثل قبل نیست و ارتباطات اجتماعی به شدت کاهش پیدا کرده و مردم از دید و بازدیدها محروم مانده اند مشکلات افسردگی در افراد مختلف، خصوصا در سالمندان، بیشتر شده است که باعث شده است تا در عملکرد مغز این قشر آسیب پذیر اختلال ایجاد شود و بیماری هایی مانند: آلزایمر یا افسردگی در سالمندان بروز کنند.

تشدید اختلالات روانی در دوران شیوع کرونا

دکتر سعیدی اعتقاد دارد که شیوع کرونا اختلالات روانی مانند: وسواس و اضطراب را در بیماران دارای اختلالات روانی را تشدید می کند که وقتی این اف به روان پزشک مراجعه می کنند که بیماری شان به مرحله حاد رسیده است.

احتمال ابتلای افراد دارای اختلالات روانی به نوع شدید کرونا بیش از دیگران است

از نظر این روان پزشک روان و جسم انسان با هم ارتباط تنگاتنگ دارند که داشتن یک بدن قوی به سیستم ایمنی قوی احتیاج دارد که آن هم ملزم یک روان سالم است؛ پس اگر فردی به علت بی خوابی و اضطراب که کورتون را افزایش می دهد و اختلالات زمینه ای مثل: وسواس یا خود بیمار پنداری را داشته باشد، بیش از دیگر احتمال ابتلا به نوع شدید کرونا را دارد.

افزایش ابتلا به اختلال وسواس به علت رعایت پروتکل های بهداشتی در افراد کمال گرا

سعیدی در خصوص افراد کمال گرا گفته است که این دوران وضعیت برخی افراد کمال گرا که مستعد ابتلا به اختلال وسواس هستند به شدت حاد کرده است. منظور از افراد کمال گرا افرادی است که به خاطر ترس و اضطراب ناشی از بیماری به شدت پروتکل ها را رعایت می کنند: یعنی دست هایشان را مرتبا می شویند، از اجتماع دوری می کنند و در هنگام خرید بیش از دیگران برای پیشگیری از بیماری کرونا ترس از ابتلا به بیماری را دارند.

او ادامه داد که البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که این رفتارها رفتارهای مناسبی هستند و نقش بازدارنده از جلوگیری از شیوع کرونا را دارند؛ اما این گونه رفتارها در برخی از افراد، مستعد وسواس هستند.

افراد دارای اختلال وسواس مهربان تر از قبل با خودشان باشند

این روان پزشک خطاب به بیماران دارای وسواس توصیه کرده است که در صورتی که در هنگام شستن دست هایتان بیش از حد معمول این کار را انجام می دهید، زمان بیشتری را صرف این کار می کنید یا به جسم خود در هنگام شستن دست ها آسیب می رسانید، بهتر است به یک روانشناس یا روان پزشک مراجعه کنید. اگر دچار بیماری کمال گرایی شدید به خودتان بگویید قرار نیست که تمام کارها را بی نقص انجام دهم و با خودتان مهربان تر باشید.

او هم چنین افزود که مغز افراد با اختلالات وسواس بیش از دیگران سیگنال های خطر را احساس می کند. برای خیلی از افراد ویروس کرونا حکم یک بحران را دارد؛ اما برای این افراد یک فاجعه است. آن ها باید بدانند که این بحران برای همه است و تنها برای شما نیست.

دکتر سعیدی در پایان گفته است که باید از سلامت مردم بیش از گذشته حمایت شود، خصوصا باید به قشر آسیب پذیر در این دروان چالش برانگیز بیشتر توجه شود و باید به فکر اقدامات لازم برای سلامت روان جامعه در دوره پساکرونا هم بود.